Když vloni na podzim SPT TELECOM přišel s tarifem Internet 99, řešila se řada problémů se spojovacím poplatkem, délkou impulsů, podmínek nasazování u poskytovatelů a podobně. Málokoho však napadlo, jak to bude s ostatními telefonními operátory, kteří u nás na místní úrovni působí. Ptal jsem se tenkrát na tento problém vrchního ředitele ČTÚ, pana Stádníka. Vysvětlil mi, že to je to naprosto jasná věc: existují propojovací dohody, které mají obecnou platnost. Částky, které si operátoři vzájemně platí za příchozi hovory, jsou stanoveny v procentech, takže se budou moci uplatnit i v případě tarifu Internet 99.
Situace však nakonec v problémy vyústila. SPT TELECOM totiž prohlásil, že nejde o hlasovou, nýbrž datovou, tedy neregulovanou službu, pro kterou žádné propojovací dohody neplatí. Internet 99 je prý službou Telecomu pro jeho vlastní zákazníky a nikomu jinému do toho nic není. To tedy znamená, že koncoví telefonní účastníci od jiných operátorů odynějška nemají šanci se připojit k poskytovatelům, kteří jsou u SPT TELECOM a zavedli Internet 99 (nedávno jsme psali o příkladu z Liberce, kde se zákazník s telefonem od Kabel Plus neúspěšně snažil připojit k Internet OnLine). To však Telecom tolik nebolí, protože zákazníků, kteří jsou u konkurence, je díky velmi výraznému regionálnímu omezení jejich působnosti jen relativně málo.
Mnohem větší potíže vznikají ostatním operátorům, kteří se snaží Telecomu konkurovat. Nejhůře zatím dopadá Dattel, což je paradoxně důsledek toho, že se mu doposud dařilo. Vzhledem k tomu, že z každého impulzu, který někdo provolá hovorem do jeho sítě ze sítě Telecomu, dostává určitou částku, vyplatí se mu mít takové zákazníky, kterým lidé hodně volají. Typickým příkladem jsou poskytovatelé připojení. Těch Dattel do své sítě získal celou řadu, pro příklad jde o VOL, GTS, CZCOM, Telenor Internet, EUnet, možná i další. Vedle kvalitních služeb jim nabízí i určitý podíl z peněz, které od Telecomu dostane za příchozí hovory na jejich čísla, což samozřejmě není nezajímavé.
SPT TELECOM podobnou možnost poskytovatelům nenabízí, nyní však zřejmě našel způsob, jak to těm, kteří odešli k Dattelu, vrátit. Tím, že neuznává jeho tarif Internet 99, znemožňuje milionům svých účastníků, aby se dovolali na čísla poskytovatelů, kteří jsou u Dattelu. Ti tak mohou levnější tarif nabízet jen účastníkům Dattelu a pro zákazníky ze sítě Telecomu musí ponechat v platnosti standardní čísla ve standardním tarifu – za standardní peníze.
Mezi Dattelem a SPT TELECOM probíhala v uplynulých týdnech jednání, která měla situaci vyřešit. Vyvrcholením byl návrh SPT TELECOMu, který nabízel dvě varianty. Oběma přitom byla společná podmínka, že Dattel převezme doslovně obchodní podmínky a ceník služby Internet 99, jak ji vytvořil SPT TELECOM. První varianta spočívala v tom, že by sice čísla u Dattelu v tarifu Internet 99 byla levnější, ale Dattel by na oplátku nedostal ani haléř z příchozích volání na ně (a tedy ani poskytovatelé připojení od něj). Druhá kulantní varianta nabízela, že na speciální čísla Dattelu pro tarif Internet 99 sice zákazníci od Telecomu budou moci volat, Dattel dostane svůj podíl, ale volání budou zpoplatňena standardním tarifem. Jedna možnost lepší, než druhá.
Dattel reagoval jasným NE, což se při takové nabídce dalo čekat. Následovat bude podání k ČTÚ (je ovšem otázkou, zda s tím může vůbec něco dělat) a zejména k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, které je podle mého názoru v tomto případě na místě. Problém je však v tom, že takové řízení se povleče dlouhou dobu – a zákazníci přitom chtějí levnější tarif Internet 99 co nejdříve. Nelze proto vyloučit, že Dattelu odejdou zpátky do náruče Telecomu někteří poskytovatelé, což je přesně to, oč Telecomu jde.