Internetové bankovnictví v podání CitiBank

24. 9. 1999
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Pod heslem "Změňte banku! Vyděláte na tom!" rozjela Citibank velkou reklamní kampaň ve všech médiích včetně Internetu na poměrně nově poskytovaný produkt, Internetové bankovnictví pro středně velké podniky. Své zkušenosti s jeho používáním popisuje Petr Souček.

Pod heslem „Změňte banku! Vyděláte na tom!“ rozjela Citibank velkou reklamní kampaň ve všech médiích včetně Internetu na poměrně nově poskytovaný produkt, internetové bankovnictví pro středně velké podniky. Skutečnou výhodnost si musí každý spočítat sám, tento příspěvek je zaměřen na funkci a funkčnost internetového systému CitiDirect, který je primárním nástrojem pro práci s účtem. Popisované skutečnosti vycházejí ze zkušeností z období 1.9.1999 až 17.9.1999.

Veškeré operace s účtem se provádějí prostřednictvím systému CitiDirect, který běží na serveru Citibank v Indii. To má jistě pro Citibank řadu výhod, indičtí programátoři jsou známí tím, že jsou dobří a levní, klientům to ovšem přináší jisté potíže. Spojení je realizováno velmi vytíženým satelitním spojem firmy Teleglobe z Pennant Pointu v kanadském Novém Skotsku a zpoždění jenom na této lince dosahuje přes den i 1000 ms. Navíc je k němu potřeba přičíst kvalitu a rychlost spojení z České republiky do Kanady. Až do 14. 9. bylo spojení zcela nepoužitelné pro firmy využívající připojení přes Global One CZ (a Bohemia.Net, PVT, Inec) a možná i některé jiné poskytovatele, protože bylo velmi nekvalitní propojení sítí Deutsche Telekom a Teleglobe na MAE-East u Washingtonu, ztráta paketů dosahovala až 60%. Díky promptnímu zásahu správce sítě Teleglobe bylo propojení těchto sítí přesunuto na Sprint NAP do Pennsaukenu a je nyní vcelku uspokojivé. Pokud si chcete ověřit, jak je kvalitní spojení ze sítě Teleglobe jednak na Citibank do Indie s vyloučení všech problémů v jiných sítích, nebo se naopak podívat, kudy vede trasa z Teleglobe k vám (nemusí být symetrická), použijte Teleglobe traceroute gateway. V krátké době by měl být spoj do Indie přeložen na podmořský kabel z New Yorku, pokud vás zajímá jeho kvalita již nyní, můžete si udělat traceroute na www.mu.ac.in (je to adresa na universitu v Mubai a v Mumbai bude také umístěn nový server). I když dojde k přeložení spoje na nový kabel, stejně ale trasa povede vždy z České republiky nejprve do USA a pak teprve do Indie, tedy bude dostatečně dlouhá na to, aby se na ní občas objevila nějaká porucha – a už se také objevila. Stejně tak to, že server je jenom jeden má za následek, že i při jeho výpadku se ke svým penězům on-line nedostanete. I to se už přihodilo. V takovém případě je možné ovšem využít náhradní metody (pošta, fax, osobně). Je škoda, že není online systém vyřešen stejně, jako to má Citibank v jiných zemích – třeba v Německu existují dvě nezávislá spojení přes Deutsche Telekom a IBM. Podle informací Citibank se ale intenzivně hledají možnosti dalšího zlepšení spojení.

Pokud se tedy připojíte úspěšně na CitiDirect, objeví se na obrazovce přihlašovací okno. Předtím ale musíte odsouhlasit zprávu, že bylo otevřeno nové oknu – z neznámých důvodů je ale tato zpráva v angličtině a věřím, že slova jako „security hazard“ můžou ledaskoho vyplašit. V jinak dobře zpracované příručce o tom není ani zmínka. Autorizace je prováděna velmi jednoduše, pomocí přihlašovacího čísla a hesla. Heslo musí mít alespoň 8 písmen a je nutné ho každý měsíc změnit, z technického hlediska se to zdá být dobré, ale obávám se, že v praxi bude výsledek spíše opačný, tj. že bude ono heslo buď voleno zcela triviální nebo napsáno na lístečku přilepeném k monitoru. Je to jediná ochrana účtu, nepoužívají se ani klientské certifikáty, ani „kalkulačka“, jako má Expandia Banka. Celé spojení je samozřejmě šifrováno SSL s délkou klíče 128 bitů, certifikát, který má Citibank, umožňuje 128-bitové šifrování i na exportních 40-bitových verzích prohlížečů. Zkoušel jsem použít Netscape 4.61 a IE 4.01SP2 CZ a nesetkal jsem se s většími problémy. Jedině snad to, že okno má pevnou velikost a v některých rámech chybí posuvná lišta, takže části textu chybějí a není možné je zobrazit. Naštěstí jde většinou jen o copyright nebo jiné nedůležité údaje.

Současná verze online systému je velmi jednoduchá, umožňuje zadávání tuzemských i zahraničních platebních příkazů, tuzemských příkazů k inkasu, čerpání úvěru, práci s termínovaným vkladem a výpis stavu na účtu a pohyby na účtu. Dále je možné si zobrazit aktuální kurzovní lístek, úrokové sazby, komunikovat s Citibank a změnit vstupní heslo. Ti, kdo mají zkušenosti s Expandií nebo s elektronickým platebním stykem ČSOB budou asi zklamáni. Bohužel neexistuje žádná demo verze, na které by si mohli klienti odzkoušet operace nanečisto, v blízké době má být k dispoici alespoň pasivní demo systém. Tady jsem se chtěl pochvalně zmínit o Expandii, jenže jsem zjistil, že ta svůj pěkný demo systém zrušila.

Z nevýhod systému CitiDirect bych jmenoval:

  • nelze založit další účet (podúčet) v jiné měně než Kč,
  • neexistuje přehled odeslaných platebních příkazů – zvlášť vadí u zahraničních,
  • není možné kopírovat starší platební příkazy, je nutné vždy vše ručně zadat znovu,
  • není možno na příkaz k úhradě připsat poznámku pro sebe (zprávu pro příjemce ano),
  • neexistuje trvalý platební příkaz,
  • pomalé spojení k serveru,
  • nízká spolehlivost.

Některé z těchto nevýhod (např. vedení cizoměnových účtů) má odstranit nový online systém, který má být nasazen do konce října 1999.

K těmto nevýhodám přibývá i to, že nejméně do března příštího roku nebudou k těmto účtům vydávány platební karty. Výhodou je dle našich zkušeností opravdu rychlé provádění zahraničních plateb, výhodnější kursy při platbách do zahraničí a nulové poplatky v tuzemském platebním styku.

Jak už jsem psal na začátku, konkrétní výhodnost pro tu kterou firmu si každý už musí zvážit sám, naše bilance je zatím taková, že finanční úspory jsou vyšší než ztráta času při práci s online systémem. A doufáme, že tak významná světová banka nakonec překoná dětské nemoci systému CitiDirect, i když kvůli roku 2000 je zatím do prvního čtvrtletí 2000 zmrazeno uvádění nových služeb. Podle reakcí představitelů banky se zatím zdá, že mají o zlepšení opravdový zájem.

Petr Souček

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).