Venture kapitálová společnost Credo Ventures před třemi týdny ohlásila investici, na které šly peníze ještě z prvního fondu zvaného Credo Stage I.
„Oradian a Explain Everything byly posledními investicemi prvního fondu. Nové investice už budou z druhého fondu,“ říká Jaroslav Trojan, který má poslední investici ve fondu na starosti. Zároveň dodal, že další investice přijde co nevidět a brzy se uskuteční i další zajímavý exit (tj. prodej svého podílu ve firmě, do které dříve investovali).
Credo Ventures se pro Oradian rozhodli z důvodu jeho vysokého potenciálu v rozvojových zemích. „Odhady Světové banky říkají, že na světě žije přibližně 2,5 miliardy dospělých – což je více než třetina světové populace – kteří nemají přístup k formálnímu finančnímu systému,“ vypočítává Trojan.
Můžete mi detailněji popsat, čím přesně se Oradian zabývá?
Oradian vyvíjí unikátní technologické řešení pro země třetího světa v oblasti finanční inkluze. Většina tradičních bank prozatím nedokáže z administrativních či jiných důvodů obsloužit ekonomicky aktivní – ale chudé – lidi v těžko dostupných oblastech rozvojových zemí.
Jak velký je to trh?
Odhady Světové banky říkají, že na světě žije přibližně 2,5 miliardy dospělých – což je více než třetina světové populace – kteří nemají přístup k formálnímu finančnímu systému (tzv. unbanked). Zatímco v Evropě a Severní Americe je pouze 11 procent populace „unbanked“, africké země vykazují hodnoty mezi 60 a 80 procenty.
Přístup k finančním službám jako jsou úvěry, úspory, nebo pojištění, tedy finanční inkluze, je v rozvojových zemích často zpřístupněn takzvanými mikrofinančními institucemi (MFIs).
Jak se takové instituce liší od klasických bankovních domů?
Provozování těchto institucí není regulováno, často se jedná o velká uskupení s desítkami až stovkami tisíc koncových klientů. Odhaduje se, že na světě, a to zejména v rozvojových zemích, dnes existuje více než 10 000 mikrofinančních institucí, které slouží asi 130 milionům chudých lidí.
I přes některé problémy zažívají MFIs meziroční růst o zhruba 20 procent na všech úrovních. Je neuvěřitelné, že mnoho takto velkých organizací stále používá ke správě klientských účtů jen tužku a papír. Tato neefektivita se projevuje ve ztrátách, a to se pak promítá na koncové klienty. Třeba skrz vyšší úroky.
Oradian tohle odstraňuje?
Oradian radikálně mění možnosti těchto institucí, umožňuje jim využití nových technologií a podporuje tak širší finanční začlenění stávajících i potenciálních koncových zákazníků.
Pomocí jejich cloudově řešené platformy dokáží tamní mikrofinanční instituce efektivněji spravovat účty svých klientů, a tím pádem zvyšovat celkovou kvalitu svého portfolia.
Můžete být konkrétnější?
Unikátnost tohoto řešení spočívá v přímé dostupnosti dat v reálném čase, která přispívá k dramatickému snížení nákladů a možnostem okamžitého uzpůsobení nabízených služeb svým klientům. Oradian tak umožňuje mikrofinančním institucím, družstvům a úvěrovým společnostem efektivní a cenově dostupný bankovní servis pro zákazníky.
Oradian tým sídlí v Chorvatsku a v Nigérii, a díky svým předchozím zkušenostem velmi dobře rozumí problémům svých zákazníků. Jeden z mnoha problémů, který Oradian řeší, je komunikace jednotlivých poboček s hlavní centrálou.
Ta tam nyní nefunguje?
Ke konsolidaci účetních záznamů tam dochází jednou za určitou dobu tím způsobem, že manažeři malých poboček jedou několik hodin autobusem do hlavní centrály, kde pak odreportují, kolik mají klientů, kolik peněz pod správou a předají výkazy.
Oradian poskytuje data real-time, a tím komunikaci poboček s centrálou výrazně usnadňuje. Pak jde také o převod peněz. Ten probíhá podobně – manažeři vezmou kufr peněz a autobusem ho vezou do hlavní centrály.
Víte ze statistik, jestli se zavedení Instafinu, což je produkt Oradianu, odrazí i na počtu koncových zákazníků poskytovatelů půjček?
Oradian umožňuje mikrofinančním institucím růst meziročně o 30 až 100 procent. Jeden ze zákazníků, Master Touch MF, po šesti měsících od zavedení Instafinu zaznamenal snížení ukazatele PAR (procento ohrožených úvěrů, pozn.) z 86 na 42 procent a nárůst klientské základny o 100 procent
Jak je složité zavést podobné technologie k jednotlivým poskytovatelům?
Nigérie má 175 milionů obyvatel, z toho je 66 milionů připojena k internetu. Kupodivu internetové pokrytí v Nigérii je obecně na velmi slušné úrovni. Není nejrychlejší, ale na přenosy menších objemů dat to stačí. Toho Oradian využívá, jelikož jejich systém je navržen tak, že nepotřebuje rychlé připojení k internetu.
Na trhu už ale existuje několik podobných služeb jako je Temenos nebo Mambu. V čem je pro vás konkurenční výhoda Oradianu?
Oradian staví svoji konkurenční výhodu na produktu, který je maximálně přizpůsoben potřebám mikrofinančních institucí, rychlé schopnosti implementace a vynikající zákaznické podpoře.
Všichni čtyři zakladatelé Oradianu v minulosti pracovali jak pro samotné mikrofinanční instituce, tak i pro komplementární či konkurenční řešení, mimo jiné také pro zmíněné Mambu. Velmi důležitým faktorem je také lokální zastoupení Oradianu v Nigérii a vývojové centrum v Záhřebu, kam Oradian hledá nové kolegy do svého týmu.
A podle vyjádření společníků Oradianu by se zde tento startup chtěl ještě více etablovat?
Díky velké populaci a silnému hospodářskému růstu představuje Afrika pro Oradian největší tržní potenciál – a ve srovnání s vyspělými ekonomikami nemá téměř žádnou konkurenci.
Při bližším pohledu na africký kontinent zjistíme, že Nigérie a Ghana vykazují nejvyšší míru růstu HDP. V průběhu příštích pěti let se zde předpokládá meziroční růst HDP o 6,5 procenta a 7,5 procenta.
Kromě zajímavého tržního potenciálu je dalším důvodem i fakt, že na tomto trhu mají zakladatelé dlouholeté pracovní zkušenosti a silnou síť kontaktů.
Expanze do dalších afrických zemí je také na pořadu dne?
Expanze do ostatních zemí Afriky je naším dalším cílem. Oradian už nyní má první klienty v Ghaně, takže expanze zprvu půjde tímto směrem. Pak se bude orientovat na východní Afriku, kde tamní prostředí dobře zná Pule Taukobong z Africa Angels Network, který se investice také účastnil.
Vidíte v budoucnu potenciál i v jiných světadílech než jen v Africe?
Obrovskou příležitostí je Indie nebo Jižní Amerika. Globálnější expanze ale velmi pravděpodobně přijde až s druhým kolem financování a samozřejmě bude v trochu vyšších řádech.
Patří investice stále do prvního fondu Credo Ventures, nebo jde o první investici z nedávno uzavřeného fondu Credo II?
Oradian a Explain Everything byly posledními investicemi prvního fondu. Nové investice už budou z druhého fondu.
V poslední době jste hodně aktivní. Dá se očekávat pokračování tohoto tempa?
Ano, v našem tempu nepolevujeme, stále aktivně vyhledáváme investiční příležitosti a poctivě pomáháme našim portfolio firmám. V současné době máme rozjednaných několik zajímavých investic, které snad budeme moct brzy také zveřejnit.
Věřím, že brzy přijde i další zajímavý exit. S větším fondem máme více možností i odpovědnosti.
Takže v následujících měsících něco oznámíte?
Myslím, že to nebude trvat dlouho. Ale jsme hodně vybíraví, naším cílem není dělat každý týden jednu investici. Cílem je identifikovat ty nejlepší investiční příležitosti ze střední Evropy a těm se věnovat.
Začaly se vám po oznámení investice do Oradianu ozývat více startupy z Chorvatska?
Že by najednou začala chodit vlna byznys plánů, to se říct nedá. Ale samozřejmě v regionu střední Evropy nám vždy pomůže, když v některém státě uděláme zajímavou investici. Místní startupy nás pak postupně začínají oslovovat.
Je to případ Oradianu v Chorvatsku, Brainientu v Rumunsku nebo TVbeatu ve Slovinsku. Tam nám tyto investice pomohly se zviditelnit.