Přes všechny řeči o „revoluci mezi operátory“ je nový virtuál (tedy vlastně přeprodejce služeb O2) Gorila mobil především šikovně marketingově postavený produkt – a to není myšleno ve zlém. Vzhledem k zaměření na hlavní cílovou skupinu 15 – 26 let a záplavu konkurenčních virtuálů je to zřejmě sázka na docela rozumný byznys model.
Co se cen týká, je nabídka nového virtuála specifická dvěma věcmi. Za prvé: při nákupu měsíčního balíčku nebo post-paid karty dostane zákazník volání po druhé minutě zdarma – operátor si zřejmě spočítal, že mladí dnes už tolik nevolají. Druhou zvláštností pak je na českém trhu netradiční model nakupování dat, revoluci v cenách ale nečekejte.
Virtuál začne fungovat od pondělí 17. března v síti O2. Nabídne předplacené karty, které v základu umožní volat do všech sítí za 2,50 Kč na minutu, posílat SMS za 1,50 Kč a používat 50 MB dat za 20 Kč na den. Minimální částka nabití bude 200 Kč a kredit bude platit 6 měsíců.
Tarify a dobíjení dat
Kromě pre-paid karet si zákazníci budou moci koupit SIM karty s klasickými post-paid měsíčními tarify. Balíček EASY, který si bude možné koupit i k předplacené kartě, umožňuje za 200 Kč měsíčně volání po druhé minutě zdarma a obsahuje 0,5 GB dat. Součástí dražšího balíčku PRO za 480 Kč je kromě stejného pravidla pro volání také 5 GB dat.
Pokud zákazník datové limity vyčerpá, má na výběr dvě možnosti: buď se spokojí s rychlostí sníženou na nepoužitelných 16 kbit/s, nebo si může přikoupit nová data – za stejné množství přitom vždy zaplatí o polovinu nižší cenu. A to se může opakovat celkem třikrát.
V případě EASY „tarifů“ tedy za prvních dodatečných 500 MB zaplatí 100 Kč, za druhých 50 Kč a za třetích 25 Kč. U dražšího PRO balíčku poprvé přikoupí 5 GB za 240 Kč, podruhé za 120 Kč a potřetí za 60 Kč.
Celkem se tedy může dostat na 2 GB za 375 Kč, nebo na 20 GB za 900 Kč. A to jsou ceny, které příliš nevybočují ze současné nabídky datových balíčků trojice velkých operátorů:
O2 | T-Mobile | Vodafone | |
---|---|---|---|
150 MB | 149 Kč | ||
200 MB | 152 Kč | ||
250 MB | 178 Kč | ||
400 MB | 249 Kč | ||
500 MB | 249 Kč | ||
1 GB | |||
1,5 GB | 303 Kč | 349 Kč | 399 Kč |
3 GB | 505 Kč | 449 Kč | |
4 GB | 519 Kč | ||
10 GB | 757 Kč | 649 Kč | |
20 GB | 999 Kč * |
* Tarif Vodafonu s tzv. smart FUP – viz Vodafone nabízí akční tarif s 20 GB a FUP, který zpomalí jen něco
K dobru lze Gorile přičíst několik kladných bodů: zákazníci nebudou uzavírat žádné papírové smlouvy, SIM karta jim dorazí domů poštou zdarma (v balíčku je standard, micro i nano formát) a bezplatné bude také volání na helplinku. Co se roamingu týče, čekejte stejné podmínky jako u mateřského O2. Obchodní podmínky Gorily mají být jednoduché a neotřelé – operátor je ale zveřejní až při pondělním startu.
Marketing především
Většina značek se drží při zdi, my chceme vybudovat Red Bull mezi operátory, chceme vybudovat love brand,
řekl při představení nového virtuála jeho ředitel Lukáš Janoušek. Důraz na marketing je u nového virtuála opravdu znát.
Mladé zákazníky chce Gorila zaujmout mimo jiné animovaným seriálem – každý měsíc nabídne novou minutovou epizodu. Vydávat bude vlastní internetový magazín a bude se samozřejmě snažit na sociálních sítích – hlavně na Facebooku, Twitteru a Instagramu.
S cílovou skupinou souvisí také to, že operátor umožní uzavírat smlouvu už mladým od 15 let. Podle zástupců firmy to umožňuje nový občanský zákoník, který je v platnosti od začátku roku.
Gorila mobil chce do propagace v prvním roce investovat celkem 16 milionů Kč. Může si to dovolit – hlavním investorem projektu je firma Unimex Group miliardáře Jiřího Šimáně. Cílem virtuála je během prvního roku získat 50 tisíc zákazníků.