Přenos hlasu v telefonních sítích totiž nebyl, co se kvality reprodukce týká, žádná sláva. Je sice pravda, že už v roce 1987 byl standardizován širokopásmový kodek G.722 pro použití v ISDN sítích, který nabídl citelně lepší kvalitu zvuku, rozšíření mimo dobře vybavené rozhlasové stanice se ale nedočkal. Ani VoIP služby neposunuly kvalitativní laťku nijak daleko.To by se mohlo s nástupem technologie marketingově označované jako HD VoIP změnit.
Podstata problému tkví ve způsobu kódování přenášeného zvuku. Lidský sluch (zdravý) umí rozlišit zvuky v rozmezí 80 až 14000 Hz, jenže klasické telefonní linky přenášejí jen zvuky v rozmezí 200 – 3400 Hz se vzorkovací frekvencí 8kHz. Je pravda, že v tomto rozmezí jsou všechny podstatné zvukové projevy, plasticitě, živosti a barvě zvuku ale toto oříznutí vůbec neprospívá. Proto se, kromě oněch úzkopásmových kodeků dnes v telekomunikacích používaných, objevily také zvukové kodeky širokopásmové. Ty jsou schopny zachytit zvuk v rozmezích alespoň 30 – 7000 Hz, v některých případech i dále za 7000 Hz. Porovnání kvality a šířky přenášeného zvukového pásma vypadá nějak následovně.

Zdroj: Global IP Sollutions
Vypadá to jednoduše – vyměňme staré telefony a přístroje podporující nové širokopásmové kodeky a telefonujme nově, kvalitněji, s větší radostí – a za stejné peníze, protože ačkoliv širokopásmové kodeky potřebují větší šířku pásma, tu má většina uživatelů internetové telefonie dnes k dispozici v dostatečné kapacitě. Jenže jsou i jiné zádrhele. Na kvalitě přenosu hlasu mají vliv následující parametry:
- Mikrofon s podporu snímání HD zvuku.
- Kodek pro přenos HD zvuku.
- Další technologie pro podporu HD zvuku: potlačení ozvěny, šumu, řízení hlasitosti.
- Podpora pro HD zvuk po celé trase přenosu – bez dalšího překódování a rozhodně žádný přenos úzkopásmovým kodekem.
- Kvalitní síť s nízkým rozptylem a ztrátovostí.
- Reproduktor či sluchátko s HD podporou.
Ačkoliv se tedy vina za nedostatečnou kvalitu zvuku svádí hlavně na malou podporu širokopásmových kodeků, tak jednoduché to není – teprve v posledním roce se na trhu v širší míře objevují přístroje s komplexní podporou HD zvuku sladěním všech částí, které se na HD kvalitě podílejí. A – to je třeba připomenout – bez podpory HD kvality u poskytovatele VoIP se neobejdete, protože na jeho technologiích také záleží, zda bude podporovat širokopásmový kodek.
Širokopásmových kodeků existuje již dnes celá řada. Kromě již zmíněného G.722 plánovaného pro nasazení do ISDN sítí jsou to především G.722.2 zvaný též AMR-WB (Adaptive Multi Rate – WideBand), Microsoft RTAudio, AAC-LD, CELP a jeho open-source implementace Speex, nebo v síti Skype používaný SILK. Právě SILK je ostatně jedním z trumfů Skype: široce adaptabilní kodek se skvělými výsledky při přenosu hlasu, který umožňuje u klienta Skype od verze 4.0 širokopásmovou kvalitu zvuku. Od února letošního roku je tento kodek také k dispozici třetím stranám pro vestavbu do zařízení nebo software třetích stran a to bez licenčních poplatků.

Kvalita zvuku v porovnání s potřebou šířkou pásma pro jednotlivé kodeky. Zdroj: Polycom
Také zařízení se objevuje dostatek. V nabídce mají telefony s podporou G.722 tradičtní dodavatelé VoIP telefonů jako Siemens Gigaset, Aastra, Grandstream i Cisco / Linksys. V Česku se také počátkem letošního roku objevil první VoIP operátor proklamující podporu HD VoIP a věrozvěst internetové telefonie Jeff Pulver vyhlásil HD telefonii ústředním tématem letošního sletu VoIP odborníků. Potřebujeme ještě více optimistických zpráv?
Ano i ne. HD VoIP se velmi pravděpodobně stane dalším z taháků, který má lidi přemluvit k používání VoIP a opuštění starých telefonních linek. Letos se začnou na trhu zařízení s podporu HD telefonování objevovat na trhu ve stále větší míře, službu začnou poznenáhlu podporovat i telefonní operátoři, kteří neopomenou zdůraznit, že vyšší kvalita přenosu zvuku je pro výsledný vjem z komunikace podstatná. Ano, existují testy, které prokazují, že při videokonferenci nebylo ani tak podstatné zvýšení kvality přenosu obrazu, jako zvýšení kvality zvuku.
Až potud vše dobré. Hloupé je, že v momentě, kdy HD hovor opustí podporovanou infrastrukturu a chtě-nechtě se ponoří do hlubin digitálních telefonních sítí nebo rovnou do sítě mobilní, je vše zase při starém – úzkopásmový kodek srazí dojem tam, kde býval. A co hůř, transkódování vytvoří kvalitu ještě horší.
Nakonec, i to možná bude další impuls, proč pevné linky opustit úplně. Jenže co s mobily? Ačkoliv ty by mohly snadno AMR-WB podporovat, operátoři se do širokopásmových hlasových kodeků vůbec nehrnou…
Používáte VoIP?