Vyskytla se teorie, že sestavovací poplatek pro tarif Internet 99 je nutný z technických důvodů, konkrétně pro ústředny PK 202 a podobné. Pokud tyto analogové ústředny nedostanou do 2 minut tarifikační impuls zvenčí (z nadřízené ústředny), spustí své vlastní impulsové hodiny a počítají hovor místním tarifem. Když ale např. v 119. sekundě dostanou tarifikační impuls od nadřízené ústředny, v našem případě sestavovací poplatek I99, přijímají nadále tarifikační pulsy zvenčí, tedy v tomto případě přejdou na tarif Internet 99. Tato teorie ale není zcela potvrzená. Co vlastně vedlo Telecom k zavedení institutu sestavovacího poplatku se už asi nikdo nedozví, sám Telecom podával zmatená a pokaždé různá vysvětlení.
SPT Telecom si tyto analogové ústředny hodlá ponechat ještě pěkných pár let, takže sestavovací puls bude asi při současné struktuře tarifu Internet 99 nadále nutný. Rovněž ústředny E10 (to jsou ty, které neumí „posunout“ tarifikační puls někam na dobu po začátku hovoru) tu ještě nějaký čas budou.
Pak jsou zde ještě ústředny, které místní tarifikaci nemají vůbec (P51, ATZ), kterých je prý až 3%. Tyto ústředny musí být pro Telecom noční můrou, protože na nich dialupista může „viset“ takřka neomezeně dlouho za cenu jednoho impulsu. (Tedy do doby než mu spojení spadne, což bohužel bývá velmi různé – na některých z nich je komutované připojení k Internetu pouze teorií.) Ostatně, tyto ústředny jsou velkým problémem i pro ISP, zejména ty menší – několik šťastných uživatelů starých ústředen může takřka permanentně blokovat část jejich modemů. Při volání na čísla Internet 99 se ale hovor z těchto ústředen účtuje podle tarifu Internet 99, tedy s časovými impulsy. (Mimochodem, hovor je časově impulsován také při volání do sítě jiného operátora, v Praze např. Dattel.) Myslím, že kdyby jediným efektem Internetu 99 pro Telecom bylo zpoplatnění místních hovorů na těchto „neimpulsovaných“ ústřednách, může si blahopřát.
Ostatně, jak je vůbec možné, že po 10 letech od pádu komunismu nemají všichni telefonní účastníci rovné podmínky a ještě třeba dalších 10 let zřejmě mít nebudou, přinejmenším u SPT Telecom?
Pokud by tedy byly požadavky na sestavovací poplatek čistě technické, šlo by uvažovat o zachování sestavovacího impulsu, a jeho vyloučení v billing systému, tedy, impuls by naskočil, ale neúčtoval by se. Tyto úvahy jsou ale v současné době nereálné. Když pomineme fakt, že Telecom k něčemu takovému nic nenutí, je velmi pravděpodobné, že v jeho billing systému něco takového udělat nelze. Každý jistě viděl na účtech za telefon pouze „stav počítadla počáteční“ a „stav počítadla konečný“, bez jakéhokoliv rozlišení jednotlivých hovorů.
Bohužel, jako většina věcí okolo Internetu 99, všechna tato fakta vycházela najevo velmi postupně a pomalu. (Zvlášť mně osobně, a zde musím poděkovat Petru Součkovi a Pavlu Trollerovi za mnohá vysvětlení.) Telecom byl zkrátka v lepší vyjednávací pozici, protože měl více informací a profesionální tým odborníků na tvorbu zdánlivě výhodnějších tarifů, nemluvě o státním monopolu na ceny hovorů. Z tohoto úhlu pohledu je vlastně Internet 99 s posunutím sestavovacího poplatku na 119. sekundu (byť ne na všech ústřednách) velkým úspěchem.
Vybrané starší, související články: