Hlavní navigace

Jaká je televize Z1 půl roku po nástupu ředitele Zdeňka Šámala?

11. 12. 2009
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 118483
Soukromá zpravodajská televize Z1 prošla v posledních šesti měsících razantními změnami. Zakládající management v čele s generálním ředitelem Martinem Mrnkou nahradil krizový tým pod vedením někdejšího ředitele zpravodajství České televize Zdeňka Šámala, který zahájil proces restrukturalizace a výrazného šetření. Kromě propouštění zároveň výrazně snížil podíl živě vysílaného zpravodajství. Navzdory tomu má ale televize stoupající sledovanost. Co si o změnách v Z1 myslí její bývalí šéfové?

Restrukturalizace přinesla změnu orientace programu

Majitel Z1, finanční skupina J&T, nebyla spokojena s tím, jak se televizi v prvním roce vedlo po ekonomické i programové stránce. Jeden ze spolumajitelů skupiny Patrik Tkáč dokonce v několika rozhovorech naznačil, že pokud se situace razantně nezlepší, J&T bude vážně uvažovat o ukončení provozu této televize. V červenci tedy do Z1 nastoupil krizový manažer Zdeněk Šámal, který měl zkušenosti z rozběhu zpravodajské TA3 na Slovensku a české veřejnoprávní ČT 24. Šámalův nástup do televize se přitom neobešel bez obětí. Krátce po svém jmenování zastavil všechny nové projekty, které naplánoval ještě původní management Martina Mrnky. Na obrazovku se tedy nedostal například připravovaný pořad investigativního reportéra Josefa Klímy, zastaveny byly i některé další již probíhající projekty. Televize tak ve starém režimu vysílala pouze kontinuální zpravodajství, výrazná část redaktorů však dostala výpovědi a byl zkrácen prostor pro živé vysílání.

Po krátkém mezidobí naběhla Z1 na nový koncept a začala se orientovat na ekonomické zpravodajství. Vedlejším efektem bylo, že živé vysílání se omezilo pouze na pracovní dny a zredukovalo se prakticky jen na denní vysílací čas. O večerech sahá Z1 do archivu a vysílá dokumentární pořady, o víkendech zrušila živé zpravodajství úplně a program vyplňují dokumenty a reprízy starších nezpravodajských pořadů. Navzdory tomu televizi roste sledovanost. Podle vlastních analýz dokázala v průběhu posledního půlroku přilákat více než 50 tisíc nových diváků denně, a svůj měsíční zásah zvýšila o přibližně 400 tisíc. Nyní ji denně sleduje přibližně 204 tisíc diváků, měsíčně jich je 1,6 milionu (pro porovnání: stejný měsíční výsledek deklaruje také televize Public, která vysílá stejně jako Z1 v zemské digitální síti 3).

K TÉMATU: Dokáže Zdeněk Šámal zachránit zpravodajskou televizi Z1?

Z 1 zpravodajské studio

Vysílací studio televize Z1. Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz

Ekonomika funguje, uživilo by se i klasické zpravodajství?

Orientace na ekonomické informace a osekaný doplňkový program televizi zatím vychází. S tímto konceptem souhlasí i zakládající ředitel Z1 Martin Mrnka, který je nyní členem dozorčí rady provozovatele televize, společnosti První zpravodajská, a.s.. Podle Mrnky má byznysová televize určitě svůj potenciál, problém však vidí v jejím šíření přes zemské vysílače v DVB-T. Byznys televize určitě může na trhu s 10 milióny obyvatel fungovat. Příkladem může být belgická Kanaal Z, která vysílá vlámsky pro šest miliónů obyvatel. Otázkou je, zda je pro takovou televizi vhodné u nás nesmírně drahé digitální terestrické šíření, řekl Mrnka serveru DigiZone.cz.

I nadále je však přesvědčený o tom, že Z1 mohla být úspěšná i se svým původním konceptem – jako široce zaměřená zpravodajská televize. Bezpochyby zde trh pro privátní zpravodajskou televizi je. Přestože manažeři České televize za veřejné peníze prostor pro takové soukromé zpravodajské televize záměrně omezují, desítky zahraničních privátních „news TV“ svědčí o tom, že duální model funguje i v této oblasti. Nezapomínejme, že po roce 2012 nebude mít ČT reklamu. Stejně jako nemáme jen jeden tištěný deník, i v budoucnu budeme mít určitě nejméně dvě zpravodajské televize. Jde jen o to, jak budou zaměřeny, dodává Mrnka.

Zdeněk Šámal 200

Zdeněk Šámal: Z1 bude mít stejně pěkný program za méně peněz

Jaké změny sliboval při svém nástupu do vedení zpravodajské televize Z1 její současný ředitel Zdeněk Šámal? Nikdy nebudeme cílit na masy. Budeme-li soutěžit s ČT 24 ve zpravodajství, tak v pokrývání událostí mimo Prahu a ve velkých událostech zůstaneme jako chudý příbuzný, prohlásil Šámal v červencovém rozhovoru pro server DigiZone.cz. Mým úkolem je postavit za méně peněz stejně pěkný program.
Z1 nová grafika 2009 - 4

Náhled letošní verze grafiky Z1, s níž přišel ještě Mrnkův management

Potenciál Z1 je v obou podobách odlišný

První ředitel zpravodajství Z1 Hanuš Hanslík, který v této televizi působil rovněž do léta letošního roku si myslí, že v rámci možností lze dnešní podobu hodnotit pozitivně, byť by se určitě našly možnosti ke zlepšení. Myslím, že vzhledem k možnostem, ať finančním, nebo personálním, je to vysílání velmi slušné, i orientace na ekonomiku byla zřejmě součástí toho zadání, takže myslím, že v tomto ohledu je ta televize dobrá, a má určitě potenciál i v této podobě, byť je ten potenciál poněkud odlišný. To by ale bylo na hodně širokou debatu nebo rozbor, řekl Hanslík serveru DigiZone.cz.

K nynějšímu fungování a nové vnitřní organizaci televize se ale nechtěl vyjadřovat, protože nezná do detailů její současný chod. Je to už několik měsíců, co jsem ze Z1 odešel, a televize teď uvnitř určitě funguje jinak, takže nerad bych to ze své pozice hodnotil. Nicméně jsem rád, že současné vedení Z1 dělá všechno pro to, aby se televize udržela. Jako člověk, který ji budoval, mám k tomu projektu vztah a záleží mi na tom, aby i nadále působila na trhu, tak věřím, že si postupně najde své místo, dodal první ředitel zpravodajství Z1.

Martin Mrnka

Martin Mrnka: Z1 měla budoucnost i s původním konceptem

Zakládající ředitel zpravodajské televize Z1 Martin Mrnka si myslí, že Z1 by měla šanci jak s původním, tak současným programovým schématem. Televize už v minulosti ukázala svou hlavní devizu – rychlost získávání zpráv, kterou může přetavit k úspěchu i u orientace na ekonomické zpravodajství.

Jak vnímáte současnou podobu televize Z1? Je zaměření na informace z byznysu vhodné pro tak malý trh, jakým je Česká republika?

Byznysová televize určitě může na trhu s 10 milióny obyvatel fungovat. Příkladem může být belgická Kanaal Z, která vysílá vlámsky pro 6 miliónů obyvatel. Otázkou je, zda je pro takovou televizi vhodné u nás nesmírně drahé digitální terestrické šíření.

Je na českém trhu prostor pro jednu čistě zpravodajskou televizi vedle veřejnoprávní ČT 24? Ta se v poslední době odklání od kontinuálního zpravodajství a sází na přímé přenosy tiskových konferencí, sjezdů, a dalších živých událostí.

Bezpochyby zde trh pro privátní zpravodajskou televizi je. Přestože manažeři ČT za veřejné peníze prostor pro takové soukromé zpravodajské televize záměrně omezují, desítky zahraničních privátních „news TV“ svědčí o tom, že duální model funguje i v této oblasti. Nezapomínejme, že po roce 2012 nebude mít ČT reklamu. Stejně jako nemáme jen jeden tištěný deník, i v budoucnu budeme mít určitě nejméně dvě zpravodajské televize. Jde jen o to, jak budou zaměřeny.

Jak si vysvětlujete, že Z1 je poměrně málo citována ze strany jiných médií, byť u mnoha událostí dokáže být jako první?

Citace jsou značně zavádějící ukazatel. Když jsem působil v Z1, desítky informací, které jsme měli jako první, převzala ostatní média bez uvedení zdroje. Věřím, že dnes tomu může být podobně.

V době vašeho působení v čele Z1 se televize významně zaměřila i na publicistiku. Můžou být publicistické a investigativní formáty ekonomicky přínosné i pro komerční televize a nebo v tomto případě jde o ztrátové aktivity, a tedy se dá mluvit jen o investici do image a důvěryhodnosti dotyčné televize?

Publicistika je sice finančně náročná, ale přináší sledovanost. Když děláte televizi levně, většinou se na ni nikdo nedívá. Takže je to jen o porovnání výdajů a přínosů.

Platební morálka televize se výrazně zlepšila

Pokud odhlédneme od programové stránky, výrazně se zlepšila především provozní stránka televize a zejména platební morálka. V minulosti měla Z1 problémy například s prodlevami plateb svým partnerům a externistům. Tento problém se i díky výrazným úsporám podařilo vyřešit. Zároveň se výrazně redukoval tým lidí, co vysílání připravují. Je méně štábů na natáčení, méně reportérů i redaktorů. Vysílání v pracovních dnech má ale podobný rozsah zpravodajských pořadů jako předtím, takže vedení televize muselo výrazně zvýšit efektivnost využití svých pracovních sil. Většina produkce se dělá až na hranici možností.

S novým konceptem došlo i k novému rozdělení redakcí. Prakticky přestala existovat zahraniční redakce, jejíž zbytky se přidružily k ekonomice. Televize navíc obnovila spolupráci s tiskovou agenturou ČTK, od které hodlá i nadále přebírat informace především z ekonomiky. Smlouvu s ČTK přitom původní management zrušil z ekonomických důvodů a proto, že televize tehdy nedokázala za služby platit včas.

Z 1 Hlavní režie

Hlavní režie Z1. Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz

UX DAy - tip 2

Projekt znovu nabyl důvěry investora

Zajímavé je hodnocení nové koncepce ze strany investora televize, finanční skupiny J&T. Ředitel marketingu skupiny Petr Málek pro server iDNES.cz potvrdil spokojenost s dosavadními výsledky. Jako akcionáři televize Z1 nechceme její hospodaření hodnotit v průběhu roku. Jsme ale spokojení s úpravami v hospodaření, které nový management za poslední měsíce provedl. Hospodaření je výrazně pozitivnější, řekl Málek webu.

V otázce případné budoucnosti mluvčí majitele Z1 potvrdil, že investor hodlá projekt i nadále podporovat. Hlavním cílem je výrazné zkvalitnění a další rozvoj programu, zdůraznil Petr Málek.

Kterou podobu Z1 jste preferovali?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl šéfredaktorem severu Digitálně.tv, oficiálního státního informačního webu k přechodu na digitální televizní vysílání. V minulosti vedl internetové deníky RadioTV.cz a RadioTV.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).