Hlavní navigace

Jak reagovaly na změny Facebooku a Google+ firmy?

Ondřej Jireš

Na začátku března tohoto roku Facebook oznámil, že na konci měsíce přepne všechny „stránky“, které používají pro svou propagaci hlavně firmy, do nové „Timeline“ podoby. Co přinesla tato změna a jak se s ní firmy vyrovnaly?

Na oznámení změn firemních stránek v rámci Facebooku bezprostředně reagovalo jen minimální množství firem. Přestože Timeline podoba byla známa již z osobních profilů a Facebook dal navíc firmám možnost vyzkoušet si novou podobu stránek „nanečisto“, celý březen firmy zůstávaly spíše v klidu. Zástupci některých společností se však začali více zajímat, co jednotlivé změny přinesou (což nám potvrdilo hojně navštívené školení Dobrého webu TimelineodDaniela Dočekala).

Úvodní fotka a schované záložky

Samotná změna není zásadní jen na první pohled. Ve skutečnosti se jedná o podstatnou proměnu podoby a vůbec fungování stránek na Facebooku. Nejvíce patrná je samozřejmě novinka v grafice. V horní části se objevil široký obrázek, který má za cíl upoutat pozornost uživatele Facebooku a prezentovat firmu efektním způsobem. Zatímco s ohlášením samotné Timeline Facebook přispěchal s dostatečným předstihem, s omezením obsahu úvodní fotografie si dal na čas. Kvůli tomu musely nejaktivnější firmy, které zareagovaly na ohlášené změny neprodleně, připravovat vlastní Timeline dvakrát. 

A jaká jsou zmiňovaná omezení? Zejména je zakázáno umisťovat do tohoto obrázku kontaktní údaje (včetně adresy firemního webu) či různé výzvy k akci, nabídky slev, upozornění na ceny nebo argumenty, proč se stát fanouškem této stránky. Facebook tímto zpřísněním pravidel dal jasně najevo, že úvodní fotka má být prostě vizuálním doplňkem a nikoliv plochou pro inzerci.

Ideální úvodní fotka představuje obor či charakter firmy a samotný obrázek je vhodné doplnit pouze mottem. Velmi oblíbený postup grafiků je také opticky spojovat úvodní fotku s profilovým obrázkem.

Jako největší problém se ukázala změna v záložkách, které byly dříve seřazené v levém menu. Nyní se v prostoru pod úvodní fotkou zobrazují pouze čtyři a pro otevření seznamu všech záložek je potřeba tuto nabídku rozkliknout. K tomu ovšem nemusejí být uživatelé motivováni, pokud k tomu nedostanou od správců stránky zvláštní důvod v nějakém příspěvku na zdi stránky.

Velké negativum nové podoby stránek je také nemožnost nastavit jednu ze záložek jako vstupní („landing tab“). Dříve firmy realizovaly vlastní vstupní záložky, které měly za cíl přesvědčit uživatele Facebooku, aby se stali fanoušky jejich stránky. Tento cíl nyní nelze pomocí záložky účinně realizovat a staré vstupní stránky nezbývá než zahodit, nebo přepracovat pro zcela jiný účel. Firmy nyní mají možnost přesvědčit uživatele pouze v omezeném prostoru „info boxu“, který se zobrazuje pod úvodní fotkou.

Zeď stránky je nyní kronikou firmy

Změnila se také funkčnost samotné zdi. Facebook tímto krokem vyzývá firmy, aby na svých stránkách vytvořili kroniku. Do vkládání podstatných událostí v životě firmy se však pustila jen jejich menší část. Například Vodafone CZ na svou stránku přidal pouze devět příspěvků, které jsou umístěné na časové ose do doby před založením facebookové stránky.

O dost kreativnější způsob prezentace zvolila společnost Škoda Auto, která na časovou osu přidala celou řadu událostí ze své dlouholeté historie. Lze se domnívat, že časová osa na stránkách přispěje k tomu, aby na ní fanoušci dané firmy trávili delší čas. To ale mohou dokázat až budoucí studie a měření.

Většina mnou navštívených stránek také nevyužívá možnosti „přip­nout“ jeden příspěvek do horní části a tím narušit chronologii časové osy. Stejně tak možnost roztáhnout vybrané příspěvky na celou plochu obou sloupců zdi je zatím nepříliš využívaný marketingový nástroj, kterým lze fanoušky firmy upozornit na nejdůležitější informace.

Důležitým faktorem pro efektivitu marketingu na Facebooku jsou stále zdokona­lované statistiky stránek, tzv. Přehledy. Nyní lze již velmi snadno vyhodnocovat celkovou úspěšnost aktivit firmy na zdi její stránky. Dokonce lze snadno vyhodnocovat i úspěšnost jednotlivých příspěvků.

Zcela novou funkcí je možnost zaslat správcům stránky soukromou zprávu do facebookové pošty. Ukazuje se, že firmy se této podle našeho názoru velmi přínosné funkce obávají a pětina z nich ji zakázala.

Celkově lze příchod Timeline hodnotit pozitivně, protože fanouškům přináší větší motivaci vracet se přímo na stránku a nes­ledovat firmu pouze přes příspěvky v „news feedu“ (novinkách na hlavní stránce). Zdá se ale, že pro řadu českých firem byla měsíční lhůta na těch pár nutných změn příliš krátká. Stále najdeme obrovské množství stránek, kam nebyla umístěna ani úvodní fotografie.

Google+ ve stopách Facebooku

Velké překvapení připravilo firmám Google+, které změnilo svou podobu bez předchozího upozornění. Zde však mají změny menší dopad na to, co musejí firmy udělat. De facto se změnila pouze grafika a přibyla možnost prezentovat se úvodním obrázkem jako na Facebooku. Google+ však zanechal možnost volby a místo jednoho obrázku zde můžete mít pět fotografií tak, jak už to měla řada firemních stránek dříve.

O Google+ se traduje, že je přímou reakcí na Facebook. Jeho funkčnost je totiž velmi podobná a silná inspirace je cítit doslova na každém kroku. Toto tvrzení lze doložit i aktuální změnou vizáže firemních stránek, které se opět trochu více přiblížily podobě Facebooku. Firmám to může usnadnit práci – mohou se snadno vizuálně prezentovat ve stejném stylu na obou těchto sociálních sítích.

CIF17_Smuclerova_L

Google+ je zatím českými firmami využíván velmi málo, což je škoda. Přítomnost na této síti může firmě poskytnout výz­namný konkurenční náskok a zároveň možnost naplnit svou stránku relevantním obsahem, který bude stále více podstatný pro úspěšnost firmy ve vyhledávači Google.

Pokud pracujete ve firmě, která své facebookové stránky ještě neupravila do nové podoby, nebo nemáte založenou stránku na Google+, neváhejte a pusťte se do toho. Přinesete přidanou hodnotu vašim stálým a potenciálním zákazníkům, které delší dobu udržíte ve společnosti vaší značky. Je škoda toho nevyužít. Marketing a PR v sociálních sítích je silná zbraň.

Našli jste v článku chybu?