Hlavní navigace

Google manipuloval s daty, tvrdí agentury o studii k YouTube v ČR

Jan Beránek

TNS Aisa i peoplemetrová ATO reagují na včerejší zprávu, ve které Google srovnával sledovanost Youtube a klasických televizí mezi mladými Čechy.

Hrušky s jablky. Google podle všeho ve včerejší zprávě o sledovanosti klasických televizí a YouTube nakombinoval data, která spolu nesouvisí, a zaštítil se výzkumem TNS Aisa. A to se agentuře nelíbí.

Zprávu jsme včera vydali také na Lupě. Z grafů nebylo nijak patrné, že se jedná o kombinaci dat z různých zdrojů, Google je prezentoval tak, jako by šlo o výstup z jedné studie. Na to, že vychází z více zdrojů, upozornil pouze v krátké větě na konci své zprávy. V textu jsme sice včera upozorňovali, že „nejde o tvrdá čísla, ale jen o průzkum“, že jde o manipulaci s daty jsme ovšem nepoznali a upozornila na to až TNS Aisa.

"Srovnání dat o sledovanosti televizí a Youtube použitá v tiskové zprávě od společnosti Google se nezakládají na výsledcích studie dodané společností TNS Aisa,“ tvrdí ve svém vyjádření

A není sama. Asociace televizních agentur (ATO) dokonce obvinila vyhledávač z manipulace s daty. "Je zcela nesmyslné srovnávat v jednom grafu čísla za online populaci a za TV populaci, jak Google činí u srovnání výkonu YouTube a TV stanic. Toto srovnání je pochopitelně výhodné pro YouTube,“ tvrdí hlavní statistik peoplemetrového projektu ATO Tomáš Hanzák.

KL17_hlasovani

Způsob, kterým Google ke svým výsledkům došel, se nelíbí ani šéfovi TNS Aisa. "Z výzkumného hlediska není přípustné slučovat bez dalších metodických úprav data z rozdílných zdrojů a rozdílných výzkumů, které byly prováděny různými metodami a na různých vzorcích,“ dodává Bronislav Kvasnička. A aby toho nebylo málo, ATO navíc uvádí, že Google použil její peoplemetrová data bez jejího souhlasu.

Během pátečního podvečera se ke kauze vyjádřil už i Google. „Vnímáme, že tisková zpráva, ve které došlo primárně k aktualizaci loňských dat, vyvolala letos diskusi. V loňském roce byla podobná tisková zpráva přebrána celou řadou médií prakticky bez dalších reakcí. Potvrzuje to stoupající zájem o digitální média na českém trhu. Faktem zůstává, že na českém trhu neexistuje jednotný panel a čeští zákazníci tak nemají přístup k datům, která by objektivním způsobem reflektovala všechna média. Rádi se zapojíme do konstruktivní diskuse nad řešením této situace,“ tvrdí ředitelka pro agenturní sektor vyhledávače Vanda Wolfová

Našli jste v článku chybu?