Mají vyhledávače platit za to, že při odkazování na mediální obsah na Internetu využívají titulky a úryvky z textů? Šéf evropského vydavatelského sdružení European Publishers Council Francisco Pinto Balsemao si myslí, že ano.
„Vyhledávače spolknou více než 90 procent z příjmů z online reklamy a podstatná část z nich pochází přímo či nepřímo z neplaceného přístupu ke zpravodajskému nebo zábavnímu obsahu vytvářeného médii,“ vysvětlil své argumenty agentuře Reuters.
„Tato situace je pro evropská média nevýhodná. Jejich obsah je využíván bez souhlasu majitelů autorských práv a nikdo za něj neplatí. A všechny agregátory, jako je i Google, by platit měly. Otevřenost a ochota k vyjednávání, kterou Google prokazuje, je dobrým krokem, který teď musí pokračovat v dalších zemích Evropy,“ dodal.
Francouzská dohoda
Jeho výzva následuje poté, co Google minulý týden urovnal obdobný spor s vydavateli ve Francii. Podle dohody tam založí fond, který bude částkou 60 milionů eur pomáhat médiím při přechodu do digitální podoby a také jim prostřednictvím svých reklamních nástrojů pomůže vydělávat víc na online reklamě. Je to samozřejmě vrcholně výhodné i pro Google – za relativně malou částku tak pro svou reklamní síť získá řadu nových mediálních klientů.
Spor tedy nakonec dopadl ke spokojenosti všech. A Google, který na námitky vydavatelů v minulosti reagoval argumentem, že médiím na oplátku přivádí ze svého vyhledávání nemalou návštěvnost, nemusel splnit hrozbu, že pokud by měl být donucen za odkazy platit, raději na média úplně přestane odkazovat.
Podobným způsobem Google nedávno urovnal obdobný spor s vydavateli v Belgii. A bojuje i v Německu, kde parlament v současné době projednává zákon, který má vyhledávače k platbám přinutit.