Hlavní navigace

Jak dopadl srpnový audit DCCI?

20. 9. 1999
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Přes léto musejí takřka všechny servery počítat s poklesem návštěvnosti. Červencové výsledky auditu DCCI jsme už komentovali a v závěru jsme vyjádřili přesvědčení, že v sprnu by už mohlo být o něco lépe. A jak ukazuje tento článek, skutečně bylo. Že by bylo o něco horší počasí...?

Pokusím se dnes zhodnotit čísla, která byla zveřejněna v srpnovém auditu serverů. Pro začátek si řekněme, že průměrný nárůst za srpne měl dosáhnout 18% u shlédnutých stránek a 15% počtu unikátních IP adres. Těm, kteří tohoto čísla nedosáhli, tak vlastně jejich návštěvnost oproti ostatním klesla.

A nyní již k číslům samotným, začít musíme samozřejmě gigantem – Seznamem. Jeho nárůst nikdy není nijak velký, dodnes se to dalo vysvětlit jednoduše. V takovém měřítku je velmi těžké získat nové uživatele, bůh ví jestli nějací další vůbec existují. Od příštího měsíce bude muset Seznam sledovat čísla pozorněji, protože do auditu vstoupí Centrum.cz, které si podle všeho dělá ambice na to, aby právě jemu ukouslo velký koláč.

To však samozřejmě budeme moci hodnotit až za pár měsíců, teprve tehdy se totiž jednotlivá čísla ustálí a bude vidět, nakolik se to Centru daří. Podle prvních informací se však zdá, že mnohem větším konkurentem, nebo lépe řečeno první metou, bude Centru Atlas. Pravě tito dva se mezi sebou zřejmě poperou o druhé místo, a teprve poté, značně posíleni svým malým vítězstvím, budou moci začít atakovat Seznam.

A nyní už k dalším serverům první desítky. Atlas přidává velkým tempem nové služby. Vždy ve spolupráci s vcelku silným partnerem v té dané oblasti uzavře dohodu a spustí server ve svém designu. To mu, jak se zdá, moc návštěvnosti přímo nepřidá. Může mu jí to však přidat nepřímo. Jak? Rozšíří portfolio služeb a tím na svou stranu přetáhne některé uživatele od svých konkurentů. Ale i nové služby někdy nejsou zdaleka tak oblíbené, jak je proklamováno. Například Mapy Atlasu nemají větší návštěvnost než ty Seznamu. Zobrazí jen o 400 stránek denně více než Seznam a u IP adres je Seznam dokonce úspěšnější.

Server sám pro sebe je Seznamka. Divíte se, proč ji zde vůbec zmiňuji? Ono se to nezdá, ale je to takový černý kůň Internetu, společně s bazar.cz a dalšími službami Koncept Media. Černý kůň pouze v návštěvnosti, protože si nejsem jist, zda-li dokáží velký počet stránek někomu prodat. A kde není inzerent, nejsou ani peníze a donekonečna se server udržovat nedá. Zvlášť jestliže je oblíbený a jeho návštěvnost roste.

Zajímavý je nepochybně duel iDnes – České noviny. Raketový nárůst iDnesu je daný především tím, že dříve tolik oblíbené České noviny ubraly na kvalitě. Dnes, pokud budete mít ten čas, můžete vzít hodinky, vyhlédnout si jednu zprávu a zjistíte, že České noviny mívají zpoždění i několik desítek minut, někdy i více než o hodinu. To by se výkladní skříni jediné tiskové agentury u nás stát nemělo. Nebo naopak může, když je jediná. Profituje na tom iDnes, nutno však říci, že jejich redaktoři se opravdu snaží, vedle zpravodajství dokonce přibývají další služby.

Mobil je fenomén – skoro bych řekl – nedostižný. Takovou auru, jaká je vybudována kolem něj, jsem snad nikdy neviděl. Jeho návštěvnost dlouhodobě stoupá, navíc a to je velmi důležité, dokáží svá shlédnutí prodat. Na rozdíl právě třeba od Seznamky tím mohou velmi dobře financovat svůj rozvoj. Přesto mám pocit, že občas na svoje postavení hřeší a sliby čtenářům různě posouvají a neplní (mám na mysli zveřejňování zajímavých materiálů atd.). Občas mi dokonce připadne rétorika redaktoru poněkud velkohubá. Zatím si to mohou dovolit, protože pokud jejich konkurencí budou trapnosti jako Mobil Namodro či časopis Mobil, tak čtenář nemá na výběr.

Fenoménem je také Neviditelný pes, ale už v poněkud jiné fázi. Mám pocit, že Ondřej Neff ztrácí své kouzlo. Jeho články jsou stále velmi dobré, mají ducha, ale jakoby se okoukal. Možná se také v té konkurenci nově vyrostlých serverů prostě musí uskrovnit. Co ho může těšit je to, že většina nových se od něj více či méně nechala inspirovat. Kde je však doba, kdy byl Pes druhý v návštěvnosti, hned za Seznamem. Dnes je těsně nad miliónem, naposledy ho předběhly už i seznamovské Novinky. Na druhou stranu, uvědomte si, že největší díl čtenosti Psa visí pořád na jediném člověku – na Neffovi. Ostatní servery mají už dávno mnohem více autorů, kteří se u hlavních článků střídají.

Novinky jsou projekt, který vyrostl a stále roste za podpory Seznamu. Právě proto, a také kvůli nevídaně širokému spektru autorů, roste do výšin. Bez Seznamu by nebyly Novinky se svou návštěvnosti ani před Českými novinami, ani před Neviditelným Psem, možná ani ne před Britskými listy. Nyní jsou v první desítce českého Internetu. Svým bulvárním obsahem lákají spoustu lidí, kdo by si nepřečetl Story, že?

Podobně jako iDnes a České noviny spolu v počítačové oblasti soupeří Svět Namodro a Živě. Přestože Svět Namodro všichni kritizují, zdaleka není tak hrozný, jak by se zdálo. Ano, jeho šéfredaktor možná je kontroverzní, arogantní a nadutý. Přesto jeho server dokáže být nejakutálnější. Živě má vyšší úroveň – líbivou a decentní grafiku, vypsanější autory (nedělají tolik hrubek), přesto má jednu závažnou chybu. Publikují hodně časopisecky, tím chci říci, že články pustí klidně i s týdenním či dokonce dvoutýdenním zpožděním, tedy v době, kdy už je to občas i mimo mísu. Možná si toho všichni nevšimnou, ale je to tak. Až se tohle spraví a Živě začne publikovat opravdu živé zprávy, bude Svět Namodro jeho slabým odvarem.

A na závěr Top Ten českého Internetu:

cif 24 - early cena - média

  1. Seznam
  2. MůjWeb
  3. Atlas
  4. Seznam E-mail
  5. Seznamka
  6. Trafika
  7. iDnes
  8. Mobil Server
  9. Seznam Dnes
  10. Seznam Novinky

K výsledkům auditu se ještě zítra vrátíme a po vzoru července se podíváme, jak se obecně v srpnu vyvíjela návštěvnost českého Internetu a zda to odpovídá loňskému srpnu.

Karel Švarc

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).