Hlavní navigace

IDC hlásí: český Internet má 292 tisíc hlav

Marek Antoš

Společnost International Data Corporation (IDC) je známá svými studiemi o nejrůznějších oblastech trhu informačních technologií. Před několika dny uveřejnila shrnující zprávu o českém Internetu, ve které přináší několik zajímavých dat. Dá se však věřit všemu, co si analytici IDC myslí?

IDC se živí prodejem detailních studií, ale některé základní údaje vždy uvolňuje k dispozici pro veřejnost. To se týká i několika čísel, které IDC vztahuje k 1. červenci 1999, a která z různých směrů popisují český Internet.

Hlavním údajem je celkový počet uživatelů českého Internetu: podle IDC nás bylo v červenci 292 tisíc. Při stanovování těchto odhadů je vždy problematické už samo vymezení, kdo je uživatelem Internetu. Existuje řada možných definic: buď každý, kdo má teoretickou možnost přístupu k Internet, nebo každý, kdo má alespoň mailovou schránku a pravidelně ji vybírá, anebo každý, kdo se k Internetu připojuje třeba minimálně jednou týdně. Je logické, že při různých definicích dojdeme k velmi různým číslům a těžko říci, který přístup je správný: záleží na zadání. IDC bohužel nijak neupřesňuje, koho si pod pojmem uživatel Internetu představuje. Nejasná je i metodika získávání tohoto čísla, ovšem podle některých zdrojů má IDC poměrně jednoduchý postup. Základním zdrojem informací je tzv. Hostcount RIPE, který udává, kolik různých hostů je vedeno v jednotlivých národních doménách. IDC toto číslo násobí určitým koeficientem (zhruba 2,5–2,85) a dochází k počtu uživatelů. Porovnávání čistě podle tohoto čísla však nemusí být přiliš přesné.

Takřka polovina, přesněji 47,6 % všech uživatelů Internetu jsou podle IDC studenti (vyjádřeno v absolutních číslech tedy asi 139 tisíc). Opět zde vzniká otázka, kdo je uživatelem Internetu. Pokud bychom sečetli počty studentů všech vysokých škol, kteří mají teoreticky přístup k Internetu, mohli bychom dojít k podobnému číslo jako IDC. Ve skutečnosti je však podle mého názoru tato skupina mnohem menší, protože řada studentů přístup k Internetu nevyužívá.

Naše společnost Internet Info se mimo jiné věnuje i konzultační činnosti a tvorbě studií o Internetovém trhu. Před několika týdny jsme vytvářeli studii o podílech jednotlivých poskytovatelů připojení, zejména s příhlédnutím k tomu, jak v prvních týdnech po jeho spuštění rostl počet uživatelů VOLného. Jako vedlejší produkt z této studie „vypadl“ náš vlastní odhad počtu uživatelů Internetu, čímž jsou myšleni lidé, kteří k Internetu pravidelně přistupují a pracují s ním. Náš odhad je o něco pesimističtější, o to více, že je stanoven k 15. září a nikoliv k 1. červenci. Celkový počet uživatelů se podle našeho mínění pohybuje pod 250 tisíci, podíl studentů na tomto množství je přitom podstatně nižší, zhruba 70 tisíc. Podle mého názoru ostatně studie IDC zapadá do současného stavu: český Internet dnes už patří studentům mnohem méně, než si řada lidí stále ještě myslí. Jejich podíl by přitom mohl být nižší než jedna třetina a stále klesá.

Poměrně zajímavým údajem ze zprávy IDC je 17,9 procent všech osobních počítačů, které mají být údajně do konce roku připojeny k Internetu: skoro pětina všech počítačů by tak měla být on-line, což se mi zdá docela dost. Je však třeba uvážit, že průměr zde vylepšují velké podniky a instituce s řadou počítačů v sítí, zatímco situace v domácích počítačích a malých firmách bude zřejmě o něco horší.

Jako počáteční stadium hodnotí IDC současný stav obchodování po Internetu. V oblasti bussiness-to-consumer odhaduje letošní obrat zhruba na 40 milionů korun, což je pro mne osobně docela slibné. Podle neoficiálních informací by letos silná trojka největších obchodů mohla dosáhnou necelých 30 milionů, konkrétně Vltava 12, AutoCont 10 a Shop.cz 7 milionů korun. Odhad IDC by v takovém případě mohl být mírně nadhodnocený, ale stále poměrně dost přesný. Pro doposud váhající by však mohl být sehrát úlohu startovního výstřelu: tato oblast má nepochybně budoucnost.

WT100

Cesta, kterou český Internet urazil za posledních pár let, je ohromující a úžasná. Ať se podíváte na jakýkoliv ukazatel, od počtu uživatelů, přes objem reklamy až třeba po tloušťku linek, zaznamenal v posledních letech raketový růst. Jak bude Internet vypadat za pět let, pokud bude tento trend pokračovat, si můžeme jen těžko představit.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?