Klasické platební karty typu VISA či MC/EC jsou v našich virtuálních obchodech spíše v rolích popelek a narazíte na ně jen výjimečně. Ne že by neměly zájem obchody, spíše se většina bank bojí rizika a objem Internetového obchodu jim zatím nestojí za tu snahu (a kupodivu ani image pokrokového bankovního domu, které by tímto způsobem snadno získaly). Nejčastější variantou je tedy platba prostřednictvím terminálu Expandia banky, což je proprietární řešení jen pro klienty této banky. V dané chvíli je to nejlepší dostupná možnost, ale to neznamená, že by byla dobrá. Cílovým řešením by mělo být obecné řešení na bázi standardních platebních instrumentů, tedy platebních karet. Ani v kamenných obchodech přeci neplatíte kartičkou právě té vaší banky (vyjma ČS, ale i ta už od tohoto způsobu odstupuje), ale máte VISA či MasterCard/EuroCard. V Internetu to stěží může dopadnout jinak.
Do doby, než se banky rozhoupají, však nadšencům do elektronických plateb nezbyde nic jiného, než užívat ty způsoby, které jsou dostupné – byť by byly nestandardní. Variantou k Expadia bance je řešení, které představuje CCS – karta Kontakt.
Nejde o klasickou kartu s čipem či magnetickým proužkem, ve skutečnosti tato kartička nese pouze 19 cifer čísla karty. Vedle něj musíte znát také PIN, které na kartě pochopitelně uvedené není. Celá operace placení je velmi primitivní. Když vyberete zboží a dojde na placení, zvolíte způsob CCS a otevře se vám standardní okno browseru, které se používá pro vyplňování jména a hesla při přístupu na zaheslované WWW stránky. Tam vyplníte číslo karty a PIN, platba se ověří v PIN-bráně CCS a pokud bude vše v pořádku, bude potvrzena.
U finančních operací po Internetu je vždycky velmi zajímavá otázka zabezpečení. CCS používá zabezpečený kanál SSL, patrně 40bitový, který je zahrnut v exportních verzích WWW prohlížečů. Oproti Expandia bance je to podstatně nižší úroveň zabezpečení. U Expandie totiž přenášíte autorizační kód v podstatě stejným způsobem, ovšem jde o ad hoc vygenerovaný kód z „kalkulačky“, který jednou použijete a víckrát už nikomu k ničemu nepomůže. U CCS však může někdo odposlechnout vaše číslo karty a PIN, pak třeba půl roku rozkódovávat a když se konečně dostane k žádaným číslům, stále ještě je bude moci použít. CCS navíc neposkytuje žádnou záruku ani možnost reklamací, kterou u platebních karet nabízejí banky (a proto se jim moc nechce do Internetu). Jak vyplynulo z odpovědí na otázku, která směřovala tímto směrem, zástupci CCS jsou si zcela jisti tím, že jde o bezpečnou cestu, takže nemají ani vypracovaný postup, co by dělali v případě, kdy by k nějakému zneužití podle slov klienta došlo. Podle svých Všeobecných podmínek však za podobné problémy neručí a klient by se pravděpodobně dozvěděl, že problém je na jeho straně, protože určitě někomu prozradil PIN. Netvrdím, že by k nějakému narušení bezpečnosti nutně muselo dojít, ale je trochu zarážející, že CCS s ním vůbec nepočítá.
Přestože jde v tomto případě o stejně proprietární řešení, jako u Expandia banky, má CCS přeci jen jednu výhodu. Tou je 35.000 držitelů jeho karet, kteří novou kartu Kontakt dostanou zdarma (a 2.500 z nich této možnosti již využilo). Tento potenciál je jistě velmi zajímavý. V současné době mají možnost své peníze utrácet jen na třech Internetových místech – za povinné ručení u České pojišťovny, za data z firemních databází Albertina Data a konečně za připojení k Internetu prostřednictvím partnerské sítě IPNet firmy Mopos. Do budoucna by se tento seznam měl podstatně prodloužit, zejména o obchody, které jsou zajímavé pro zákazníky z řad firem (nikoliv tedy pro jednotlivce). Konkrétní jména ani časový horizont však vzdor otázkám, namířeným tímto směrem, zástupci CCS nechtěli prozradit.
Podstatnou informací je také to, že zákazník za platbu prostřednictvím CCS nic neplatí. Poplatky zřejmě v podobě několika procent z obratu ponese provozovatel dotyčného obchodu.
Karta CCS Kontakt nepochybně není příliš atraktivní pro ty, kteří ještě žádnou kartu od CCS nemají; pokud skutečně potřebujete možnost placení přes Internet, jděte spíše cestou Expandia banky, která navíc pokrývá podstatně více obchodních míst. Potenciál karty je však právě v oněch 35.000 firmách, které patří mezi zákazníky CCS. Ukázalo se to ostatně už při platbách povinného ručení: přestože tou dobou mělo kartu Kontakt jen nepříliš mnoho lidí, bylo touto cestou zaplaceno pojištění ve výši 700 tisíc korun, což bylo nejvíce ze všech Internetových variant.