Hlavní navigace

Internet proniká do hraček. Na světě je online Barbie s rozpoznáním řeči

Autor: Mark Lennihan—AP
Jan Beránek

Drony, bezpečnostní systémy nebo auta už jsou běžnými věcmi. Mattel ale zkouší na internet připojit i svou vlajkovou loď – panenky Barbie.

Zdroj dívčích mindráků se po šestapadesátileté kariéře připojuje na internet. Mattel testuje novou verzi panenky ve spolupráci se startupem ToyTalk a cílem je model Hello Barbie. Útlá blondýna by si tak díky rozpoznávání řeči měla s dětmi i povídat. 

První prototyp představila firma tento týden na newyorském veletrhu hraček. „Je to odpověď na žádosti dívek po celém světě. Chtějí si se svou Barbie povídat,“ tvrdí pro BBC mluvčí výrobce

Nová panenka má umět hrát interaktivní hry, vyprávět historky a vtipy. Měla by také poslouchat dětskou konverzaci a podle toho, co uslyší, upravovat svou komunikaci. Pokud tedy například děvče bude často vyprávět o tancování, panenka to pak bude zohledňovat v budoucích rozhovorech. 

Hello Barbie potřebuje Wi-Fi připojení a na jedno nabití vydrží přibližně jednu hodinu povídání. Prodávat se bude za 75 dolarů, ale Mattel zatím neohlásil přesné datum, kdy by se měla dostat na pulty. Plán je ale stihnout letošní Vánoce. 

Hackněte tu pannu

Novinka ale zároveň otevírá další část domácnosti, kde mohou začít řádit hackeři. Technologie na rozpoznání řeči jsou citlivou oblastí – už i Samsung varuje před tím, aby majitelé jeho chytrých televizí radši před obrazovkou mlčeli, protože může hrozit zneužití odposlechnutých informací.

Panenka může navíc zaznamenat mnohem citlivějsí údaje, protože děti se jí mohou svěřovat. Mattel, respektive ToyTalk, tak budou muset získat především důvěru rodičů. 

Barbie zdaleka není první online hračkou. Loni v listopadu se objevila například Cayla, panenka, jejíž mozek využívá software na rozpoznávání řeči od Googlu. Už v lednu ohlásil bezpečnostní expert Ken Munro díru v systému, která umožňovala naučit panenku říkat i věci, které by se rodičům jistě nelíbily.

Díky Kickstarteru vyrostl i další startup, který se zaměřuje na připojené hračky. Elemental Path místo panenky vsadil na umělého dinosaura, který má zase v zádech superpočítač Watson od IBM. 

Hračkářský byznys se mění s dětmi. A i tato do jisté míry konzervativní scéna už se otevírá internetu. Na trhu se tak objevují i nápady jako třeba Toymail, tedy hlasová schránka, do které mohou rodiče posílat dětem vzkazy, nebo roboti typu Spykee

Našli jste v článku chybu?