Eurosport půjde do bitvy s BSkyB a BT
Akvizice majoritního podílu v Eurosportu, již získá americká společnost Discovery Communications, probíhá téměř o rok dříve, než bylo původně plánováno. Discovery dosud držela v Eurosportu pětinový podíl (koupila ho v prosinci 2012), od francouzské televizní společnosti TF1 nyní odkupuje dalších 31 procent a stane se těsným většinovým vlastníkem s podílem 51 procent. Na zbylých 49 procent, které zůstávají TF1, má Discovery předkupní právo. Většinový podíl Eurosportu získá nový vlastník fakticky až začátkem příštího roku, oznámením akvizice si ale jistí vyjednávání o nákupu televizních práv pro atraktivní sportovní soutěže na následující sezóny, která začínají už letos.
Eurosport je sice globálním hráčem se zaměřením na celý evropský trh, Discovery s ním ale plánuje bojovat především na britském trhu placené televize. Chce se pustit do boje s giganty BskyB (placené kanály Sky) a British Telecom (BT), kteří se přetahují o ta nejlukrativnější vysílací práva. BskyB do předloňského roku kontrolovala vysílací práva pro domácí fotbalovou Premier League, nejatraktivnější národní fotbalovou ligu na světě, a do loňského roku vysílala rovněž Ligu mistrů či Evropskou ligu UEFA. O všechny tři soutěže ale přišla, nejprve v roce 2012 ji BT přeplatila v případě Premier League, za kterou neváhala zaplatit neskutečné tři miliardy liber (100 miliard korun), loni i v tendru na Ligu mistrů a Evropskou ligu UEFA.

První velkou bitvu svede Eurosport o anglickou fotbalovou Premier League. Otázkou zůstává, na jakých trzích kromě Británie ji chce koupit.
Cena práv pro placené kanály stoupá
Postup BT souvisí s jeho akvizicí původně amerického sportovního kanálu ESPN, který působil na celém evropském trhu, ale nový majitel ho stáhl pouze do Británie a Irska (ESPN tak loni skončil i na českém a slovenském trhu). V loňské bitvě o vysílací práva na Ligu mistrů a Evropskou ligu UEFA pak BT neváhal zaplatit 1,4 miliardy dolarů (28 miliard korun), aby opět porazil BskyB. Přetahovaná mezi oběma obry vyšroubovala cenu práv na historicky nejvyšší hodnotu, nehledě na vleklou ekonomickou krizi, která televizní trh spíše potápí. Jenom v případě Premier League tak cena vysílacích práv mezi roky 2013 a 2014 stoupla o 71 procent. Růst cen bude letos pokračovat a bude se týkat prakticky všech aktraktivních soutěží.
Poradenská společnost Deloitte očekává, že hodnota sportovních práv pro placené televizní kanály letos celosvětově vzroste o 14 procent, což je výrazně víc než předpokládané růsty jednotlivých ekonomik. „Tři čtvrtiny z celkové hodnoty práv se bude rozdělovat mezi deset nejatraktivnějších soutěží, jako je Premier League, NBA, NHL, apod.,“ uvedl přo nedávné prezentaci studie trendů pro oblast technologií, médií a telekomunikací TMT Predictions 2014 manažer české pobočky Deloitte Petr Viktora. Discovery se chce na tomto byznysu podílet a letos hodlá promluvit do bitvy mezi BT a BSkyB. Očekává se totiž, že už koncem roku by se mohlo začít vyjednávat o prodeji práv na Premier League na další tři sezóny počínaje rokem 2016.
Koupí Eurosport Premier League? I v Česku?
„Zvažujeme nabídku,“ potvrdil britskému listu The Guardian generální ředitel Discovery Communications David Zaslav. Britský trh je pro Discovery druhým největším po USA, na kterém operuje. „Eurosport je v Británii velmi silná značka, zvážíme možnosti koupě všech práv v Británii a Evropě a učiníme strategická rozhodnutí,“ řekl Zaslav. Eurosport vysílá do 54 zemí včetně České republiky a Slovenska. V případě, že by chtěl kupovat vybrané soutěže pro celou Evropu, dokázal by si vyjednat výhodnější ceny než jednotliví národní hráči. Na druhou stranu, Discovery bude podle Zaslava brát v úvahu rozdílné postavení Eurosportu v jednotlivých zemích, kde působí, i atraktivitu jednotlivých soutěží v těchto státech.
Pro Českou republiku a Slovensko to znamená, že by Eurosport mohl rázněji promluvit do nadcházející bitvy o práva na Premier League. Tu v tuzemsku dlouhá léta vysílala Nova Sport a před ní Galaxie Sport, v roce 2010 ji ale přeplatil satelitní Digi Sport a loni pro změnu Slovak Sport. Oba provozovatelé nabídli cenu, která byla podle ředitele Novy Sport a Fandy Marka Kindernaye nadsazená a Nově by se nevyplatila. „Měli jsme určený cenový strop, určitou nabídku, do které jsme byli ochotni jít a věděli jsme o ní, že by byla pro Novu Sport lukrativní. Vypadalo to velmi nadějně, už jsme byli téměř dohodnutí, ale pak přišla opět velmi přestřelená nabídka ze Slovak Sportu a my jsme už nechtěli cenu práv navyšovat,“ popsal Kindernay serveru DigiZone.cz loňské vyjednávání o Premier League.
Konec Tour de France a Roland Garrosu na ČT?
Jak Digi Sport, tak Slovak Sport ale za sebou nemají žádného silného globálního hráče, díky kterému by si mohli dovolit šroubovat ceny vysílacích donekonečna. Discovery však takovým hráčem je. Otázkou zůstává, zda by pro něj byl český a slovenský trh natolik atraktivní, aby na něm investoval do nákupu vysílacích práv výrazně více, než by musel. A pokud ano, zda se to neprojeví na jiných akvizicích, které dosud držel Eurosport a do budoucna by se jich mohl zbavit. Těsné spojení s francouzskou TF1 dávalo Eurosportu výhodu při vysílání sportovních událostí, které se odehrávají ve Francii: ať už jde o Tour de France nebo tenisového Roland Garrosu. To by se však mohlo přechodem Eurosportu k Discovery změnit.
České televize by na tom mohly vydělat i tratit. Například Nova Sport neskrývá zájem o zmiňovaný Roland Garros. „Roland Garros je výsadou Eurosportu, ale teď Francouzi ztratili v Eurosportu majoritu, prodali ji Discovery, takže nevím, zda tam náhodou nedojde ke změně ve strategii. Roland Garros by pro nás byl určitě zajímavý,“ říká Marek Kindernay. Nova Sport už drží exkluzivní práva pro Wimbledon a letos poprvé vysílá rovněž exkluzivně veškerý mužský tenis ATP World Tour. Eurosportu loni vyfoukla práva pro ZOH 2014 Soči a LOH 2016 Rio de Janeiro. Na druhou stranu, změna majitele Eurosportu zřejmě nepomůže České televizi, která se dosud vždycky dokázala u atraktivních sportovních přenosů domluvit na získání sublicence – ať už šlo o Tour de France nebo Roland Garros.

Tour de France se pravidelně formou sublicence objevuje i na České televizi. Nový majitel Eurosportu by to mohl změnit.
Česká redakce Eurosportu zatím beze změn
Konkurenční boj mezi sportovními kanály ale přituhuje a všechny se snaží nabízet exkluzivní obsah, o který se nechtějí s nikým dělit. Není důvod si myslet, že Eurosport bude pod novým majitelem, v němž mimochodem drží největší podíl John Malone, majitel Liberty Global (vlastník kabelové a satelitní UPC), postupovat jinak. Jakou konkrétně zvolí strategii a které sporty bude nadále upřednostňovat ve vysílání, ale dosud není jasné. Mnohé napoví právě jednání o vysílacích právech, která povede už Discovery. Česká redakce Eurosportu ale zatím nemá zprávy o tom, že by se v dohledné době mělo na jejím vysílání něco měnit.
„Česká redakce v tuto chvíli jede v nezměněném režimu, transakce dosud naši činnost nijak neovlivnila. Nemáme ani žádné informace o případných změnách,“ řekl serveru DigiZone.cz Petr Nejedlý z české redakce Eurosportu.