Článek o Homebankingu IPB měl velký ohlas a rád bych na tomto místě poděkoval všem, kteří se svěřili se svými zkušenostmi, a také ing.Konicarovi z PVT za oficiální informace.
Z většiny E-mailů, které mi přišly, se ozývaly dotazy na podporu jiných platforem než Windows. Bohužel, podpora jiných platforem se zatím neplánuje, ani přechod na čistě Webovou aplikaci (z bezpečnostních důvodů). Pro Linux a ostatní x86 Unixy (FreeBSD..) je teoreticky možné použít Wine (emulátor Windows), což jsem zkoušel, ale bez úspěchu. Program sám fungoval poměrně dobře, ale obrazovka zadávání platebního příkazu byla zmatená a neúplná. Wine, ve své poměrně rané fázi vývoje stále ještě neumí emulovat všechny grafické prvky, používané v programech pro Windows. Pokud se někomu podaří IPB Homebanking pod Wine rozchodit, dejte mi prosím vědět.
Nepoužitelnost IPB Homebankingu na jiných platformách tak zůstává handicapem ve srovnání s Expandia bankou (která funguje téměř bez problémů z běžného browseru na jakékoliv platformě).
Několik nových poznatků a upřesnění:
Aktualizace výpisů z účtu se neprovádí každý den, ale jen v pracovní dny. Takže pokud vám nějaké peníze na účet přijdou v pátek, nedozvíte se to dříve, než v pondělí ráno. Víkendové zpracování bohužel pravěpodobně v brzké době zavedeno nebude.
Oznámení o pohybech na účtu E-mailem je možné aktivovat, je k tomu ovšem třeba sepsat dodatek ke smlouvě. Možná s tím budete mít na pobočce problémy, mně řekli že tuto službu zatím neaktivují, kolegovi ji zavedli. Notifikace má formu krátkého E-mailu se Subjectem „Notifikace IPB Homebanking“ a textem „Notifikace IPB Homebanking o prislych vypisech z uctu“. Kromě toho je možné dalším dodatkem ke smlouvě aktivovat zasílání samotných výpisů E-mailem. Výpis pak chodí v ABO formátu, kterému rozumí účetní programy a program IPB Homebanking (ten kterým se generují klíče a podávají platební příkazy).
Situace s cenami za Homebanking je poněkud složitější. IPB Homebanking je skutečně v současné době zadarmo, ale to jen proto, že o cenách stále probíhají intenzivní jednání a cenová politika ještě nebyla stanovena. Článek v Mladé frontě sice zmiňuje 55 Kč/měsíc, ale to je zřejmě pouze poplatek za periodický elektronický výpis po každé změně na účtu, nikoliv cena za používání Homebankingu. Ke zpoplatnění Homebankingu dojde pravděpodobně od května nebo června.
Pro získání informací o IPB Homebankingu je možné použít i obecnou hotline IPB 0800 100001. Na čísle 02/61053570 je centrální helpdesk IPB, který by měl fungovat nepřetržitě (ale když jsem psal první článek o IPB, nikdo tam telefon v pátek večer nezvedal).
Vyskytly se určité nejasnosti v otázce, které pobočky IPB a Poštovní spořitelny Homebanking poskytují. Kromě osmi krajských poboček poštovní spořitelny jsou to všechny pobočky IPB. Pobočka je zde ovšem terminus technicus – kromě poboček existují i expozitury a detašovaná pracoviště, kde sice mohou vést váš účet, ale Homebanking vám k němu nezavedou. Vzhledem k tomu, že Homebanking musí zavádět totéž místo, které vede účet, mají majitelé účtů v expoziturách zatím smůlu. Kromě toho na některých pobočkách IPB rovněž Homebanking nezavádějí, týká se to těchto poboček: Klatovy, Turnov, Praha – Bělohorská, Varnsdorf, Ústí nad Orlicí, Dvůr Králové nad Labem, Vysoké Mýto, Hořice, Praha – Modřany.
Pokud jde o vylepšení do budoucna: častější zpracování za den je možné už dnes, je ale třeba sepsat zvláštní smlouvu. Samozřejmě se týká jen pohybů v rámci účtů vedených u IPB, mezibankovní styk se zúčtovává stejně jen jednou denně. Od léta bude navíc k dispozici i on-line zpracování platebních příkazů. Od května bude možné zadávat platební příkazy i do ciziny. Přístup přes mobilní telefon bude fungovat od příštího roku.
Pár odkazů na závěr:
Dalším místem, kde je možné získat silné šifrování (resp. americké verze browserů) je http://www.replay.com. Ostatně, není ani třeba chodit tak daleko, na pražském sunsiteje mirror.
Další články o Homebankingu IPB:
Starší, související články: