Základní informace o tom, co je obsahem dohody, jsme přinesli už v pátek ráno. V pátek se následně konala tisková konference, kde jsme se dozvěděli další informace. Zajímavé bylo už to, že tu za jedním stolem zasedli představitelé SPT TELECOMu i zástupci NIXu; jak zdůraznil Petr Slováček, viceprezident Telecomu pro sítě, nikoliv jako protivníci, nýbrž jako kolegové. Další průběh tiskové konference mu však dal za pravdu jen částečně: na mnoho otázek mají poskytovatelé a Telecom odlišný názor, obě strany jsou však myslím velmi rády, že se podařilo domluvit.
Provizní model, ke kterému nakonec poskytovatelé dospěli, je poměrně komplikovaný, počítá totiž se dvěma typy provize. Provize 1 se poskytovatelům bude vyplácet za hovory v jejich největším přístupovém bodu (u drtivé většiny z nich to bude Praha), u všech ostatních bodů půjde o jinou provizi s číslem 2. Rozdíl mezi nimi je poměrně jednoduchý: v procentech. Zatímco provize 1 bude fixní a každý poskytovatel, který dosáhne v daném uzlu objemu 500 tisíc provolaných minut za měsíc, dostane 15 procent z vybraných poplatků, výše druhé provize bude záležet na objemu. Jsou totiž stanovena určitá pásma, podle nichž se bude výše provize řídit. Oficiální čísla nebyla zveřejněna, ale podle zákulisních informací výše provize začíná na pěti procentech v do pěti milionů, poté jsou tři pásma vždy po pěti milionech minut a nejvyšší, dvanáctiprocentní provizi dostane poskytovatel za hovory nad dvacet milionů korun. Provize je přitom počítána kumulativně, což znamená, že pokud má poskytovatel například 21 milionů minut měsíčně, za prvních pět milionů dostane pět procent, za dalších pět milionů o něco více a tak dále, až za poslední milion na magickou dvacítkou kýžených 12 procent. To celý výpočet dělá poměrně složitým. Také u provize 2 je navíc stanoveno minimum, které dělá 2 miliony provolaných minut ve všech těchto bodech celkem.
Vyplácení provizí je svázáno řadou omezujících podmínek. Nejvýznamnější je již popsané nutné minimum, které bude pro celou řadu menších poskytovatelů fatální, protože jde o poměrně vysokou hranici. Provize navíc nebudou vypláceny za volání z jiných sítí, tedy pokud bude někdo poskytovateli volat z mobilního telefonu, ale také zejména od některého alternativního operátora (v Praze např. Dattel), nedostane nic. To napadl přítomný zástupce NIXu Vojtěch Vrba (jinak též technický ředitel Telenoru Internet), podle kterého SPT TELECOM i za tyto hovory dostává propojovací poplatky a měl by se proto o ně podělit s poskytovateli, byť by šlo v absolutní hodnotě o nižší částky. Poskytovatel také nedostane ani haléř z volání, která pocházejí z jiných UTO, než ve kterém je daný POP umístěn.
Zajímavé informace zazněly také o přechodu z tarifu Internet99 na nový Internet2000. Jak jsme již informovali, dosavadní výjimka byla rozhodnutím ministerstva dopravy a spojů prodloužena do konce února (nikoliv do konce března, jak jsem nesprávně psal v pátek). Vzhledem k tomu, že pravděpodobně žádný poskytovatel nebude mít do 1. ledna od Telecomu zrealizován Internet2000, budeme i po Novém roce volat na stará čísla v Internetu99 a současně bude na těchto číslech platit také starý tarif! Teprve s přechodem na nová čísla se změní i tarif, u každého poskytovatele tedy zcela individuálně. Celý tento proces by měl proběhnout do konce února, u většiny poskytovatelů však doufejme už podstatně dříve. Jak nám sdělil Petr Slováček, SPT TELECOM má na technickou realizaci dva týdny od podpisu smlouvy s poskytovatelem, takže by vše mělo proběhnout realativně pružně.
Na tiskové konferenci se znovu mluvilo také o národních telefonních číslech, které by měly umožnit přístup k Internetu z celé republiky za místní tarif. Aby bylo toto číslo poskytovateli přiděleno, musí mít minimálně 30 přístupových bodů, které však musí být rozloženy přesně podle specifikace SPT TELECOMu. Podle Zbyňka Linharta z NIXu (jinak též z Contactelu) jsou tyto podmínky poměrně složité. Na můj přímý dotaz, jaký očekává zájem mezi poskytovateli připojení o tuto možnost, odpověděl, že se obává, že málokdo podmínky Telecomu pro přidělení tohoto čísla splní. Osobně si myslím totéž, jisté mají národní číslo zřejmě jen zákazníci Internet OnLine, u ostatních se uvidí.
Nový tarif vyvolává i další otázky, záměrně jsem se v tomto článku vyhnul například vztahu alternativních operátorů, jmenovitě Dattelu, k novém tarifu. O tom by měl být na Lupě brzy zvláštní článek.
Související články a odkazy: