Hlavní navigace

Jízdomat chce ovládnout trh a mít do roka sto tisíc uživatelů

2. 12. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Startup Jízdomat nasbíral za první rok své existence přes 16 tisíc uživatelů. Do roka chce pokořit hranici sta tisíc uživatelů a implementovat svůj byznys plán. Zpoplatnění některých funkcí ale není zatím na pořadu dne.

Jízdomat byl jedním z projektů, které se objevily mezi finalisty letošního ročníku ankety Křišťálová Lupa v kategorii Inspirace roku. Vítězství mu uniklo o pouhý jediný hlas, když jej porazila aplikace Respektu pro iPad.

Má to ušlechtilou nesobeckou myšlenku, je v tom jasná hodnota pro lidi, je to zábavné, vypadá to hezky, pro mě jasný vítěz, okomentoval důvody udělení hlasu právě Jízdomatu Petr Šmída, ředitel společnosti Active 24 a jeden z členů odborné poroty, která v kategorii Inspirace roku rozhodovala o vítězi.

Jízdomat byl spuštěn loni koncem října jako služba na zprostředkování spolujízdy. Spojuje ty, kteří někam jedou autem a mají volné místo, s těmi, kteří někam jet potřebují.  Službu navrhli a vytvořili Jan Mittner, Štěpán Zikmund a Radek Netoušek. Mittner s Netouškem vlastní společnost Vergilio, s.r.o. (dříve Tajfun Digital, s.r.o.), která službu původně provozovala. 

V dubnu ale do Jízdomatu vstoupil nový partner vydavatelství Studenta Media, resp. firma Pedersening trade a.s., která v nově založené firmě Jízdomat, s.r.o. drží 49 procent, zbytek připadá na firmu Vergilio. Role Studenty spočívá především v marketingové podpoře a propagaci.

Většina jízd zatím jen po Česku

Za více než rok své existence získal Jízdomat  přes 16 300 registro­vaných uživatelů a zhruba 31 tisíc fanoušků na Facebooku. Jízdomat funguje hlavně na území Česka, ale principiálně je na něm možné nabízet i cesty z Česka do zahraničí nebo cesty v zahraničí.

Větší marketingovou podporu by měl projekt získat v budoucnu také na Slovensku. Podle Jana Mittnera zatím na Jízdomatu příliš nabídek na jízdy do zahraničí není, ale ze statistik je zřejmé, že pokud se na webu objeví, jsou zpravidla velmi dobře obsazované.

Každá čtvrtá jízda je obsazená

Obsazenost přitom činí na Jízdomatu přibližně 25 procent. Jinými slovy na zhruba každou čtvrtou jízdu, kterou někdo vypíše, se přihlásí cestující.

Vývoj počtu obsazených jízd po týdnech.
Autor: Jízdomat

Vývoj počtu obsazených jízd po týdnech.

Počet vypisovaných jízd od spuštění služby neustále roste a nyní dosahuje kolem 800 jízd za týden. Za dobu fungování služby vypsali řidiči celkem 28 tisíc jízd. Počet přepravených cestujících exponenciálně ros­te.

Vývoj počtu vypsaných jízd po týdnech.
Autor: Jízdomat

Vývoj počtu vypsaných jízd po týdnech.

Drtivá většina uživatelů nabízí jízdu za 60 až 80 halířů na jeden ujetý kilometr. To je podle Mittnera důkazem, že na spolujízdě se nedá vytvářet zisk a tudíž nemůže být považována za podnikání, které je dle živnostenského zákona definováno jako soustavná činnost za účelem zisku.

Rozdělení četností ceny za 1 km.
Autor: Jízdomat

Rozdělení četností ceny za 1 km.

Většina uživatelů nezaznamenala, co se týče domluvené spolujízdy na Jízdomatu žádné větší problémy. Z více jak pěti tisíc hodnocení vyplývá, že 99 procent řidičů a 98 procent spolucestujících je spokojeno. Pokud jsou uživatelé nespokojení, tak v drtivé většině případů je to proto, že se na spolujízdě nebyli schopni domluvit. Při registraci nevyžadujeme telefonní číslo jako povinnou položku a řada uživatelů si ho nevyplní. Následně může být složité se domluvit čistě pomocí e-mailu, vysvětluje Jan Mittner.

Jan Mittner, Jízdomat.cz

Jan Mittner, Jízdomat.cz

Používání služby je zdarma a nabízí se tedy otázka, z čeho je vlastně projekt financovaný a zdali může bez jasného byznys modelu fungovat i do budoucna.

Jízdomat už přišel podle Mittnera na více než milion korun, pokud vezmeme v úvahu náklady na vývoj, podporu uživatelů a propagaci. Právě pozornost médií se snaží Jízdomat získat různými akcemi, jako byly například nedávné jízdy s politiky

Kromě toho se prý Jízdomat těší podpoře Google. Jeden ze zaměstnanců české pobočky prý podle Mittnera platí Jízdomatu reklamu na klíčové slovo spolujízda, resp. využívá svůj volný kredit právě na podporu Jízdomatu.

Zpoplatnění některých funkcí zatím není na pořadu dne

Vize monetizace existuje, máme plán jak nastavit byznys model nastavit, ale proto, abychom jej mohli realizovat, potřebujeme dobýt trh. Věříme, že v horizontu jednoho roku se dostaneme na 100 tisíc uživatelů, což už je dostatečné množství proto, abychom mohli tento byznys model implementovat, nastínil jeden z cílů Tomáš Rašner, ředitel společnosti Studenta Media.

Jeli už jste někdy stopem?

  • Ano.
    66 %
  • Ne.
    34 %

Jízdomat tak zatím získává peníze pouze z reklamy a případné zpoplatnění některých funkcí není podle jeho tvůrců nyní na pořadu dne. Nicméně přiznávají, že tudy by mohla v budoucnu případně vést cesta, jak službu monetizovat. Inspiraci nalezli u obdobných služeb v zahraničí.

Zahraniční projekty používají například freemium modely, kdy řidičům za drobný poplatek (půl eura až euro měsíčně) nabízí rozšiřující funkce, které jim usnadňují práci. Nevylučujeme freemium model nicméně zatím, o jeho zavedení neuvažujeme, říká Jan Mittner.

BRAND24

Jízdomat plánuje do budoucna spuštění mobilní verze webu případně přímo nativní aplikaci. Tvůrci chtějí také vylepšit systém propojování spolujezdců a řidičů a usnadnit zadávání jízd těm, kteří jezdí pravidelně na konkrétních trasách.

Kromě Jízdomatu je možné si domluvit spolujízdu například na Autostop.cz či Waybook.cz.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).