Hlavní navigace

Irácká válka mobilizuje český web

25. 3. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Internetoví uživatelé jsou v posledních dnech pod těžkou soustředěnou palbou. Naštěstí se střílí jen válečnými informacemi a do bitvy o čtenáře vstoupily i tuzemské servery. V plné polní nejsou jen zpravodajské weby, ale na bitevní pole dorazily i portály. Ostrými se střílí také na vyhledávačích. Jak tedy vypadá český web na válečné stezce?

Zpravodajské servery
Válku nad iDnes zatím Novinky zcela nevyhrály, ale zvítězily v jedné z velmi důležitých bitev. Kromě klasické přílohy Válka s Irákem (on-line události, publicistické články apod.) je totiž připravena i flashová lahůdka v podobě Speciálu Irák. Téměř jako počítačová hra (působivé animace jsou podmalovány sugestivní hudbou) jsou zde prezentovány nejdůležitější události od začátku konfliktu.

Šéfredaktor Novinek Vladimír Dušánek ke Speciálu dodává: „Ve snaze nabídnout našim čtenářům přesné a ucelené informace o aktuálním dění v Iráku jsme se rozhodli pro plně interaktivní řešení. V oblasti on-line zpravodajství tak poprvé dochází k plnohodnotnému zapojení technologií, které může nabídnout Internet jako jediné médium.“. Specialitka Novinek si své návštěvníky našla. První den konfliktu ji navštívilo 43 tisíc unikátních uživatelů, o den později jich bylo ještě zhruba o deset tisíc více.

Zlé jazyky tvrdí, že válka byla vyhlášena na popud Novinek, neboť interaktivní mapa útoku na Irák byla prý připravena již dva týdny před zásahem. V každém případě se Novinky ukázaly jako schopný zpravodajský web, který dokáže své čtenáře příjemně překvapit.

Předvídaví byli i tvůrci speciálu iDnes Krize v Iráku, který byl spuštěn již 6. března. Vzápětí po úderu na Irák se speciál mimo jiné dočkal i doplnění o on-line reportáž, o kterou je podle vyjádření manažerky marketingu Renaty Fiedlerové mezi návštěvníky největší zájem. Oproti Novinkám však speciál iDnes žádnou interaktivitu nenabízí, k dispozici jsou jen statické obrazové mapy nevalné kvality.

Vysokou laťku si ale udržela zpravodajská část v podobě publicistických článků a on-line zpravodajství. Na iDnes si již tradičně dávají dostaveníčko notoričtí diskutéři, kvůli kterým není v lidských silách duševně zdravého jedince prokousat se několika stovkami „zasvěcených“ komentářů.

Návštěvnost válečného speciálu na iDnes nesledují, a tak musíme vzít zavděk alespoň číslem o návštěvnosti serveru Zprávy iDnes, na kterém články související s konfliktem představují více než 90 procent obsahu. Počet unikátních návštěvníků se zde ve čtvrtek 20. března oproti běžnému dni zdvojnásobil a vyšplhal se k číslu 110.910.

Krok s výše uvedenými se snaží udržet válečná příloha iHNed. Zatímco obsahem jim ještě dýchá na záda, formou je již daleko vzadu, neboť všechny informace jsou jako obvykle zabaleny do nevzhledné grafiky. Pokud tedy nepatříte mezi pravidelné čtenáře některého z webů iHNed, vyplatí se sem zavítat snad jen kvůli článkům na téma ekonomické dopady války.

Portály
Co do návštěvnosti se příloha Irácká krize na Tiscali nemůže se zpravodajskými weby poměřovat, ale za pozornost stojí skutečnost, že válečný speciál byl na tomto portále spuštěn již 15. února. Ani zde čtenáři nepřijdou o on-line zprávy a fotografie agentury Reuters a pozorný čtenář válečného zpravodajství si dokonce může nabyté vědomosti vyzkoušet ve znalostním kvízu. Třešničkou na dortu jsou videoreportáže z Iráku s českým komentářem.

O tom, že portál Centrum svůj válečný speciál nijak nepřeceňuje, svědčí i skutečnost, že svoji homepage na pátek 21. března převlékl do jarního a místo války nabízel oslavu prvního jarního dne. I když připustím, že důvodem tohoto jevu mohlo být to, že portál nechtěl zahodit jinak výborný nápad s jarní podobu titulní stránky, válečný speciál na Centru opravdu není nijak zvlášť vydařený. Prakticky žádnou starost si v tomto ohledu nedělal portál Atlas, který se jen stal partnerem irácké přílohy Českých novin. Na Quick válka nedorazila vůbec.

Televize a rozhlas
Obě veřejnoprávní média úspěšně využívají Internet jako místo, kde televizní divák či rozhlasový posluchač najde odvysílané informace v textové a obrazové podobě. Česká televize uvítala v den začátku války na adrese www.ct1.cz více jak 30.000 diváků, kteří zde mohli sledovat streamované televizní zprávy (videozáznamy na webu nabízejí i komerční televize Nova nebo TA3). Kromě toho je pravidelně aktualizované i válečné zpravodajství na webu České televize. Obsah přílohy webu Českého rozhlasu Válka v Iráku tvoří kromě zpravodajství také komentáře a analýzy.

Vyhledavače
Návštěvníci portálů jsou většinou uspokojeni připravenými válečnými speciály, a vyhledávací mechanismy zde proto nejsou neúměrně zavaleny dotazy s vojenskou tématikou. Příkladem budiž vyhledavač Seznamu, ve kterém se v den zahájení konfliktu slova válka nebo Irák objevovala až ve druhé desítce hledaných výrazů (necelé tři tisíce dotazů). Zhruba o řád více uživatelů se ten den raději zajímalo o seznamy agentů státní bezpečnosti.

BRAND24

Jinou zkušenost ovšem ve čtvrtek 20. března učinil tuzemský fulltext Jyxo. Oproti předchozímu čtvrtku zaznamenalo klíčové slovo Irák nárůst 977 procent, Saddám 325 procent a válka 217 procent. Michal Illich pro Lupu uvedl některá zajímavá slovní spojení, která uživatelé používali při cestě za válečnými informacemi: „zacala valka s irakem“, „demonstrace proti valce v iraku“ nebo dokonce „irak amerika valka dej mi informace“.

Díky válce v Iráku Novinky v návštěvnosti opět porazily svého největšího rivala iDnes (191:110 tisíc unikátních návštěvníků první den po zahájení válečné operace), uživatelé portálů při hledání informací o válce prakticky ignorovali vyhledávače a rovnou zamířili na portálové speciály, zatímco na fulltextový vyhledávač Jyxo se uživatelé obraceli s potřebou vyhledat konkrétní informace. Taková je reakce českého webu na největší vojenský konflikt tohoto tisíciletí.

Jste spokojeni s kvalitou válečného zpravodajství na českém webu?

  • Ano, kvalita internetového zpravodajství se zvyšuje.
    19 %
  • Ano, ale válečné zpravodajství je výjimkou.
    5 %
  • Ne, válečné zpravodajství je nedostatečné.
    62 %
  • Ne, ale je to problém internetového zpravodajství obecně.
    7 %
  • Nesleduji internetové zpravodajství.
    6 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako soukromý projektant ve sdružení EnergoPro Projekční kancelář, aktivně se zajímá o webový obsah a stále bloguje.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).