Jak začínali tvůrci Dropboxu, Vimea či Kiipu? The Startup Kids míří do Česka

25. 2. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
Mladé Islanďanky Vala a Sesselja byly tak nadšené svým prvním úspěchem, že se chtěly o svůj pocit podělit. Natočily dokument, se kterým tento týden dorazí do ČR.

Dokumentární film The Startup Kids, který popisuje příběhy mladých podnikatelů z USA a Evropy, bude mít českou premiéru v pražském Světozoru, 28. února 2013. Osmého března se bude promítat v Brně, v Sále Břetislava Bakaly, a zatím není upřesněno, kdy dorazí do Ostavy a do Bratislavy.

Okolnosti vzniku filmu Lupě popsala jedna z režisérek, Vala Halldórsdóttir.

Co jste dělaly před natočením filmu The Startup Kids?

Sesselja Vilhjálmsdóttir a Valgerður Halldórsdóttir

Jsme dvě islandské podnikatelky. Já mám technické vzdělání a Sesselja je ekonomka.

První společnost (Matador Media ehf.) jsme založily v roce 2008, krátce po velkém finančním zhroucení Islandu. Vytvořily jsme a uvedly na trh stolní hru a měla na Islandu velký úspěch. Poté jsme se pustily do různých dalších záměrů, a jedním z nich bylo právě natočení dokumentu The Startup Kids.

Jak vám napadlo natočit film?

Byly jsme tak nadšené z úspěchu s tou deskovou hrou, že jsme chtěly podnítit k podnikání i ostatní. Natočení dokumentu nám připadlo jako dobrý způsob. Slibovaly jsme si od toho, že se naučíme něčemu novému, a zároveň prospějeme ostatním.

Měly jste nějaké předchozí zkušenosti s natáčením?

Dobrá otázka. Ani jedna z nás nikdy předtím nedělala nic srovnatelného. Podílely jsme se na nějakých mediálních projektech, ale ne na natočení celého filmu. V tom jsme však neviděly překážku, jen příležitost. Než jsme se poprvé vydaly za moře natáčet, zběžně jsme se obeznámily s kamerou, a pak už jsme se učily za chodu. I to je na nových technologiích tak úžasné — co vše dnes lidem umožňují uskutečnit!

Radil vám s filmem někdo?

Ano, a při setkávání se všemi těmi podnikateli jsme se naučily, že každý je ochoten poradit, stojíte‑li o to. Také nám pomáhali profesionálové: střihači, hudební skladatel, další kameramani, ti všichni nám radili. Vyhledaly jsme i další filmaře, jak na Islandu, tak v zahraničí, a dostaly od nich spoustu dobrých rad.

Kdy jste dokument natočily?

Natáčet jsme začaly v roce 2010, a film byl uveden v roce 2012. Vznikal tedy celkem dva roky, ale mezitím jsme pracovaly i na spoustě jiných projektů.

Co bylo na natáčení nejtěžší?

Těžké bylo právě to, že to trvalo tak dlouho. Ale při takovémto projektu se občas potřebujete zastavit a získat trochu odstup. Na natáčení dokumentu je pak těžké také to, že neřídíte, co řeknou ti, které natáčíte. Musíte být vždy připraveni na všechno a příběh dále odvíjet podle už natočeného.

Co vás při natáčení nejvíce překvapilo?

Docela mě zaujalo, jak se startupová scéna v Silicon Valley zdá „malá“; přitom než tam přijedete, představujete si něco obrovského. Na Islandu žije jen tři sta tisíc lidí a „každý se zná s každým“, ale úplně stejný pocit jsme měly z technologické scény v San Franciscu — že každý znal každého.

Pozorovaly jste rozdíly mezi „scénami“ na jednotlivých místech, kde jste točily?

Samozřejmě jsou mezi nimi velké rozdíly. Byly jsme ve Stockholmu, v Londýně, v Berlíně, v New Yorku i v San Franciscu. V San Franciscu je „scéna“ největší, vzmáhá se i New York a je tam mnoho mediálních společností. V Evropě je vedle Londýna docela žhavý i Berlín.

Co vás na natáčení nejvíce těšilo?

Setkávání se všemi těmi lidmi a možnost položit jim všechny ty otázky, na které jsme chtěly znát odpovědi.

Jak jste došly k názvu „The Startup Kids“?

Prostě jsme si udělaly dlouhý seznam nejrůznějších jmen a pak jsme o nich hlasovaly, a zvítězilo „The Startup Kids“. Připadlo nám to chytlavé a milé.

Z čeho jste natáčení zaplatily?

Hlavně ze svého. Ale dostaly jsme také malý grant od Evropské Unie, a na dokončení filmu (na postprodukci) jsme udělaly kampaň na Kickstarteru. Ta nám hodně pomohla, ale také jsme získaly ještě nějaké místní sponzory.

Myslel jsem, že Kickstarter je otevřen jen projektům z USA (a čerstvě z Británie)…

Musíte mít účet v americké bance.

Kickstarter je na podporu projektů skvělý. Nám ta kampaň i hodně pomohla v propagaci. Hodně se o nás psalo na technologických blozích. Mít kampaň na Kickstarteru, to je něco jako známka kvality. Pak vás berou vážněji, a spíš o vás píší.

Co podle vás nejvíce přispělo k úspěchu vaší kampaně?

Myslím, že hlavně to, že jsme mohly jako odměnu za vysoké příspěvky vypsat i poradní rozhovory přes Skype s některými zakladateli firem, se kterými jsme předtím natáčely. Také to, že o nás napsal TechCrunch. A myslím, že jsme kampaň prostě dobře zacílily, takže se zalíbila správným lidem.

Co děláte nyní, anebo co chystáte dalšího?

Teď se věnujeme propagaci filmu a také zvažujeme další možnosti využití značky The Startup Kids, třeba pro nějaký videoseriál. Vedle toho pracujeme na novém startupu Kinwins.

Zamýšlíte natočit další filmy?

Doufáme v to. Ve světě podnikání je ještě mnoho zajímavých příběhů.

CIF

Plynou vám z filmu The Startup Kids nějaké příjmy?

Nemyslím, že na tomhle filmu někdy něco vyděláme. Přitom jsme do něj vložily tolik peněz i času, ale to nám vůbec nevadí. Budeme úplně spokojené, pokud se po jeho zhlédnutí budou další lidé pouštět do podnikání.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).