Jak vás napadlo založit službu PayU a na jakých trzích funguje?
PayU je iniciativa naší mateřské společnosti Naspers, která podobné systémy úspěšně provozuje v Polsku a Rumunsku. Tento rok spouštíme servisy dále na Ukrajině a v Maďarsku.
Jaké jsou zkušenosti s PayU v Polsku, jak dlouho tam služba běží a jaký je její podíl na platebním provozu tržiště Allegro, případně obecně na polském trhu? Předpokládáte rozšíření služby na další země?
V Polsku používá PayU přes 2 tisíce e-shopů a služba dál rychle roste. Allegro tvoří velkou část transakcí, což je ale pochopitelné, když vezmeme v potaz, že přes něj jde až 60% objemu celého polského e-commerce trhu.
Které způsoby placení uživatelé na PayU nejčastěji využívají?
Z poloviny procent jde o platby kartami. Asi 45 % tvoří rychlé online platby a zbytek připadá na další platební metody jako je například standardní bankovní převod, superCash či platba složenkou.
Jaký je podíl používanosti PayU u uživatelů Aukra?
PayU se používá zatím jen k placení poplatků, takže podíl není vysoký, pohybuje se okolo 10 %.
Proč nemáte mezi podporovanými službami PayPal? Cítíte poptávku po zahraničních platebních systémech?
Poptávku po zahraničních produktech ze strany českých e-shopů zatím nepociťujeme a PayPal navíc vnímáme spíše jako konkurenci. České banky by asi taktéž nebyly rády, kdyby jim PayPal odčerpával objemy z e-commerce, na které mohou dosáhnout díky PayU.
Setkáváte se často s problémy a reklamacemi zákazníků, jak se řeší a jakého jsou typu?
Jediný výraznější problém vnímáme při platbách přes standardní bankovní převod, kde uživatelé často zamění variabilní symbol, a vzniká tak problém se spárováním plateb. Jinak se při provozu nesetkáváme s ničím výrazně problematickým nebo nestandardním.
Gabriel Kalapoš
- absolvent Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně
- působil jako marketingový manažer Aukro.sk
- od roku 2009 je manažerem platebních systémů pro Aukro.cz
- věnuje se rozvoji platební brány PayU, která byla spuštěna loni
V Česku je stále nejpopulárnější platební metodou na Internetu dobírka. Na konferenci „Trendy v internetové bezpečnosti“ jste říkal, že za to mohou do určité míry média, která často informují o podvodech a už mnohem méně zmiňují výhody online plateb.
Zmiňoval jste také, že svůj díl odpovědnosti za současnou situaci mají též e-shopy. Co by měly e-shopy podle vás udělat, aby lidé začali na Internetu používat ve větší míře i ostatní platební metody?
Je nutné lidem vysvětlit, proč by měli platit online. Argumenty jsou jasné: je to rychlé, pohodlné, jednoduché a bezpečné. Je však zřejmé, že pokud uživatel platí online dopředu, tak riziko přenáší na sebe. Z tohoto pohledu si myslím, že e-shopy musí zkvalitnit svoji službu, zvýšit důvěru u zákazníků, to znamená garantovat uživateli, že v případě, že zaplatí, dostane svoje zboží.
Důležité jsou v tomto ohledu uživatelské recenze a zkušenosti s obchodníkem. Pokud vidím, že e-shop obsloužil 1000 zákazníků a 995 zákazníků bylo spokojených, tak nemám jako zákazník důvod takovému e-shopu nevěřit.
Není to ale tak, že e-shopy prostě nechtějí ostatní druhy plateb nabízet, protože to pro ně není finančně výhodné? U dobírky totiž přece přehodí provozovatel e-shopu veškerý náklad za platbu na zákazníka, kdežto u ostatních platebních metod se ochuzuje o provizi, kterou musí zaplatit bance nebo provozovateli mikroplatebního systému.
To, že je pro e-shop platba online předem nákladnější, je relativní. V momentě, kdy provozovatel dostává peníze dopředu, nevystavuje se riziku, že klient za zboží nezaplatí. Odpadá tak riziko nepřevzaté dobírky a storna objednávky.
Navíc možnost online platby může být pro e-shop i konkurenční výhodou. Lidé dnes tlačí na dodací lhůty, tlačí na to, aby jejich nákup na Internetu byl rychlý a komfortní a online platby jsou jednou z cest, jak jim vyhovět. Není to ale vždycky tak, že by e-shop chtěl za každou cenu na zákazníkovi ušetřit. Ty nejúspěšnější obchody se naopak snaží poskytnout klientům ty nejlepší služby, včetně možnosti rychle a bezpečně zaplatit.
Pokud zavedeme online platby, které jsou rychlé a přináší do transakce určitý standard a zkombinujeme to s možností ověření důvěryhodnosti e-shopu, tak se domnívám, že lidé začnou na Internetu více nakupovat. A o to přece e-shopům jde.
Není disproporce dobírky a ostatních platebních metod způsobena množstvím e-shopů na českém Internetu? Existuje totiž mnoho malých e-shopů, pro které je i provize v řádech procent natolik rozhodující faktor, proč online platby nenabízet. Nesouvisí tedy popularita dobírky také s tím, že je v Česku e-shopů příliš?
Je pravda, že, v přepočtu na jednoho uživatele, je v České republice e-shopů hodně. Nemyslím si ale, že by výše provize pro banky či mikroplatební systémy byla pro e-shopy likvidační. Pro malý e-shop je důležité, aby začal prodávat co nejvíc a co nejrychleji, protože v momentě, kdy se to nestane, e-shop díky velké konkurenci zanikne.
Online platby zabraňují tomu, aby internetový obchodník musel řešit nějaká storna, aby se mu například vracely dobírky, což je dnes realita. Pokud nemá e-shop dobře vyřešenou logistiku a pošle zboží za týden, je pravděpodobné, že už jej zákazník chtít nebude. Myslím si, že do budoucna budou lidé chtít platit jednoduše a rychle. Pokud velké e-shopy nastaví laťku, ostatní je budou následovat.
Cítíte ochotu bank podporovat nové způsoby online plateb?
Online platby, kromě plateb kreditními kartami, jsou pro banky novou doménou. Dokud za nimi banky neuvidí řádné objemy, respektive způsob, jak zvýšit svůj podíl na stále rostoucím podílu peněz v e-commerce, tak to pro ně nikdy nebude priorita.
Jsou jednání s bankami z vašich zkušeností složitá?
Jednat s bankami je vždy složité, vzhledem k tomu, jakou mají pozici na trhu. V našem případě je o to složitější, že se snažíme o kompletně novou věc, změnit nákupní chování lidí na Internetu. Nemyslím si ale, že by si právě banky myslely, že můžeme donekonečna fungovat s dobírkou.
Kdy tedy dobírka přestane být dominantní platební metodou pro platby na Internetu?
V okamžiku, kdy e-shopy a banky vycítí, že se za online platbami skrývají reálné peníze a začnou je více propagovat.
Kdo může rozvoji online plateb nyní přispět nejvíce?
Jednoznačně e-shopy. Nicméně je potřeba říci, že banky, tím jakou mají provizní politiku, k rozšíření online plateb příliš nepřispívají.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Ondřej Hošt, Lupa.cz