Hlavní navigace

John Vanhara: Startup by neměl být jen bublina

John Vanhara

Zkusil jsem oslovit jeden startup se zakázkou, napsal na svém blogu podnikatel John Vanhara. Ale jako by ani neměli o zákazníky zájem. Spíše mají ten fokus úplně někde jinde. Soutěže, přednášky… ale ten skutek utek. Text se svolením autora publikujeme i na Lupě.

Mám rád, když vidím, že startup dělá něco užitečného, co bych mohl sám použít, a zjednoduší mi to život. Zklame mě, když vidím nějaký startup, který je z mého pohledu jen “hype” bublina. Vypadá navenek úspěšně. Startup se účastní všech možných startup soutěží nebo inkubátorů. Lidi ze startupu dělají přednášky na různých akcích. Ale chybí tam ta podstata. Startup v podstatě nenabízí nic užitečného. A ani moc nefunguje. Jen navenek to málokdo pozná. Všechno vypadá fantasticky. Prostě ten hype jede. Píšou o nich články. Ale zkuste být zákazníkem toho startupu a zjistíte, že tam ta podstata chybí. A že ten startup v podstatě ani nemá o zákazníka zájem.

Text původně vyšel na blogu Podnikanivusa.com. O svých zkušenostech s podnikáním bude John Vanhara přednášet na letošním E-Business Fóru.

Pamatuji si, že když rozjíždím jakýkoliv nový business, tak netrpělivě kontroluji e-maily. Jsem natěšený na každý dotaz od zákazníka. Vím totiž, že zákazníci jsou nejdůležitější. Podle jejich feedbacku upravuji služby. Měním nabídku. Řeším to osobně a odpovídám bleskově, jen abych zákazníka uspokojil. Tohle neberu jako něco speciálního. Je to normální. A myslel jsem si, že takto přemýšlí každý startup.

KL17-nominace

Zkusil jsem takto oslovit jeden startup se zakázkou. Bylo vidět, že ani na ty e-maily se jim nechce moc odpovídat. Na jednu odpověď jsem čekal přes týden. A to ne kvůli tomu, že by v e-mailu byly těžké otázky. Prostě jako by ani neměli o zákazníky zájem. Spíše mají ten fokus úplně někde jinde. Soutěže, přednášky… ale ten skutek utek.

Myslím si, že to je škoda, a že je to špatný způsob, jak startup dělat. Nic proti soutěžím nebo inkubátorům. Obojí má smysl. Ale proboha nezapomeňte ten základ, proč to děláte. Nemělo by to být jen kvůli tomu, abyste se někde prezentovali.

Našli jste v článku chybu?