Oficiální oznámení, které bylo rozesláno všem zákazníkům IOL, je poměrně stručné a výstižné: Z důvodu výrazného nárůstu rozesílání nevyžádané pošty (SPAM) přes poštovní systém služby IOL, jsme byli nuceni přistoupit k úpravě možností odesílání pošty přes systém mail.iol.cz. Nadále bude možné poštu odesílat na jiné než lokální e-mailové adresy a explicitně určené sítě POUZE při připojení přes síť IOL. Pokud je uživatel připojen přes síť jiného ISP, je nutné nastavit pro odesílání pošty příslušný SMTP server daného providera. Důvodem tohoto opatření je vážné nebezpečí umístění mail serveru, případně celé domény iol.cz na listinu spamujících serverů/domén, což má za následek nemožnost doručování pošty z naší domény do jiných sítí. Omezení je namířeno pouze na odchozí poštu, tj. protokol SMTP. Služby POP3, která slouží pro příjem pošty, se omezení netýká. Děkujeme za pochopení našeho opatření.
Řada zákazníků však patrně dosud spravovala svůj mail i z jiných míst, nejčastěji asi četli a odpovídali na svůj domácí e-mail v práci, připojeni k jinému poskytovateli: a s tím nyní nastaly problémy. Někteří z nich si proto tento krok vysvětlili jako snahu Internet OnLine o potírání konkurence tím, že donutí zákazníky, aby se připojovali výhradně k němu. Osobně však tento pohled na věc nesdílím.
Podstatné je, že se omezení týká pouze SMTP, tedy odchozí pošty, a nikoliv POP3, tedy vybírání došlé pošty. Tu si proto ze svému mailboxu může stáhnou kdokoliv a odkudkoliv. V případě, že chce odpovídat, si však musí nastavit SMTP podle toho, kde je právě připojen. Pokud je tedy připojen v práci, je logické, že si pro odesílání pošty nastaví tamní SMTP server (případně SMTP tamějšího poskytovatele). Kromě jiného to má i pro něj samotného pozitivní efekt v podobě vyšší rychlosti odesílání.
Podobné nastavení, které omezuje možnost odesílat poštu jen na počítače v dané síti, má podle mých zkušeností drtivá většina českých poskytovatelů připojení. Důvodem je skutečně spam. Zcela otevřených mailserverů totiž z těchto důvodů značně ubývá a spammeři proto s oblibou vyhledávají ty, které dosud zůstaly a jejich prostřednictvím posílají zprávy do celého světa. Takovým serverům pak hrozí zařazení na černou listinu, což má za následek blokování pošty z těchto serverů všemi, kteří tuto černou listinu používají; a není jich málo. Ve výsledku by se tedy skutečně mohlo stát to, co naznačuje oznámení IOL zákazníkům: po zařazení na černou listinu by byla odmítána pošta, kterou by uživatelé IOL chtěli posílat do světa.
Více než samotné zavedení této restrikce mne proto překvapuje, že tak IOL činí až nyní, osobně bych očekával, že toto nastavení bude mít – tak jako ostatní poskytovatelé – už dávno. Sporným tak v celé záležitosti zůstává jediný moment – někteří zákazníci si stěžovali na to, že jim IOL nedal o tomto opatření dopředu vědět. Podle sdělení tiskové mluvčí IOL Jany Voňavkové bylo opatření provedeno v pondělí a tentýž den odpoledne bylo rozesláno oznámení, někteří zákazníci si však stěžují na to, že jim odesílání pošty nefungovalo už minulý týden a přitom jim ještě v pondělí operátorky na help-line nebyly schopny pomoci, protože o žádných změnách nevěděly.