V pátek večer se na serveru mail.atlas.cz objevilo následující upozornění: „Z důvodu vážných technických potíží způsobených havárií diskového pole momentálně neběží služba MAIL.ATLAS.CZ. Pracujeme na brzkém zpřístupnění této služby a omlouváme se za způsobené problémy. V současné době probíhá instalace nového systému, kontrola konzistence dat a indexace dat. Vzhledem k velmi velikému množství dat předpokládáme ukončení kontroly v neděli v poledne. Ihned poté bude služba opět funkční.“
MX záznam pro doménu atlas.cz, tedy jakýsi předpis, kam se má pošta doručovat, přitom v té době obsahoval dva servery: zhavarovaný mail.atlas.cz a záložní ns1.globalone.cz, tedy server poskytovatele připojení Atlasu, společnosti Global One. Vinou chybného nastavení však tento server nebyl pro doménu atlas.cz nastaven jako relay a veškerou poštu odmítal. Ta se proto vracela zpátky odesílatelům jako nedoručená, protože ani jeden ze serverů, uvedených v MX záznamu, ji buď nemohl, nebo nechtěl přijmout. Zajímavé je, že pro další domény, které si mohou uživatelé free-mailu Atlasu vybrat pro svoji e-mailovou adresu, například @podvodnik.cz, server Global One poštu přijímal bez problémů. S trochou nadsázky by se skoro dalo říci, že zatímco poctivý občan je vždycky bit, podvodníků se to nedotkne. :-)
Jak nám sdělil technický ředitel společnosti Sprinx, pan Michal Bláha, má Atlas již delší dobu dohodu s Global One, podle které může využívat jejich SMTP server jako záložní pro případ výpadku SMTP serveru Atlasu. Proto byl MX záznam v této podobě, správci Atlasu však záhy přišli na to, že server Global One poštu odmítá: „V sobotu dopoledne jsme zjistili, že nefunguje relaying pošty pro doménu atlas.cz z počítače ns1.globalone.cz, pravděpodobně díky chybnému nastaveni SMTP serveru Global One. Ihned poté jsme upravili MX záznamy domény atlas.cz tak, aby byly využívány naše vlastní záložní SMTP servery.“ Chyba tedy byla podle Bláhy na straně Global One. Díky pohotové změně MX záznamu však většina pošty posléze dorazila, ztratila se jen menší část. Sluší se také říci, že správci Atlasu dodrželi svůj slib a v neděli byl provoz služby opět obnoven s tím, že podle Michala Bláhy nedošlo ke ztrátám žádné již dříve doručené pošty či uživatelského nastavení.
Problémy s MX záznamy a relayováním pošty jsou u free-mailů zřejmě poměrně časté, před několika měsíci jsem psal o takřka totožném problému v případě služby POST.CZ. Tam také ostatně najdete podrobnější vysvětlení, co to znamená MX záznam a jak vlastně doručování pošty funguje.
Související články a odkazy: