Zkrátka: je to nesmysl. Jenže a) Politik nechce být nazván zpátečníkem a zaostalým b) Tož děcka, předeženem Prahu.
Ale on kolem toho opatrně krouží "To, že u Janáčkova divadla umístíme dvě nebo tři popelnice, nám v ničem nepomůže. A navíc je takový projekt nákladný. Když už by nějaké popelnice měly být, musí zlepšit svozové trasy odpadu, musí pomoci v plánování."
Zkrátka popelářské auto má stálou trasu. Lety osvědčenou, optimální. To, že bude popelář po cestě vědět, jestli přespříští popelnice je plná z 90%, nebo 29% ničemu a nikomu nepomůže. Jen to stojí peníze v pořizovacích i provozních nákladech. Nic víc, nic míň.
Jestli je někdo koledník s teplou vodou, tak je to právě Kacer za tiché podpory neschopného primátora Vokřála, kteří si hrají na "smart city" a holding, zatímco město nechávají likvidovat Andera od Zelených a jejich poskoky - šašky od Žít Brno.
Smart city je jen tunel, na kterém jede ANO. Nic víc nic míň.
Brno nemá vyřešenu základní infrastrukturu, územní plán ("díky" Zeleným), kteří tam s Kacerem sedí a my budeme řešit hlouposti alá smart city a hyperloop do Prahy či zbytečné cyklostezky...
Teď jsem si všiml, že on dává jako příklad toho, co se podařilo, ten neskutečný paskvil okolo levnější šalinkarty, že to jde nahrát na bankovní kartu.
Myslím, že další diskuze je s ním zbytečná, když jednu z největších krávovin považuje za ukázkový úspěch.
To jsem zvědav. Povedlo se již zprovoznit léta připravovaný a předražený informační systém?
(http://brno.idnes.cz/brno-vyhodilo-miliony-za-informacni-system-feu-/brno-zpravy.aspx?c=A130321_1904095_brno-zpravy_bor - ještě někde mám staženou Onderkovu bakalářskou práci na toto téma :-(
Předpokládám tedy, že se stále sjednocuje a toto i případné vize, mise a cíle zaplatí zase občan
Doporučuji strany 9 a 15 koncepčního dokumentu - pěkná schémátka a spousta frází o tom, že jde o živý dokument, který se může měnit. Je dobré být 5. náměstkem primátora pro oblast Smart City :-)
https://www.brno.cz/fileadmin/user_upload/sprava_mesta/Smart_City/Koncept_Smart_City_Brno.pdf
Vaše reakce je právě ukázka nepochopení podstaty problému...
Pokud jsou kontejnery na tříděný odpad přeplněné opravdu často, tak nepotřebujete geniální smart řešení, ale prostě posílení počtu vozů technických služeb, aby jezdily častěji, peníze lépe vynaložíte právě na ty kapacity než na "smart" řešení. Pokud se naopak přeplňování kontejnerů děje jen nárazovitě (třeba po svátcích atd.), tak vám smart řešení zase nepomůže, protože nebudete mít ty svozové kapacity a jejich posílení je nesmysl, protože v jinou dobu budou ležet ladem.
Je hezké, že na dispečinku zabliká informace z referenčního koše, ale taky k němu musím mít koho poslat a pokud budu mít volnou multikáru s posádkou okamžitě k dispozici, tak to do jisté míry spíš naznačuje, že zdaleka není plně využitá...
Ono se o podobných věcech krásně teoretizuje, ale v reálu je situací se skutečným přínosem (čímž míním situaci, kdy nejen dojde k úspoře, ale hlavně ta úspora bude jasně vyšší, než byly náklady nasazení smart systému) daleko méně, než se propagátoři smartcity snaží slibovat, bohužel :-(
Vskutku prinosne materialy, mozna mohly byt soucasti rozhovoru a pan Kacer se k nim mel dukladneji vyjadrit. Teprve z nich jsem pochopil, jak Brno uvazuje: 20kCZK daji za napad, ale radove vetsi castky za PR a urednicke konference. Po precteni rozhovoru si navic nemyslim, ze v Brne tvori Smart City. Snazi se o PPP a financne zodpovednou spravu mesta, coz by ostatne v zakladu pomohlo vsem ceskym aglomeracim a potazmo statu.
Znám příklad konkrétního města (není v ČR), které s tím experimentuje přes dva roky a zkušenosti s tím má víc než dobré. Jde o město, které má něco přes 4 mil. obyvatel. Dělal jsem tam jiný projekt, ale rádi se nám tím pochlubili.
Funguje to zhruba tak, že každý vůz ráno před vyjetím dostane do navigace mapu s vyznačenou trasou. Ta trasa se počítá na základě informací o tom, jak plná která popelnice je, jaká je hustota dopravy. Jsou tam i další kritéria, ale tak do detailu to nevím.
Základním kritériem pro stanovení trasy je to, že večer nesmí zůstat žádná popelnice, která by byla plná víc jak z 70%.
Město je rozdělené do několika regionů (relativně malých) a každý z nich má k dispozici určitý počet vozů. Kromě toho jsou v rezervě další vozy, které jsou každé ráno přidělovány jako posily regionům, které nestíhají.
Díky tomu, že vozy vynechávají popelnice, které nepotřebují vyvézt a i tomu, že se jim trasa optimalizuje podle hustoty dopravy a seznamu popelnic, které je potřeba vyprázdnit, se jim výrazně snížily náklady na obsluhu celého území a zmizel problém s přeplněnými popelnicemi.
Mě osobně se ten model líbí. Člověk ani nemusí mít školy na to, aby pochopil, jak to celé funguje i proč je to efektivní cesta.
Ale je fakt, že dvě (nebo i dvacet) "chytrých" popelnic je pitomost.
Víte kolik má Kacer a další náměstci a radní z Brna různých kamarádů? Čím víc plánů, tím víc studií. To je to, co současné vedení Brna umí - dělat "studie", koncepce, nerealistické plány (mobility). Pro ně není důležité něco vybudovat (ostatně, jsou ve vedení města místo "zlé" ČSSD a ODS už tři roky a neudělali zatím VUBEC NIC...). Důležité je dělat vize atd., aby vždy pár milionů na studii tam, pár tam a všichni okolo Zelených a ŽB se mají dobře. Ano má kšeft s holdingem městských firem a budování sportovišť, což bude taky tunel jako prase, ale Zelení jim do toho nekecají, protože mají kšefty zase z druhé strany. Ruka ruku myje a Brno nemá ani ÚP
Nechcete se zeptat v Estonsku, jak na to? Tam se jim podařilo vybudovat funkční e-government. Nebo někde jinde. Určitě Brno nebude první, kde něco takového chtějí udělat.
Mě nějak připadá přiblblé, že se dneska každý snaží objevit Ameriku. To stojí moc peněz (ale na druhou stranu čim víc peněz, tím větší provize, že?).
Na to není potřeba chytrý odpadkáč. Na to stačí chytrý ředitel MP, který dá pochůzkářům befelem, aby když vidí přecpaný koše, brnkli na centrálu a ta tam prostě poslala popeláře. Lidi tam jsou, vysílačky mají a zbytek je o jednom telefonátu (po VoIPu zadarmo). Ostatní náklady stejný jako když si popeláře zavolá odpadkáč sám. Jenom chtít.
Naopak, referenční chytrý odpadkáč by problém zhoršil - odpad lisuje, má několikanásobně větší kapacitu a pokud se bude jezdit podle něho, budou původní koše hledat v odpadcích detektorem kovu.
A co tím vyřešíš, když ti popeláři tu informaci maji už dnes a stejně nepřijedou? No budou mít tu informaci i databazi a ty budes chudsi z dani o par mega za dalsi informacni system, ktery ti da informace co uz mas, ale je fakt, tedy si to online bude moci zobrazit i primator, a to za ty mega stoji :D
Takže jinými slovy říkáš, že místo "organického řešení fízlování a práskání" komunistů, město zavádí pod pojmem smart "digitální fízlování a práskání" demokratů :D
Ale je fakt, že když to bude dělat počítač, tak to není práskání, ale pouze "chytrí sběr informací" a to přeci není bolševická kontrola občanů :D
popeláři tam jezdí několikrát týdně podle toho kolik svozů si občani objednali na to aby při cestě pro poloprázdnou popelnici co musí při pravidelném vyvážení vyvézt vzali i pouliční popelnice na trase je třeba změna systému a ne chytrá popelnice ti popeláři nejsou slepí čidlo netřeba už teď jezdí několikrát okolo....
To je totéž, v bledě modrém. Takže důchodci bude nějakého zaměstnance "vytěžovat" naprosto zbytečným voláním.
Takže peníze neušetříš žádné. Naopak, musíš platit člověka, dát mu telefon a nějaké pracovní místo... Místo abys ty peníze vůbec neutratil, nebo za ně posílil svoz.
Ušetříš jedině relativně, oproti "smart info systému", tohle bude levnější. Ale pořád to jsou zcela zbytečně a nesmyslně vyhozené peníze.
No a co se týče pocitu užitečnosti pro jedny, to je zase "kompoenzováno" pocitem zmaru a zbytečné práce na straně toho chudáka, kterého posadíš k telefonu.
Řešením by mohl být telefonní automat - černá díra.
No lepší vtip je to, jak xsse jim povedlo spojit šalinkartu a platby za odpady. Lidi zaplatili plnou cenu šalinkarty a pokud měli včas zaplaceno za odpad, město jim část peněz za šalinkartu dalo zpátky. Ale finančák ten "dar od města" bral jako příjem a začal se po lidech vozit, že to mají zdanit...
U nás máme SMART odpady, a to je vesnice s 90 barákama a cca 300 lidma. Akorát tomu nikdo neříká SMART, prostě to tak funguje a hotovo.
1) Plasty, sklo, papír, elektro odklad a kovy dáváme do průhledných plastových pytlů. Když je pytel plný (předepsaná váha), nalepí se štítek s čárovým kódem. Dá se odtáhnout na dvůr obecňáku, nebo každý druhý čtvrtek hodit před barák a sveze to multikára. Tyhle vytříděný pytle se evidují.
2) Bioodpad jde do kontejneru na OÚ, nabízeli dotovaný kompostéry za 200 a kdo má prase nebo slepice, nemá odpadky z kuchyně. Tam je to v klidu.
3) Suť jde na OÚ do velkoobjemovýho kontyše, nebo pokud je toho víc se dá objednat odvoz.
4) Nebezpečný odpad (chemikálie, zářivky,...) k odevzdání ve středu na OÚ.
5) Ostatní jde do popelnic. Popelnice jsou registrovaný (objem, majitel) a popeláři naskenují čárový kód. Svoz jednou za čtyři týdny (když jsem bydlel v Brně, popelnice byly plný za tři dny svoz po týdnu, třídění nikdo neřešil). Dneska jsem dával popelnici, minule jsem vynechal.
6) Podle poměru tříděnýho odpadu a počtu odvezených popelnic a celkovýho množství odpadu se dělají statistiky domácností. Průběžně se dá přihlásit na web a zkontrolovat, jak si vedu.
7) Na konci roku se udělá souhrn a kdo dobře třídí, dostane slevy z poplatku za odpad.
Takže ono je to o lidech a o tom, jak se k tomu postaví, ne o předražených online krámech a dokupování licencí.
Možní to pro Vás bude obrovským překvapením. Ale to co funguje ve vesnici, která má dohromady méně obyvatel než jeden velký panelák, a kde si lidé vidí do talíře, FAKT nebude fungovat v anonymním městě se stovkami tisíc obyvatel ...
... plus studentů a dalších lidí, kteří sem jen dojíždí a k městu samotnému nemají žádný vztah.
Ta koncepce je nejlepší tento přehledný web: https://www.databaze-strategie.cz/
Zapojil bych do koncepce důchodce, kteří rádi pozorují dění nejen okolo bydliště a rádi a často volají na městskou policii kvůli sebemenším přestupkům? Stačilo by roznést letáky s tel. číslem a ušetřilo by se spoustu peněz a důchodci by měli pocit užitečnosti. Nemyslím to z recese.
Všichni ne, máme i pár obecních bytů. Navíc je tady i efekt "malýho akvárka", který rozhodí i když někdo udělá rodinou oslavu pro 20 lidí, nebo se pořádá nějaká akce typu hody.
A jenom tak mimochodem, nápad není úplně od nás.Systém se za ty tři roky rozšířil v podstatě na půl okresu, lokálně se ladí jenom detaily jako perioda svozu. A tam už jsou prý i nějaký středně velký města...
A co vím, tak ve městech jsou tři důvody, proč se netřídí, ostatní jsou výmluvy:
1) Kontyše na tříděný odpad jsou "daleko" a lidi jsou lenošní.
2) "Námaha" se tříděním se nijak nekompenzuje, maximálně dobrým pocitem.
3) Pro popeláře je jednodušší vysypat jeden kontyš na konci ulice, než sbírat pytle a skenovat kódy.
I v bytovkách mají lidi sklepy nebo nějaký takový prostor. Nám doma pytle zaberou prostor cca 1m^2, takže to není až tak velký problém, když se chce. A ono když dáš lidem možnost odevzdávat odpad neanonymně výměnou za slevu třeba 10% na svoz odpadu, máš vyřešený přeplněný kontyše na sklo a papír, ale musíš projet město a posbírat pytle...
Jenomže to co píšeš je právě ten problém, kdy politici si chtějí nechat objem vybraných peněz, protože už pro ně mají nápady za co je utratí a na druhjhou stranu vidí, že když občan bude třídit a klesne finanční náročnost na straně města s tříděním odpadu a někdy i za to dostávají peníze, tak ty peníze zůstanou co se ušetří "soukromé firmě" a to je asi ten problém se slevou...
A tím nechi ani naznačit, že by pak bokem firma vyplatila politikům bakšiš, protože to se v ČR nedějě a je to pomluva na žalobu ;)
Však píšu, že je to o tom, jak se k tomu kdo postaví. Když se chce, tak začne odpad třídit i ten, kdo ho dřív házel do škarpy, protože popelnice platí tak jako tak a za pytel ve škarpě nedostane slevu.Když se chce tunelovat a ne řešit problémy, tak se nic nezmění.
Popelářské auto nemá stálou trasu. Má trasu takovou, aby odpovídala potřebě, ačkoli se třeba mění jen jednou za dva roky. Nikdo netvrdí, že bude kukabus jezdit bludiště jen podle toho, jak mu zapípají popelnice na trase, ale je velice reálnou variantou, že se trasa vyhodnotí den předem právě podle dat ze senzorů. Investice do pořízení se tak může docela rychle vrátit třeba i v tom, že se občas bude moci poslat menší vůz. Škoda, že se na to nedokážete podívat z širší perspektivy.
Takže neatraktivní lokality z pohledu lidí jako Brno, Liberec, Ústí a jiné by hrozně rádi rádi přitáhli určitou skupinu obyvatel.
Chtějí mladé, movité , podnikavé. Samozřejmě že pohádky o SmartCitys jsou toho součástí a tuhle propagaci člověk musí chápat. Protože jen na starobrno, hantec a jiné "speciality" tam je asi nenatáhnou.
Otázka je jen ta aby si spočítali jestli rozhazovat tímto směrem le lepší než jiná forma propagace , zkvalitnění dané lokality.
A není problém v samotném systému třídění odpadu? Mít čtvery popelnice a každou vyvážet zvlášť, to je podle mne ekonomický nesmysl, importovaný z Německa nebo Rakouska, kde roupy (penězi) neví co dělat, resp. výhodný tunel pro firmy, které jsou na to navěšeny. Za daleko jednodušší i levnější považuji třídit až svezený odpad, to snad dnes může dělat mašina, a ušetří se úplně na všem - auta, popelnice, svozy. A i ten "roztříděný" odpad někdo/něco musí znovu projet.
Pokud je u vás 90 čísel, je vše jednoduché. Všichni asi bydlí ve vlastních domech, na všechno je přímo vidět a dá se reagovat operativně. No a rutinní chod obce určitě zvládá tajemnice nebo jak se to dnes jmenuje, a pokud něco zavrže, každý ví, kde bydlí starosta. Tohle ve městě fungovat nemůže, už jen proto, že panelákovém bytu by se těžko daly ukládat pytle do přespříštího čtvrtku.
> Zkrátka popelářské auto má stálou trasu. Lety osvědčenou, optimální.
Ano a proto jsou v Brně časté přeplněné kontejnery na tříděný odpad, což nejenom že ztěžuje život občanům, dělá město nevzhledným, ale také zvyšuje náklady (místo musí někdo uklidit, když se odpad válí všude kolem).
Nebo naposledy se mi stalo, že na Staré osadě byly všechny koše přeplněné. Na takovém místě by pak stačil jeden „chytrý”, který by sloužil jako referenční i pro ostatní koše v lokalitě.
Ten infosystém je mobil popeláře, kterým vyfotí co zastal. Na zpracování objemu dat a vytvoření statistického modelu chování popelářské sítě vám dnes stačí mobil za 4 000.- Kč
Kvůli náhodným událostem, které se neopakují, nemá smysl městské popelářství nastavovat. K tomu stačí jeden pohotovstní vůz, který kalamitní místa objíždí, podle toho, jak je popeláři nahlásí.
Kdyby Brno opravdu chtělo směřovat ke smartCity tak by nezakázali UBER!
Je to obrovská škoda, jezdilo by se levněji. A data z aplikace jsou pod kontrolou.
Proč chtějí stále mít taxikáře, kteří kdyžtak vypínají taxametr... a kontrolní úředníky, kteří to mají odhalovat? Když toto vše může pohlídat aplikace.
Chytré město je Neapol, tam odpadky neodklízejí vůbec. http://www.comune.napoli.it/flex/cm/pages/ServeBLOB.php/L/IT/IDPagina/23155