Hlavní navigace

Internet zdarma? To je minulost

1. 3. 2001
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Pokud jste si zvykli o víkendech naplno relaxovat a zahodit i noviny, možná toho budete jednou pořádně litovat. Stejně jako mnozí britští čtenáři, kteří si nekoupili nedělní vydání Independent On Sunday. V rozhovoru s místním šéfem Microsoftu by se totiž dozvěděli, co má za lubem: zpoplatnit Internet. Přesněji MSN.com.

V pondělí se na Lupě objevil článek reagující na výrok jednoho z šéfů Microsoftu; na výrok odsuzující otevřený kód. Z trochu jiné strany, z Británie, přiletěl v neděli jiný výrok, který může za pár měsíců znamenat velkou bouři na Internetu. Co by ji mohlo způsobit?

Mr. Holloway, šéf britského Microsoftu, v rozhovoru pro Independent on Sunday uvedl: „Je jasné, že online reklama a placení za kliky nemůže generovat dostatečné příjmy. Do MSN zabudujeme "extra“ služby a během jednoho roku začneme s jejich zpoplatňováním." Jako příkladný paušál uvedl 60 liber za rok, za které by uživatel získal „něco navíc“ – například filtrování spammovacích mailů na stále bezplatném Hotmailu.

Ponechejme prosím stranou výroky typu „M je …“ a podívejme se, co na to řeknou ostatní, především internetoví soupeři MSN.com. Přesto Microsoftem ještě začněme.

Jako firma s dosud neotřesitelnou pozicí působí na firmy i uživatele perfektně: Výrok o možném zpoplatnění Internetu vyšel časově na jedničku – přesně ve chvíli, kdy Media Metrix oznámil, že MSN přeskočil Yahoo na druhé místo v počtu uživatelů. Výrok vyšel odjinud než z Ameriky – přestože se o něm na „hlavním tržišti“ zaručeně dozvědí, nepadlo to přímo při projevu Gatese nebo Ballmera. A hlavně to přišlo v době, kdy Microsoft začíná pořádnou ofenzívu na Internetu a Windows nechává do nové verze trochu stranou.

Jeho soupeři (především první AOL a třetí Yahoo!) určitě nejsou touto zprávou zaskočeni – všichni již příliš dlouho říkají, že jen reklama je neuživí, a hlavně se na to připravují. Nechat miliony uživatelů brouzdat bez toho, aniž by zanechali za sebou jediný dolar, je příliš troufalé. Navíc když výdaje za technologie rostou stále rychleji a peníze lačné po akciích utekly.

Všichni proto řeší palčivou otázku. Kde brát z Internetu peníze – ať jsou hlavně co nejrychleji. Yahoo! si již vyzkoušelo zpoplatnit aukce, další části se chystají. Trend je zřetelný a zřetelný je i posun od pojetí „vydávat bezplatný deník Metro, který žije jen z inzerce“ k „MF Dnes, kde pár korun za každý výtisk vedle reklamy znamená stále dobrý příjem.“

ebf - partner 1

Co tedy můžeme očekávat v následujících 365 dnech?

Pokud čekáte převratné změny, pravděpodobně se jich nedočkáme. Udělat z celého portálu placený koutek by znamenalo jistou záhubu. Prodávat surfařům zpravodajství nebo freemail si nikdo nemůže dovolit – uživatelé jsou dosud hodně přelétaví a konkurence je zatraceně blízko. Spíše se setkáme s klasickou formou „přilákat dostatek lidí a potom začít utahovat kohoutek“. AOL a Microsoft mají v tomto oproti Yahoo! obrovskou výhodu v podobě mediálních aktivit za zády – Time Warner či krabice s novými Windows můžou udělat placeným službám obrovskou reklamu: „Kup si mě a získáš přístup za 50 dolarů zdarma.“

Nikdy se však nemůže jednat o utažení až do konce – Internet je naštěstí hodně volný a konkurence „na jeden klik“ stále blízko.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje na mikroplatebním projektu I LIKE Q společnosti Villusion, kterého se účastní Sun Microsystems. Dlouhodobě se věnuje elektronickému obchodu, pracoval na řadě studií pro bankovní sektor.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).