Masarykova universita (teoreticky, to ve chvíli, kdy vzniká tento článek ještě nevíme, ale dostaneme se k tomu) uspořádala soutěž Miss Masaryk university. V rámci soutěže se měla volit i Miss Sympatie s pomocí hlasování veřejnosti. Sloužila k tomu Stránka na Facebooku s adresou https://www.facebook.com/MissMasarykUni (sloužila, protože bezprostředně po mém dotazu na podivnosti okolo hlasování přestala Stránka existovat).
Samotné hlasování o Miss Sympatie probíhalo klasicky v rozporu s Pravidly Facebooku, pomocí Like/Líbí prvků. A skončilo tak nějak poněkud zvláštně. Nejvíce „Líbí“ získala Hana Tylová (1339) a na druhém místě byla Veronika Ridzoňová (1049). A už asi uhádnete, že za vítězku byla ve skutečnosti vyhlášena Veronika Ridzoňová.
„Lid“ vs. správce Stránky
Michalu Černému se to nelíbilo, stejně jako dalším lidem. A tak se na výše uvedené Stránce na Facebooku začali ptát, jak to s tím hlasováním vlastně bylo. Jak to asi dopadlo už můžete tušit, jejich komentáře byly promptně mazány a samozřejmě jim byl zakázán přístup na Stránku (dostatečně zdokumentováno například v Miss Sympatie Masaryk University na blogu Michala Černého).
Právě Michal Černý mě na tuto takřka klasickou ukázku selhání upozornil na Twitteru. Masarykově universitě jsem poslal e-mailem dotaz a ten také vložil přímo na výše uvedenou Stránku. Výsledek byl opět klasický, během pár minut bylo po všem. Stránka https://www.facebook.com/MissMasarykUni přestala být viditelná.
Miss Masaryk University - https://www.facebook.com/MissMasarykUni - je aktivita MU? Pokud to aktivita MU je, tak by měl několik otázek.1) Jak je možné, že hlasování o Miss Sympatie probíhalo prostřednictvím Líbí prvků Facebooku, když je takovéto využití Líbí prvků zakázáno
2) Jak je možné, že vyhrála Veronika Ridzoňová (1049 „hlasů“) a nikoliv Hana Tylová (1341 „hlasů“, 1339 v době uzavření hlasování)
3) Jak je možné, že lidé ptající se na nesrovnalost ohledně výherců na výše uvedené Stránce na Facebooku se dočkají pouze smazání dotazu a následného zákazu vstupu na tuto Stránku?
4) Zajišťovala si MU soutěž o Miss sama? Pokud ne, kdo je zodpovědný za výše uvedené nesrovnalosti?
Prosím o brzké odpovědi, nejlépe tak aby bylo možné stihnout uzávěrku v 16:00. Pokud do té doby odpovědi neposkytnete, nebo se alespoň neozvete s informací kdy budou poskytnuty, bude zpráva o možném podvádění při hlasování o Miss Sympatie a o soutěži s porušováním Pravidel užívání Facebooku vydána bez vašeho vyjádření.
Naštěstí i já jsem si schoval nějaký ten screenshot. A také stále existuje OpenGraph objekt :http://graph.facebook.com/?id=http://www.facebook.com/MissMasarykUni, ze kterého je vidět, že uvedená Stránka měla 1388 fanoušků (což je také přesně možné vidět i na screenshotu).
{ "id": "http://www.facebook.com /MissMasarykUni", "shares": 1388 }
Čí je tohle tedy vlastně soutěž?
Aby nevznikly pochyby, ta soutěž skutečně existovala (svědčí o tom i Masarykova univerzita spozná svoju prvú Miss) a stále není jasné, jakou roli v Miss Masaryk University vlastně hrála samotná universita. Z právě odkázaného článku ale plyne i možná další varianta, tedy že šlo o čistě studentskou aktivitu (rozdávající dovolenou u moři pro dvě osoby, iPad, jízdu v Porsche Turbo a řadu dalších cen). Podle někoho konanou za „tiché podpory“ rektorátu (na e-mail odeslaný na MU zatím není odpověď, takže v tuto chvíli ještě netuším). Samozřejmě ještě existuje třetí varianta, tedy že o tom MU vůbec nic nevěděla.
Finálová dvanástka súťaže MISS Masaryk University je po dvoch úvodných castingoch už známa. Napriek hojnému počtu dievčat študujúcich na druhej najväčšej tuzemskej univerzite sa prvého kola zúčastnilo 43 slečien. Tie okrem tradičnej disciplíny súťaží krásy – promenády v plavkách, museli tiež absolvovať rozhovor s porotcami súťaže. Ktorá z nich získa prvý titul MISS Masaryk University uvidíme 11. apríla. My vám zatiaľ prinášame rozhovor s organizátorom tejto akcie Michalom Mikulášom. (kopie z Masarykova univerzita spozná svoju prvú Miss, kdyby náhodou i tento článek chtěl zmizet)
Snaha zjistit odpovědi na výše uvedené dotazy nakonec vede k tomu, že dotazy jdou i na Michala Mikuláše (viz právě zmíněný článek) a Pavla Fillu (na toho jsem v průběhu pátrání dostal tip), v obou případech na jejich universitní e-maily.
Ve všech případech dotazů byl nabídnut čas 16:00 (coby čas uzávěrky) a možnost sdělit, že informace budou dodány později. To jen pro pořádek a aby bylo jasno, že (a) byl poslán dotaz jako dotaz „tisku“ a (b) bylo jasně řečeno, do kdy je očekávána odpověď (a umožněno odpovědět později). Čas na odpovědi byl okolo dvou hodin, tedy dost na to aby alespoň byla poslána zpět odpověď „na reakci pracujeme, odpovíme do“.
Miss Masaryk University má nicméně i webovou stránku – miss-muni.cz – kde je Masarykova universita jmenována mezi „významnými partnery“. A je zde uvedeno: „Celá akce je pod záštitou rektorátu Masarykovy univerzity a je na ní také zabezpečený videoreport i fotoreport.“
Masarykova univerzita dává od akce ruce pryč
Z odpovědi od tiskové mluvčí MU Mgr. Terezy Fojtové plyne, že MU se k akci nehlásí.
Masarykova univerzita není organizátorem níže uvedené soutěže, není správcem uvedené stránky na Facebooku a nemůže tudíž ovlivnit komunikaci, která jejím prostřednictvím probíhá. Soutěž a s ní spojená komunikační kampaň je nezávislou iniciativou studentů Masarykovy univerzity, kteří nás o svém záměru předem informovali. V rámci dostupných komunikačních kanálů jsme proto o soutěži informovali ve stejném rozsahu, jako informujeme o dalších podobných studentských aktivitách. Za samotnou organizaci soutěže včetně komunikační kampaně nese odpovědnost pořadatel, obraťte se proto prosím na kontakt: Michal Mikuláš
Vámi sdělená obvinění z porušení pravidel pro komunikaci na Facebooku považujeme za závažná.
Udělil ale skutečně rektorát MU záštitu? Není tomu tak, vcelku jasná odpověď od tiskového oddělení:
Rektorát Masarykovy univerzity je organizační složka, která nemá právo udělovat záštitu. Rektorát Masarykovy univerzity tudíž záštitu nemohl udělit. Záštitu může na základě žádosti udělit rektor Masarykovy univerzity, což se v tomto případě nestalo. Organizátoři by proto měli mylnou informaci ze stránek odstranit. Naši komunikaci jim posílám v kopii.
Jinými slovy, organizátoři Miss Masaryk Unversity uváděli v omyl tvrzením, že nad soutěží převzal rektorát záštitu. A protože nad akci nepřevzal záštitu nakonec ani rektor, je asi vcelku jasné, jak hodně od této akce dává Masarykova universita ruce pryč.
Co na to organizátor?
Dala-li Masaryková universita od akce zcela ruce pryč, vrací se to na Michala Mikuláše. Ten odpověď neposkytl po zhruba třech hodinách čekání a v telefonu nejprve říkal něco o tom, že „se vyjádří“ a o chvíli později „že ještě nečetl mail“. Výsledek je ten, že vyjádření Michala Mikuláše prostě není.
Dodatek – V sobotu organizátoři zaslali vyjádření, podrobně viz Vyjádření pořadatele Miss Sympatie Masaryk University (a co z toho plyne).
Plyne z něj mimo jiné, že neměli záštitu rektorátu a „mylně“ to uváděli. V hlasování pomohli k vítězství někomu jinému (podle řady komentářů a mailů mělo jít o přítelkyni jednoho z pořadatelů, což Michal Mikuláš odmítl v odpovědi na samostatný dotaz). O pravidlech Facebooku „nevěděli“ a těm co se na výsledky soutěže ptali na jejich Stránce vstup zakazovali, protože nechtěli „poškozovat jméno akce“ (což se jim podařilo takřka dokonale přesně směrem opačným).
Poučení a závěr?
Sociální sítě umí být nepříjemné v okamžiku, kdy se děje něco špatného, nekalého nebo se prostě jenom nedaří. Řešit dotazy a stížnost fanoušků (i nefanoušků) mazáním a zákazy vstupu se nevyplácí, mají vždy dostatek prostředků, jak danou věc ještě více zviditelnit.
Byla Miss Masaryk University podvod? To není snadno řešitelné, ale v okamžiku, kdy zodpovědní nekomunikují a využívají mazání a zákazy vstupů, tak tím vyvolávají velmi silné pochybnosti o tom, že to, co dělali doposud, bylo v pořádku.
Od studentské akce je možná naivní očekávat profesionalitu, ale nakonec i zde by k tomu mohlo dojít. Podobné chování (mazání, zákazy vstupu, mlžení, lhaní, mlčení, překrucování) má ostatně mezi pomůckami i řada firem, včetně těch největších; těm ale zpravidla radí PR agentury a „krizoví komunikátoři“. A i přes ony rady to v řadě případů končí stejným fiaskem.
Soutěže na Facebooku mají jasná pravidla a v nich je jedna z nejzásadnějších věcí, tedy zákaz využívání prvků Facebooku pro soutěžní mechanismy. Sbírat hlasy pomocí „Líbí“ je pro soutěž nepřijatelné a dříve nebo později to přiláká pozornost těch, kteří budou bedlivě sledovat dění. Použití „Líbí“ navíc nijak nezaručí, že se výsledky nedají falšovat – vygenerovat potřebný počet hlasů není až tak složité. A pokud v soutěži o něco opravdu jde, je to ten nejméně vhodný způsob. Mimo jiné i pro to, že neexistuje přístup k informacím o jednotlivých hlasech (existuje pouze aktuální číslo).