Jak nedělat záhlaví Stránky na Facebooku, praktické příklady a tipy

18. 4. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Facebook Subscriptions
Facebook Subscriptions
Špatné příklady jsou občas nejlepší způsob, jak ukázat něco, co dělat nemáte. V případě firemních Stránek na Facebooku a jejich velkého obrázku v záhlaví jsou špatné příklady hlavně o dodržování Pravidel. Ale také používání zdravého rozumu. Pár příkladů, jak nedělat Stránky na Facebooku.

Pokud nevíte, jak je to s úvodní fotografií v TIMELINE podobě, najdete to v Co smí a nesmí být v Úvodní fotografii na novém firemním profilu na Facebooku (Page v TIMELINE podobě). Facebook nastavil velmi přísná omezení toho, co se v úvodní fotografii může použít. A protože chce po firmách hlavně peníze na reklamu, tak se zákaz týká hlavně všeho, co by umožnilo záhlaví využít pro získávání fanoušků a jakoukoliv přímou reklamu.

Co nesmí být ve fotografii v záhlaví

  • Cenové či nákupní informace, informace o slevě, pobídka ke stažení na vašem webu
  • Kontaktní informace jako je webová adresa, e-mail, poštovní adresy – vše co patří do About
  • Odkazy/upozornění na Like/Líbí či Sdílej/Share nebo jakékoli další prvky Facebooku
  • Call to action (jako “Get it now” či “Tell your friends”)
  • Nesmí samozřejmě být zavádějící, podvodný, lživý a nesmí porušovat autorská práva
  • Nesmíte fanoušky vybízet k tomu, aby si vaši profilovou fotku nahrávali do své osobní Timeline profilovky

Příklady jak to nedělat, ty nejkřiklavější

Večerní akademie religionistiky porušuje snad všechna Pravidla, která se týkají použití velké fotografie v záhlaví. Ale při pohledu na záhlaví to nebere ani hlava, tohle prostě nemůže nikdo myslet vážně. Nesmyslné záhlaví.

A nesmyslná je i profilová fotka. Opakovat v ní název Stránky (efektivně už potřetí) nedává smysl. Název je napsaný vpravo vedle profilové fotky. A v malé náhledové podobě jakékoliv texty na profilové fotce jsou nečitelné. Nemá smysl je tam dávat. Profilovou fotku je potřeba podřídit právě malé náhledové podobě.

Geisha Sushi Bar opět (klasicky) ignoruje Pravidla, která jasně říkají, co nesmí být ve velké fotce v záhlaví. Snaží se nějakým způsobem upoutat na soutěž, ale je zde vidět zásadní problém nové podoby firemních Stránek. Není zrovna jasné, kde ta soutěž vlastně je. Po kliknutí na Líbí se samozřejmě nic nezmění. A pokud návštěvníka nenapadne kliknout na „Geisha Roll App“, tak onu „soutěž“ už nikdy nenajde.

Geisha Sushi Bar ostatně s onou „soutěžní“ aplikací bude mít problémy tak jako tak – pro obyčejné „hlasování“ vyžaduje příliš mnoho. A porušuje Pravidla také. Žádná pravidla soutěžení, žádné odsouhlasení Pravidel, žádné vyžádání kontaktu na soutěžícího.

Na Stránce Geisha Sushi Bar je jasně vidět, jak by vypadaly všechny Stránky, kdyby neexistovala ona striktní Pravidla. Narvané „marketingem“ a „reklamou“, výzvami ke kliknutí na Líbí, účasti v soutěžích, telefonními čísly, webovými adresami. 

Xparfemy.cz – exclusive essential porušuje Pravidla jenom malinko, umístěním webové adresy. Ve skutečnosti tam má webovou adresu dokonce dvakrát, takže druhé kompletní uvedení (na které stejně nejde kliknout) odporuje zdravému rozumu. Poněkud nevhodná je i profilová fotografie – ve velké i malé podobě je jenom hodně těžko poznat, že jde o lahvičku s parfémem.

Tahle Stránka je mimochodem i dalším praktickým příkladem toho, jak nesmyslně mohou (no, spíše musí) firemní Stránky na Facebooku vypadat. Záplava příspěvků nemajících nic společného s firmou, ale snažících se zajistit dostatečné zapojení fanoušků s cílem udržet vyšší Edge Rank. Něco co vyvolal sám Facebook nastavením poněkud nesmyslného algoritmu, který Stránky s malým zapojením fanoušků zobrazuje méně a méně.

Fajn Radio je také příklad logického využití záhlaví Stránky, které je ale samozřejmě také v rozporu s Pravidly. Facebook ve své velkodušnosti Pravidly jasně určil, že „Cover Photo“ není určeno pro reklamu. A Fajn Radio ji právě takhle využívá, pro reklamu na konkrétní akci. Tradičně zde ani nikdo nepomyslel na to, že název „Fajn Radio“ se nakonec bude vyskytovat zbytečně celkem třikrát. A paradoxně už vůbec nikdo nemyslí na to, jak zájemce dostat na vlastní web – rámeček pod profilovou fotkou postrádá webovou adresu.

Méně křiklavé příklady, jak to nedělat

Obecně platí, že je lepší do záhlaví nahrát nějakou fotografii, než se pokoušet o něco, co doplatí na 75% kompresi, kterou Facebook na fotografie po nahrání uplatňuje. Samozřejmě je ideální, aby fotografie v záhlaví měla „něco společného“ s firmou či předmětem podnikání či službami. Ne vždy to je ale jednoduché, a pak je lepší zvolit neutrální cestu a zajistit fotografii atraktivní. Takovou, která vizuálně zaujme.

Vždy je potřeba myslet na to, že Stránka je místem, kam přicházejí hlavně lidé, kteří ještě nejsou fanoušky. Jakmile se fanoušky stanou, na Stránku se už prakticky nikdy nepodívají. Pokud se podaří vhodnou fotografií zaujmout a přispět tak (alespoň trochu) ke kliknutí na Líbí, svůj účel fotografie v záhlaví splnila.

Ulice z pravidel neporušuje nic a mohla by být dobrým příkladem. Jenže to by nesmělo jít o děsivou fotomontáž ve Photoshopu. Nechybí ani klasický problém s podivnými „anatomickými“ a „prostorovými“ úpravami lidí.

Captain Morgan Česká republika sice vyhrál se začleněním profilové fotky do fotky v záhlaví, ale výsledek je rozpačitý. Rozmazaný (nikdo nemyslel na vražednou 75% kompresi, kterou Facebook na fotografie uplatňuje). A grafik poněkud nemyslel ani v případě nápisu umístěného v pravé spodní části.

PLAYzone je tentýž problematický příklad jako předchozí. Rozmazanost fotografie vlivem komprese je hodně nepříjemná. V rozporu se zdravým rozumem je v záhlaví nejvíce místa a pozornosti věnováno zcela cizím firmám – záhlaví přitom klikací není a loga „v druhé“ řadě jsou už tak rozmazaná, že je problém některé z nich vůbec přečíst.

iHNed.cz patří do stejné skupiny, tedy té, kde grafik nemyslel na 75% kompresi. V tomto případě je navíc otázkou, zda z „výřezu“ z jakési infografiky  je jakkoliv k pochopení, čeho se infografika týkala (ano, po velkém hledání najdete kdesi maličký nápis „TITANIC“). Ale hlavně jakou souvislost má se  Stránkou jako takovou. Ale hlavně, jak přispěje k tomu, aby se z nefanouška stal fanoušek.

Při vytváření fotografie do záhlaví je bohužel potřeba hodně myslet na to, že ji Facebook uloží s 75% kompresí a řada věcí tak prostě není možná. A na tomto příkladu je vidět, že používat jakékoliv písmo a tenké čáry je prostě problém. 

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Blesk.cz opět nabídne extrémně rozmazanou fotografii označitelnou jako „potěšíme vedení za každou cenu“. Smysl nedává, rozmazaná je extrémně a nápis ve spodní části je čitelný s velkými obtížemi. Špatná volba padla i na profilovou fotku – hlavně v náhledové zmenšené podobě už z „Blesk.cz“ nezbylo skoro nic, ale na druhou stranu, červený nečitelný čtvereček je dostatečně viditelný.  Mimochodem, velmi skryt za Libuší je šéfredaktor Blesku.

Olga Lounová má zvláštní fotku v záhlaví. Neporušuje žádná Pravidla, ale hodila by se spíš k někomu, kdo je automobilový závodník. Špatná volba, protože Olga Lounová zcela určitě automobilový závodník primárně není.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).