Hlavní navigace

Haló? Followeři? Jste falešní, nebo jen mlčíte?

10. 9. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V poslední době se dost řeší kvalita followerů na Twitteru. Prý je jich dost falešných, neaktivních a „mlčících“. Jak na to, když chcete odhadnout, kolik z účtů, které vás sledují, za něco stojí?
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Dost uživatelů Twitteru si nedávno ozkoušelo aplikaci, která má ukázat, kolik z followerů je falešných. Čísla prezentovaná aplikací ukázala, že falešné účty sledují skoro každého z nás, někoho více, jiného méně. Údaje je samozřejmě potřeba brát s rezervou, jde o určitou metriku a určitý způsob prezentace. Přesto má nápad na odhalování počtu falešných followerů smysl, ať už je realizován jakkoliv.

Otázce falešných účtů se věnuje například článek na serveru Econsultancy. Odhaluje několik zajímavých faktů a jeho autor Patricio Robles se pouští i do úvah podepřených selskou logikou. Říká, že i když je těžké přesně určit počty falešných účtů na Twitteru (se kterými se mimochodem čile obchoduje), je jisté, že existují a je jich hodně. Některé firmy prý mají k dispozici stovky tisíc falešných účtů, které za příslušný poplatek nasměrují tomu, kdo zaplatí.

Americký presidentský kandidát Mitt Romney (respektive jeho tým) byl podezříván z nákupu followerů, jejich počet totiž nedávno poskočil ze dne na den o 17 %. Ať už followery koupil kdokoliv (tajný příznivce nebo odpůrce, který chtěl kandidáta poškodit), tento případ ukazuje, že followeři jsou zřejmě k mání v opravdu vysokých počtech.

To Barack Obama má trochu jiný „problém“. Analytické udělátko, které pro prověření followerů použili i mnozí z nás, ukázalo k Obamově účtu 69 % (30 % falešných a 39 % neaktivních). Podle tohoto měření má Obama hezkých 13 milionů (sic!) fake účtů mezi svými twitterovými příznivci. Pro srovnání: Romney má podle stejného nástroje 16 % falešných a 31 % neaktivních příznivců. A ještě jeden údaj: oficiální účet Twitteru: 37 % vykazuje falešných a 40 % neaktivních uživatelů.

Robles zdůrazňuje, že 140 milionů aktivních účtů na Twitteru (podle oficiálních dat, číslo znamená počet přihlášených alespoň jednou za měsíc) obsahuje 40 % „tichošlápků“, tedy lidí, kteří pouze čtou a netweetují. I tyto účty přitom mohou být počítány k těm, které analytické nástroje považují za falešné. Skoro polovina účtů na Twitteru netweetuje, to je fakt. Ale kolik z nich čte a mlčí? Přece není možné, aby byly na Twitteru desítky milionů falešných účtů…

Někdy si zkuste pro sebe spočítat (podklady získáte z analytických nástrojů), kolik z vašich followerů vykazuje nějakou aktivitu. Metrik je několik, například:

KL24

  • kolik followerů něco tweetlo v posledním měsíci
  • kolik followerů dalo vašemu tweetu „favorite“
  • kolik followerů vám na něco odpovědělo
  • kolik followerů retweetlo váš tweet
  • kolik followerů kliklo na link ve tweetu

Samozřejmé je, že i falešné účty mohou tweetovat nebo retweetovat, takže je dobré metriky a výpočty korigovat také z pohledu obsahu. Když zjistíte, že nějakou přímou aktivitu směrem k vašemu účtu projevilo 100 followerů, je to relevantní číslo ukazující reálný zásah. Bohužel není možné zjistit pro jednotlivý tweet počet jeho zobrazení. Pokud bychom chtěli vědět, kolik lidí bylo tweetem zasaženo, existují nástroje pro práci s ideálními čísly, například Tweetreach. Jde ale o zásah ideální a maximální možný. Můžeme skákat nad tím, že tweet mohl být zobrazen 10 000 lidem. Ale skutečný zásah? Pouhý zlomek, číslo rozhodně bližší k číslu pocházejícímu z metriky zmíněné výše.

Osobní zkušenosti mi ukazují, že sebezajímavější tweet směrovaný na například 2000 followerů přinese v průměru dvě zmínky, pět retweetů a sto kliků na link. Co ti ostatní? Tichošlápci to nejsou, ti nepíší, ale klikají. Falešné účty také ne, ty se snažím eliminovat. Největší zdroje odpadu jsou opuštěné účty, a hlavně ti, kteří tweet z nejrůznějších důvodů neviděli. O těch, které tweet nezaujal, raději ani nemluvit, ale zaplať přírodo za ně…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).