Hlavní navigace

Google má mezi ITC firmami stále jedny z nejvyšších výdajů na lobování

Marek Janouš

V pondělí se přiznávaly čtvrtletní výdaje na ovlivňování federálních úřadů a politiků ve Washingtonu. Google vynaložil meziročně méně, zatímco Microsoft, Facebook nebo Apple výdaje zvýšily.

Mezi technologickými firmami patří Google stále k těm, kteří na ovlivňování politiků ve Washingtonu vydávají zdaleka nejvíce. Vyplývá to z přiznání podaných k úřadu zapisovatele Sněmovny reprezentantů do pondělí 21. října. Probral se jimi spolek Consumer Watchdog, který má za to, že ovlivňování politiků je v rozporu s demokracií, jelikož zvýhodňuje subjekty s více penězi.

Spolek jmenuje čtvrtletní výdaje těchto firem i jejich meziroční vývoj:

Čtvrtletní výdaje vynaložené na ovlivňování politiků ve Washingtonu
Společnost Výdaje za Q3/2013  Vývoj oproti Q3/2012
AT&T $4 300 000   +23 %
Google $3 400 000   −21 %
Verizon $3 040 000    −2 %
Microsoft $2 200 000   +20 %
Facebook $1 400 000   +47 %
Oracle $1 360 000    −4 %
Verizon Wireless $1 200 000   +19 %
IBM $1 180 000   +16 %
Intel   $980 000   +12 %
Apple   $970 000   +111 %
Cisco Systems   $890 000   +17 %
Amazon   $780 000   +42 %

Google výdaje tedy snížil, oproti 4,2 milionům ve třetím čtvrtletí loňském, kdy byl vyšetřován telekomunikačním úřadem FTC. Převážně však uvedené výdaje meziročně vzrostly; nejvíce z uvedených je zvýšil Apple.

Pro srovnání oproti těmto obrům — Twitter za stejné období vynaložil $40 000, podle svého vůbec prvního přiznání tohoto druhu.

The Hill vyjmenovává oblasti, ve kterých Twitter, Facebook nebo Google lobují především: je to soukromí a bezpečnost, ochrana osobních údajů, vládní sledování, síťová neutralita, ale i například imigrační politika. (Potřebují snáze zaměstnávat Neameričany.) Facebook loboval také v oblasti patentů a Google se navíc snaží prosadit zákony umožňující vozidla bez řidičů.

Content 2017 Tip Kytary

Za celý rok 2012 vydal Google na lobování 18,2 milionu dolarů (bez dvou milionů vydaných jím vlastněnou Motorolou) a patří tím do první desítky lobujících firem vůbec, včetně „obranného“ průmyslu (podle NYT).

Do loňského roku jeho výdaje prudce rostly. Nyní se tedy patrně ustálily a dokonce mírně klesají.

Našli jste v článku chybu?