Hlavní navigace

Dokáže Zdeněk Šámal zachránit zpravodajskou televizi Z1?

5. 7. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 322915
Příchod Zdeňka Šámala ze zpravodajského portálu TN.cz na ředitelskou židli do televize Z1 lze bez nadsázky považovat za mediální přestup roku. Nový ředitel má jasný úkol – snížit náklady zpravodajsko-publicistické televize a zlepšit její hospodaření. Tedy to, co se jeho předchůdci Martinu Mrnkovi dostatečně nepovedlo. Jenže Zdeněk Šámal jde zároveň i s kůží na trh. Ještě nikdy nepřebíral médium v tak nevýhodné pozici a s tak omezenými prostředky. Dokáže v nové pozici uspět?

S penězi to jde lehce…

Jeden z mých někdejších šéfů používal zajímavé motto: s penězi to umí každý, bez peněz jen málokdo. Narážel přitom na fakt, že úspěšné médium lze vybudovat a provozovat i s minimálními prostředky, pokud získá dostatečnou prestiž. I zpravodajsko-publicistická televize Z1 se nachází v podobné situaci. Od začátku roku 2009 výrazně šetří. Doba utahování opasků začala prakticky jen krátce po tom, co skončilo 100 dní hájení této televize. Její zakladatel a dnes již bývalý generální ředitel Martin Mrnka tvrdí, že pro zlepšení hospodaření udělal maximum a televize ušetřila miliony, aniž by se to projevilo na kvalitě. Teď přichází Zdeněk Šámal ověnčený zkušenostmi z rozběhu slovenské zpravodajské televize TA3 a české veřejnoprávní ČT 24. A ten začíná rázně – ruší všechny nové projekty a říká, že televize musí ještě více šetřit, i když podle jeho předchůdce to víc už nešlo.

Zadání je tedy úplně jasné – zlepšit hospodaření i pozici televize Z1 na trhu, tolik ve zkratce. Prakticky to ale bude hodně obtížné. Hodně muziky za málo peněz sice může přinést krátkodobý úspěch, ale je otázkou, zda to bude v souboji s veřejnoprávní ČT 24 stačit. Zdeněk Šámal jistě dobře ví, jak náročné je postavit kvalitní zpravodajskou televizi s minimálními náklady. Něco podobného se mu podařilo se slovenskou TA3, kterou rozjížděl společně s tamním podnikatelem Martinem Lengyelem, a po jeho odchodu se tato televize dostala na nějaký čas do rukou finanční skupiny J&T, dnešního vlastníka Z1.

TA3 uspěla protože neměla reálnou konkurenci

TA3 měla oproti Z1 několik výhod – startovala na volném trhu, kde jedinou konkurencí byla komerční Markíza s jednou zpravodajskou relací denně. Slovenská televize se už tehdy zmítala v problémech, a nemohla si dovolit výraznější investice do zpravodajství. Televize Joj v dnešní podobě neexistovala. Plány na veřejnoprávní zpravodajský kanál byly tehdy v nedohlednu. Naopak, hlad po informacích byl velký, z čehož TA3 i těžila. Absence relevantní konkurence ji pomohla k tomu, že se stala významným zdrojem pro mnoho domácností, ačkoliv její sledovanost nevybočovala z průměru zpravodajských televizí ve světě. Byl to ale jediný kontinuální zdroj informací v televizi, ačkoliv jejich kvalita mnohokrát pokulhávala.

Mnozí říkali, že TA3 je tak trochu lepší zpravodajské rádio. Kromě několik hodin starých reportáží byla aktuální témata přes den vesměs čtena ze studia, případně doplněna diskusí s hosty. Živých vstupů s obrazem bylo poměrně málo, přes den dominovaly spíš telefonáty redaktorů do studia. Televize měla jednoduše omezené možnosti, i přesto ji diváci věnovali svou přízeň, protože neměli alternativu.

Z1 má těžkou pozici, musí konkurovat ČT 24

Po odchodu z TA3 se Zdeněk Šámal krátce pohyboval v printech. Netrvalo dlouho a vrátil se na Kavčí hory, kde dostal možnost vybudovat zpravodajský kanál. I ČT 24 vznikla na trhu, kde nebyla konkurence. Ostatně, nebýt právě Z1, tak v seriozním televizním zpravodajství nemá Česká televize konkurenci dodnes. Tento kanál tedy mohl těžit z bohatého zázemí veřejnoprávní instituce – personálního i ekonomického. I proto byla cesta k úspěchu víceméně předurčená, i když si vyžadovala mnoho úsilí, které Šámalův tým předvedl.

Televize Z1 je ale ve zcela jiné situaci. Musí čelit nejen veřejnoprávní konkurenci, ale i rozpočtovým škrtům, které investor po managementu požaduje. Lze být levný i úspěšný zároveň? Existuje alternativa, jakou může Z1 divákům nabídnout za míň peněz?

BRAND24

Je otázkou, zda si manageři z J&T neslibují od Šámala příliš. Je to zcela jistě člověk na svém místě s bohatými zkušenostmi a úspěchy v minulosti. Jenže to, což lze považovat za úspěch v podmínkách TA3 nebo ČT 24, nemusí nutně skončit úspěchem u Z1. Na druhou stranu, Šámal dostává možnost ukázat, že je skutečně kvalitním managerem, a že bude televizi vést efektivněji jako Martin Mrnka. Pokud se mu podaří dostat Z1 z problémů a splnit představy nadřízených, připíše si podstatně větší úspěch než bylo samotné rozběhnutí TA3 nebo ČT 24. Pokud se mu to nepodaří, může to znamenat šrám na Šámalově úspěšné kariéře. Sympatické je, že odvaha mu rozhodně nechybí.

Server DigiZone.cz přinese příští úterý rozhovor s novým generálním ředitelem televize Z1 Zdeňkem Šámalem

Podaří se Zdeňku Šámalovi zlepšit kvalitu a hospodaření televize Z1?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl šéfredaktorem severu Digitálně.tv, oficiálního státního informačního webu k přechodu na digitální televizní vysílání. V minulosti vedl internetové deníky RadioTV.cz a RadioTV.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).