Hlavní navigace

Hledáš něco? NAJDI.TO!

Michal Zálešák

Když před více než rokem získalo Video On Line nového vlastníka, okamžitě se vyrojily otázky, jak se to projeví na našem Internetovém trhu. VOL očekávání nezklamalo a trvale expanduje: po nabídce Internetu zdarma se nyní snaží prosazovat i na poli obsahu. Vyhledávač NAJDI.TO v jejich barvách hodnotí Michal Zálešák.

Co se skrývá pod službou, nám známou též z nafialovělých billboardů, která je na první pohled stejně tajemná, jak neobvyklé je její URL? Ve světě top-level domén, jakými jsou například CZ, COM či NET, je TO poměrně neznámým hostem, pokud tedy nebereme v potaz snůšku komerčních forwardových služeb come.to, welcome.to, fly.to, atp. Přestože jde o doménu exotického státu Tongo a Tuvalu, nemusíte se obávat pomalého přístupu: server je samozřejmě umístěn v naší domovině. Pro všechny uživatele českého Internetu představuje NAJDI.TO zajímavou službu, která stojí minimálně za to, abyste ji věnovali jeden zběžný pohled.

NAJDI.TO je novou vyhledávací službou zaměřenou především na běžný každodenní život, jenž se dělí převážně na práci, zábavu a odpočinek (bez ohledu na poměr jednotlivých aktivit). Tomu napovídají i základní kategorie, v kterých lze zadat dotaz: Klíčová slova, Hledání v hospodách, IČO a firemní informace, MP3, Press (aktuální zpravodajství), Programy kin a PSČ. Vyhledávačů je v českém Internetu poměrně hodně a pozice Seznamu je velmi silná, takže pokud chce NAJDI.TO uspět, musí být v něčem lepší, nebo alespoň jiné.

Základní kategorií je hledání odkazů na základě klíčových slov (v záznamech databáze) či fulltextu. V tomto případě se požadovaný výraz hledá v názvu, anotaci či na vlastních WWW stránkách. Nemáte-li specifickou představu o klíčovém slovu a zajímáte-li se o celou kategorii, tak není nic složitějšího, než se pustit do pátrání na vlastní pěst v katalogu záznamů: k dispozici jsou například následující kategorie: Auto-moto, Finance, Internet, Sport a další. Na toto jsme zvyklí i u jiných prohledávačů. Odlišnost NAJDI.TO spočívá trochu v něčem jiném: položení dotazu. Rozdíly jsou hned dva: mezera zde plní funkci logického operátoru AND (např. „stroj času“), v jiné kategorii se zase hledaná společnost vymezuje místně s použitím čárky: př. „banky, Praha“. Poměrně nezvyklé je i zadávání odkazů – nemnoho vyhledávacích služeb nabízí možnost vkládání obrázků k vámi zadávaným odkazům. Co se vlastního prohledávání týče, kromě vašeho požadavku je pátráno i po synonymech, ať už ve slovech frekventovaně používaných (počítači bylo přiřazeno ještě computer a kompjútr) či u těch méně internetově zmiňovaných (ke gumě to byla pryž). To je poměrně zajímavá možnost, kterou u jiných českých vyhledávačů nenajdete.

Názvy speciálně tématicky vymezených vyhledávacích modulů hovoří za vše a je poměrně zbytečné je komentovat – účel je zřejmý. Snad jen to, že prohledávání zpráv je realizováno na vzorku ze zpravodajského serveru Press.cz, který nedávno VOL odkoupilo od společnosti Globe Internet, jež se přitom nadále o všechny tyto servery stará.

Kromě relativně malého počtu odkazů, což je problémem každého začátku, by se této zajímavé službě nedalo ani po bližším zkoumání nic závažného vytknout. Snad jen jedna maličkost – vzhledem k pochybné konektivitě mnoha serverů s MP3 skladbami by tento prohledávací modul mohl u výsledků hledání uvádět ještě hodnocení rychlosti spojení.

Toť vše ohledně nabídky vyhledávací služby NAJDI.TO. Záleží jen na vás, zda bude tento server patřit do aktivního seznamu stránek, které navštěvujete více či méně pravidelně. Ještě předtím, než se rozhodnete, vám přinášíme pár zajímavých informací. Tou první je konfigurace: 2×PIII 450, 768 MB paměti, 8.7 GB Ultra2 SCSI Disk (záložní stroj: 2×PIII 450, 512MB paměti). Pokud jde o operační systém, podobně jako řada ostatních i NAJDI.TO běží na Linuxu, konkrétně jde Debian Linux 2.2 (potato) s Apache 1.3.9 a MySQL 3.22.27. Vyhle­dávací služba NAJDI.TO byla spuštěna 1. září letošního roku. Během dvou a půl měsíců fungování docházejí nezávislá statistická měření návštěvnosti k následujícím číslům: vlastní měření ukazují přes 5000 sessions denně, služba Na vrcholu hovoří přibližně o 4500 sessions. TOPLIST hlásí průměrně 5944 přístupů za den, přičemž mají tato čísla vzestupnou tendenci – stále to však není dost.

Co do rozsahu vlastní databáze, bližší pohled prozrazuje následující: cca 25 tisíc odkazů (kromě položek s kontaktními údaji, ale bez vlastní WWW stránky). Především díky nevšední soutěži na principu: „kdo zařadí více, vyhrává“ se tento počet denně rozšiřuje o 100 popsaných a zaknihovaných položek. 21 tisíc klíčových slov a 106 000 jejich vyskloňovaných tvarů představuje dobrý start do začátku.

EBF17_Cupr

Jen čas ale ukáže, zda je zvolený formát zařazování odkazů tím nejšťastnějším řešením a zda se mezi námi, Čechy, nenajde někdo, kdo je ochoten pro první cenu v podobě mobilu udělat téměř vše i přes negativní dopad na informační spolehlivost, která je základním pilířem, na kterém by měl stavět každý vyhledávací server. Vždyť konkurence nikdy nespí a v oblasti Internetu to dnes platí dvojnásob.

Michal Zálešák

Našli jste v článku chybu?