V tomto úvodním článku bychom vám rádi představili otevřený projekt, který realizuje obecně prospěšná společnost Člověk v tísni při České televizi ve spolupráci se serverem Lupa.cz. Naším cílem je trvalé zvyšování návštěvnosti Informačního servisu společnosti Člověk v tísni (zkráceně Infoservis), který je provozován na adrese www.infoservis.net
. Princip projektu je pak založen na veřejné diskusi internetových odborníků a profesionálů zejména z komerčního sektoru, kteří mají možnost prostřednictvím komentářů přispět svými zkušenostmi k rozvoji serveru. Stejně jako společnost Člověk v tísni, také tento projekt je založen na maximální otevřenosti a transparentnosti. Díky tomu bude výsledkem celého projektu případová studie, která může posloužit jako učebnicový materiál a zdroj neocenitelných zkušeností pro další servery, ať už komerčních společností nebo neziskových organizací.
Projekt bude na Lupě realizován formou tří až čtyř článků v přibližně dvouměsíčních intervalech. Do každého článku zařadíme několik návrhů – konkrétních nástrojů a prostředků zvyšování návštěvnosti s popisem principu jejich fungování, a tím bychom rádi otevřeli diskusi nad jejich efektivitou. Na základě této diskuse pak vznikne plán dalších kroků vedoucích ke zvýšení návštěvnosti serveru s tím, že v navazujícím článku bude zveřejněna podrobná analýza účinnosti jednotlivých nástrojů.
Představení Infoservisu
Infoservis byl poprvé odstartován v červnu roku 2000 ještě jako součást stránek společnosti Člověk v tísni, na současné adrese byl samostatně spuštěn až v lednu tohoto roku. Cílem Infoservisu je poskytovat jiné a lepší zpravodajství z krizových oblastí světa než masové sdělovací prostředky, které si všímají jen „kvantitativně zajímavých věcí“. Hlavním tématem tak jsou především válečné konflikty, humanitární krize a porušování lidských práv.
Organizačně a obsahově je Infoservis zajištěn z prostředků společnosti Člověk v tísni. Jádro redakce tvoří šéfredaktor Igor Blaževic a další čtyři redaktoři (nikdo z nich však nepracuje na Infoservisu na plný úvazek), obsah dále spoluvytváří několik externích spolupracovníků, což jsou zejména studenti nebo novináři. Finanční prostředky na provoz Infoservisu jsou čerpány z účelově směrovaných grantů.
Návštěvnost Infoservisu
Současná návštěvnost Infoservisu má výrazně rostoucí tendenci, která je určována zejména atraktivním obsahem, který se věnuje také současné krizi v Afghánistánu. S tím souvisí provedení přeregistrace v katalogových vyhledávačích, která se mimo jiné zaměřila právě na klíčová slova Afghánistán a Taliban. Velmi výrazným, nicméně prozatím spíše jednorázovým faktorem jsou nejnověji také online rozhovory s novináři Petrou Procházkovou (23.10.) nebo Jaromírem Štětinou (6.11.), které byly uspořádány za podpory serveru Neviditelný pes.
Následující graf vyjadřuje denní hodnoty pageviews za období 1.7. – 31.10. Silnou čarou je vyjádřen trend tohoto ukazatele.
Nástroje a prostředky zvyšování návštěvnosti
Vzhledem ke stávajícímu nízkému povědomí o Infoservisu by mělo být zvyšování návštěvnosti (zejména kvantitativní ukazatele) primárně zaměřeno na získávání nových uživatelů a to prostřednictvím:
- Vyhledávačů – katalogové a fulltextové vyhledávače
- Partnerských serverů – výměna odkazů, poskytování obsahu s uvedením odkazu apod.
- Stávajících uživatelů – využitím efektu tzv. „viral marketingu“, kdy stávající uživatelé přímo nebo nepřímo doporučují server svým přátelům
- Výměnné reklamy
Druhým zdrojem zvyšování návštěvnosti (zejména kvalitativní ukazatele) jsou stávající, především náhodní a občasní uživatelé. Cílem je vytvoření komunity a posílení vzájemných one-to-one vztahů:
- Infoservis/redakor – uživatel
- Uživatel – uživatel
Na úvod je to prozatím vše. Do diskuse jsem si dnes připravil otázky týkající se zejména tří oblastí: výměnná reklama, komunitní web a viral marketing.
- Kde vidíte největší potenciál pro zvyšování návštěvnosti Infoservisu?
- Myslíte si, že má smysl využít výměnného reklamního systému? Proč ano, proč ne?
- Jakými prostředky lze budovat komunitní web? Může se zpravodajský server jako Infoservis stát komunitním webem?
- Máte zkušenosti s viral marketingem? Jaké nástroje lze použít pro účinný viral marketing?
Pokud vás diskuse zaujme, nezapomeňte na možnost přihlásit se k odběru příspěvků na svůj email.