Hlavní navigace

Jaký byl TechCrunch Prague Meet-up 2009

Autor: 21971
Karel Wolf

Na Bílou sobotu, pro katolíky v cílové pásce čtyřicetidenního postního období, před radostným svátkem vzkříšení Božího těla, uspořádala část osazenstva předního technologického blogu TechCrunch již druhé středoevropské setkání ve středoevropské metropoli jménem Praha. Kdo na sem přes Atlantik tentokráte zavítal, jaké start-upy měly odvahu se před kritickými zraky konkurence a potenciálních investorů prezentovat a jaký je to pocit navštívit pisoár s výhledem na Karlův most, se můžete dočíst níže v článku.

V sobotu 11. dubna odstartoval úderem 14:00 hodiny v Hegertově cihelně na Kampě v pořadí již druhý pražský TechCrunch Meet-up. Oproti loňskému roku, který byl dle slov zúčastněných spíše jakousi senzací se letos dostavilo spousta zvědavců, byla letošní akce poněkud komornějšího ražení. Pro řadu alfa web-geeků, rizikových investorů, teoretiků, zkrátka všech, komu nejsou nejnovější technologie a čerstvé dění v internetovém byznyse tohoto regionu lhostejné, nastala evidentně v sobotu kruté rozhodování, zda-li si násilně dělit svátky, nebo teto setkání pro tentokrát vynechat. I tak jsme nakonec nádherně situované prostory bývalé cihelny z konce osmnáctého století vytížili dostatečně a rozhodně nebylo čeho litovat.

TechCrunch_Prague2009 059.jpg

Synopsi vysvětluje, proč je potřeba lépe propojit českou a slovenskou online komunitu. (Foto: Karel Wolf)

V době oficiálního výkopu se na místě nenacházela prakticky ještě ani noha, neboť pořadatelé ještě zřejmě nestrávili rozhodně ne příliš postní oběd, na který s místními sponzory vyrazili do restaurace Olympia. Naštěstí ani technologická komunita se neukázala jako zrovna nejdochvilnější a tak se první hloučky hostu začali trousit na registrační zahrádku s luxusním výhledem na nejznámější pražský most krátce před třetí hodinou. Domácí komunitu, nebo přesněji hlavně své přátele a followery z Facebooku a Twitteru hned u vstupu vítal Rastislav Turek alias Synopsi, který zafungoval jako poměrně efektivní agregátor česky a slovensky hovořících internetových kapacit, které jen málokdy pouštěl dál na bar.

TechCrunch_Prague2009 026.jpg

Jack DeNeut (vlevo) a John Biggs (Foto: Karel Wolf)

Za samotný blog TechCrunch do Prahy dorazili pánové Robin Wauters a technologická podpora (CrunchGear) v podobě Johna Biggse. K překonání jazykových a jiných bariér jim pak asistoval permanentně dobře naladěný Američan Jack DeNeut, internetový podnikatel, který v kafkovském městě uvízl a přestože se jeho projekty zdaleka nezaměřují pouze na Českou republiku, zde žije již šestnáctým rokem. Právě on nám exkluzivně prozradil, že by se na některém z dalších dvou pražských setkání mohl objevit i sám J. Michael Arrington. Nutno ovšem dodat, že zatím nejde o slib, ale nezávazný nástřel jedné z možností, kterým směrem by se mohlo další setkání ubírat. Těžko říci, zda-li není pravděpodobnější, že se na příštím setkání neobjeví třeba David Copperfield.

TechCrunch_Prague2009 081.jpg

Michal Kyselica ze serveru Zeality.cz (vlevo) a hlava celé akce Robin Wauters (Foto: karel Wolf)

Zhruba po dvou hodinách, které padly na registraci a welcome drinky, se osazenstvo párty přesunulo do vnitřních prostor cihelny, kde se odehrály prezentace přihlášených start-upů a menší raut. Mezinárodní herní portál Geewa se sídlem v Praze, který se orientuje na provoz multiplatformních her pro více hráčů, se zde po roce provozu pochlubil zdvojnásobením počtu uživatelů a mírně nadstandardním CTR v preload reklamách. Za ním pak ale už následovali již opravdu jen velmi čerstvé, často dokonce ještě nedopečené start-upy, pojďme se jim mrknout na zoubek.

TC19

Paní z registrací (Foto: Karel Wolf)

Presentované start-upy

Většinu zúčastněných, kteří se trochu orientují na české realitní scéně překvapila alfa verze projektu Zeality.cz. Projekt hodlá zavedeným úspěšným hráčům (portály a bezrealitky.cz) konkurovat větší interaktivitou a schopností zpětné vazby. Vedle samotné databáze realit tak server nabízí uživateli možnost definovat body výseč na mapě, podle které bude generován výběr pro nákup nebo pronájem nemovitostí, podobně jako Realitymix portálu Centrum, kombinuje informace na mapě s dalšími datovými vrstvami a dokáže tak zobrazit například občanskou vybavenost okolí, dostupnost MHD či pásma vzdálenosti vybraných nemovitostí od nejbližšího letiště.

TechCrunch_Prague2009 063.jpg

Život vývojářů a ex-vývojářů je zkrátka nikdy nekončící zábava. Zleva Martin Hassman, Václav Stoupa a Ivan Kutil. (Foto: Karel Wolf)

Z dalších projektů se prezentoval lokální projekt Brodlist, který má podobné ambice, jako zaoceánská víceúčelová síť Craiglist. Projekt letmo představil jeho myšlenkový iniciátor David Broderick.

TechCrunch_Prague2009 047.jpg

Václav Stoupa a Lenka Čvančarová (Foto: Karel Wolf)

Další networkingovou záležitostí, tentokráte užitečnou zejména pro všechny specialisty podnikající na volné noze, představil Dave Ruzius. jeho projekt PragueHub.com nabídne svým uživatelům pronájem prostoru a kompletního firemního vybavení ve sdílených kancelářích. Pro zájemce by měl být k dispozici projektor, zasedací místnost a další kancelářské nezbytnosti.

MeeBee

Kompletní tým projektu Meebee (Foto: Karel Wolf)

Konkurenci Facebooku v oblasti platformy pro organizování srazů a obchodních schůzek přinesl na setkání realizační tým projektu Meebee. Služba nabízí intuitivní platformu pro organizování a připomínání schůzek. Konkurenční výhodou má být zejména rychlost – k organizaci libovolné akce stačí tři jednoduché kroky. Jestli má projekt šanci se uchytit i přes všechny okolo válcující konkurenci je ale hodně ve hvězdách.

TechCrunch_Prague2009 071.jpg

Interní porada Gug, zleva stojí Janek Wágner a naproti němu Daniel Franc (foto: Karel Wolf)

Gug.cz (Google User Group) si na TechCrunch přihřál svojí polívčičku proti výpadem na spot z TechCrunch.com, kde se v jednom komentáři řešila zaostalost středo-východní Evropy v oblasti komunit.Daniel Franc připomněl, že i sám Google vnímá iniciativu GUG jako nejprogresivnější aktivitu v propagaci v offline komunit než má zatím kdekoli jinde ve světě. Zatímco v USA se podobná iniciativa teprve plánuje, český gug.cz s prvními výsledky měsíc co měsíc spojuje začínající i pokročilé vývojáře pracující s Google API a pomáhá tak propagovat služby Google dále.

TechCrunch_Prague2009 044.jpg

Michal Špaček, Synopsi, Adam Javůrek. (Foto: Karel Wolf)

Jako jeden z posledních projektů se představil web HashPage, navržený Antonínem Hildebrandem. Web by měl sloužit webdesignérům, kteří hodlají vytvářet vlastní webové aplikace bez patřičných znalostí programovacích jazyků. Weby jsou zde skládány jako jakési Mashup puzzle z připravených prefabrikátů.

Václav Stoupa, kterého si česká internetová komunita pamatuje zejména jako organizátora pražského Webexpa a málokdo také jako exprogramátora z Funpoweru (provozovatel videoportálu n-joy.cz), v předposledním příspěvku všechny přítomné pobavil nápadem na start up Pet Cemetary(hřbitov zvířátek). Projekt, který byl myšlen vážně zřejmě jen napůl vzbudil hned na akci poměrně velký zájem, uvidíme jestli se ho nějaký schopný investor nakonec skutečně chopí, my bychom to Václavu rozhodně přáli.

TechCrunch_Prague2009 139.jpg

Rick Hensel představuje svůj projekt. (Foto: Karel Wolf)

V samotném závěru před neoficiálním pokecem nad rozmanitými alkoholickými nápoji na horní zahrádce restaurace, ještě Rick Hensel představil vlastní službu pro tvorbu sociálních widgetů. Projekt iWidgets umožňuje v builderu ne nepodobném Yahoo Pipes nadesignovat vlastní aplikace a provázat je s externími zdroji. Po dokončení návrhu a ověření funkčnosti lze aplikaci jedním kliknutím zveřejnit online v některé podporované sociální službě.

EBF17

TechCrunch_Prague2009 143.jpg

Dave Ruzius, Pavel Neuman (Buzzmedia) a Jakub Svoboda (IDG Czech) (Foto: Karel Wolf).

Co druhé pražské setkání příznivců nejsledovanějšího technologického blogu neasijské části světa ukázalo? Kromě toho, že Američané stále milují české pivo a že je čůrání s bezprostředním výhledem na pražský most dost rozporuplný zážitek, hlavně dokázalo, že se firemní sektor naučil počítat se sociálními webovými aplikacemi, ale také například ukázal, že je u nás docela perspektivní líhniště nových nápadů, které mají co nabídnout nejen doma, ale také okolnímu světu.

Našli jste v článku chybu?