Hlavní navigace

XChat sponzoruje SPT TELECOM?

Marek Antoš

Několik zajímavých zpráv v poslední době přišlo od provozovatelů populárního XChatu. Již dříve dosáhl XChat magické hranice jednoho milionu hodin, které "prochatovali" jeho uživatelé, nyní dosáhl tisíce současně aktivních uživatelů. Na tato čísla se však můžeme podívat i z druhé strany: kolik na tom vydělal SPT TELECOM?

Chatovací servery jsou v poslední době velmi populární. Osobně se pohybuji v akademické sféře a tak mohu celkem dobře posoudit, jak moc je XChat oblíbený mezi studenty: skutečně hodně. Milion hodin, jak jsme nedávno spočítali, je zhruba 114 let. Dá se tedy říci, že na XChatu už byly prokecány skoro dva lidské životy: v této souvislosti jsme se před časem zabývali tím, jaká je produktivita práce v českých podnicích, připojených k Internetu.

Je škoda, že se zatím tomuto fenoménu nevěnuje žádný český sociolog, případně psycholog. Podle mého názoru je tato forma komunikace něčím, co „zažrané“ uživatele chatu musí nezbytně trochu poznamenat – a nechci teď řešit, zda v dobrém či špatném. Některé komunikační návyky musí desítky hodin na XChatu nutně změnit. Na druhou stranu chaty všeho druhu – a nakonec i Internet jako takový – může některým lidem také pomoci: ať už jsou nějakým způsobem handicapovaní, což přes Internet nikdo nepozná, anebo třeba jen o něco ostýchavější.

Nechci se však pouštět do oblastí, kterým příliš nerozumím, a raději se budu držet tématu tohoto článku. XChat jako takový svým provozovatelům moc zlaťáků nepřináší, přesto je tu někdo, kdo na něm vydělává docela slušně: SPT TELECOM. Od začátku měření zhruba před rokem na XChatu lidé strávili k 14. listopadu dohromady 1.279.868 hodin; ve skutečnosti ještě o něco více, protože se do tohoto čísla nezahrnují lidé, kteří se mezitím v systému zrušili, případně kteří si počítání explicitně vypnuli. Podíl přístupů z dial-upu je přitom podle statistik XChatu takřka přesně 40 procent. Pokud by všichni dial-upisti volali v době denního provozu na standardním tarifu, vydělal by SPT TELECOM takřka neuvěřitelných 40 milionů korun za rok! V případě volání výhradně mimo špičku na standardním tarifu by to dělalo polovinu, tedy bez pár drobných 20 milionů. Samozřejmě existuje tarif Internet99, ale i v případě, že by všichni volali jen po deváté hodině večerní a o víkendech, kdy je tento tarif skutečně velmi výhodný (15,60 za první hodinu, 13 Kč za každou další), stále by si Telecom přišel na něco přes 7 milionů. Skutečnost je samozřejmě rozmanitější, podle mého názoru tak mohl díky XChatu vyinkasovat zhruba 15 milionů korun. Pavel Francírek ze sdružení XLand, které tento server provozuje, tuto částku komentuje lakonicky: „Kdyby Telecom aspoň přispěl nějakým serverem :-)).“ To je však bohužel jen utopie a tak se na nedávné rozšiřování konfigurace serveru XChatu, který už nezvládal zátěž, museli jeho uživatelé skládat takřka po desetikorunách. Skoro mi to připomíná minulé století a sbírky na Národní divadlo.

Daniel Dočekal svého času razil teorii, že poskytovatelé připojení by měli platit firmám, které dodávají do jejich sítě obsah. Přestože by se mi to líbilo, obávám se, že se toho nedočkáme. Naopak skutečností se stává, že poskytovatelé připojení dostanou od Telecomu jistý díl z protelefonovaných poplatků. XChat však obávám se zůstane zkrátka.

Marek Antoš


Související články a odkazy:

Našli jste v článku chybu?