Záhada zvaná Slovak Sport
O Slovak Sportu je možné de facto hovořit jako o zázraku. Televize, která odstartovala teprve před rokem (na satelitu Astra 3B to bylo přesně 25. června 2012), zázračně získala vysílací práva už na několik atraktivních soutěží. Začalo to tenisovou WTA, pokračovalo vybranými zápasy kanadsko-americké hokejové NHL a vygradovalo ziskem anglické fotbalové Premier League, o které se dlouhou dobu hovořilo v souvislosti s Novou Sport. Na tu by se tato liga vrátila po několika letech poté, co ji vysílal Digi Sport, který byl však exkluzivně dostupný pouze pro klienty satelitního operátora Digi TV a kabelovky Digi Slovakia. Pokud zapátráme v archivu DigiZone.cz, zjistíme, že v roce 2010 prodávala práva pro Premier League agentura Important Media House.
Tehdy se hovořilo o tom, že firma prodala vysílací práva pro čtyři země, konkrétně Českou republiku, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko, a to za částku 42 milionů dolarů, v přepočtu tedy přibližně 823 milionů korun. Pokud bychom použili selský rozum a domnívali se, že částka pro dvě země by byla přesně poloviční, dostali bychom se na milionů jednadvacet (v USD). Je tedy možné, aby Slovak Sport.TV za vysílací práva na Premier League zaplatil v přepočtu alespoň 400 milionů českých korun? Částku, za kterou stanice získala tuto soutěž, bych odhadoval na 15 až 20 milionů eur,
řekl serveru DigiZone.cz šéfredaktor serveru RadioTV.cz Juraj Koiš, který se v mediální branži pohybuje už od konce 90. let minulého století a sám před několika lety vážně zvažoval spuštění vlastní sportovní televize.
Premier League vysílala Nova Sport naposledy před třemi lety. V roce 2010 o ni prohrála boj s Digi Sportem, nyní získal vysílací práva do roku 2016 Slovak Sport.
Investice do programu překročily stovky milionů
Šéfredaktor RadioTV.cz zároveň upozorňuje na to, že cena vysílacích práv se odvíjí také od toho, zdali má jejich držitel exkluzivitu, případně se o ně s někým dělí. Proto cena pro Slovak Sport bude pravděpodobně ještě vyšší než částka, o níž se spekuluje. Nova se přitom ještě nedávno ohledně jednání o Premier League cítila jako ryba ve vodě. Vyjednávání tehdy probíhala podle internetového deníku Insider se společností Pragosport. Zatím není nic rozhodnuto, ale je to na dobré cestě,
uvedl začátkem února pro server DigiZone.cz ředitel Novy Sport a Fandy Marek Kindernay a dodal, že ve hře je i možnost dělení se o práva s některým dalším subjektem.
Při pohledu do slovenského Obchodního rejstříku nenarazíme po zadání společnosti Slovak Sport na nic zajímavého. Zjistíme, že statutární orgán tvoří jednatel Róbert Greguš, tedy současný šéf televize, a dále pak Jaroslav Jánošík a Lukáš Greguš. Podle společné adresy a jména není nijak zvláštní, že oba „Gregušovci“ jsou příbuzní. Celkový vklad všech tří společníků do této firmy byl 8 300 eur, tedy v přepočtu přibližně 216 tisíc korun. Firma se tedy základním měním neliší od jakékoliv jiné. A přesto… Investice do programu už musely překročit jednu miliardu korun, případně se k ní alespoň významně přiblížily. Žádný investor vám nepůjčí peníze, aniž byste mu negarantovali návratnost,
konstatuje Koiš a dodává: Jediné, co mě tedy napadá, je, že za televizí stojí nějaký silný hráč.
Slovak Sport získal pod vedením Róberta Greguše už několik atraktivních sportů. Kde na ně televize vzala, šéf televize prozradit nechce.
O televizi se v minulosti zajímal vlastník televize Joj
Společnost Slovak Sport si před nedávnem namlouvala bohatý protějšek, a to slovenskou televizi Joj, respektive firmu Joj Media House. Informaci přinesl začátkem letošního roku server Mediálne.sk. Z plánovaného vstupu do nového televizního kanálu ale nakonec velice brzo sešlo. Už za pouhý týden psal opět server Mediálne.sk o tom, že zúčastněné strany se nakonec nedohodly. Podobně jako na českém trhu vycházejí po letech najevo některá propojení, například, že za studii RTA stál miliardář Jiří Šmejc (viz ekonomický deník E15 z prosince 2011, pozn. red.), tak může po několika letech vyjít najevo i zajímavé napojení týkající se Slovak Sportu,
domnívá se Koiš.
Šéfredaktor serveru RadioTV.cz se domnívá, že kromě vlivného finančníka může za televizí ve skutečnosti stát i osoba aktivní ve slovenském sportu. Ať už ve fotbale, případně v hokeji, jsou na Slovensku dva oligarchové, kteří mohou mít zájem na propagaci sportu i tímto způsobem a nechtějí být vidět. Nechci se pochopitelně nijak dotknout pana Greguše, může jít nakonec o úvěrování bankami a jinými prostředky, ale je to velice nepravděpodobné. Osobně bych byl v tomto směru velmi skeptický,
říká Koiš a dodává: Dnes je velmi těžké kohokoliv přesvědčit, aby vám poskytl úvěr na novou televizi. Sportovních kanálů už je u nás příliš mnoho. Byla by to riziková investice.
Samotný Róbert Greguš se k tomuto tématu navíc odmítl serveru DigiZone.cz vyjádřit.
Jednu dobu se o Slovak Sportu hovořilo jako o třetím kanálu do rodiny TV Joj. Nakonec Joj Media House spustil stanici Wau.
Původní plány se změnily
Okolo tematického kanálu Slovak Sport zavládly v posledních týdnech nejasnosti. Nejprve se tvrdilo, že první program bude kódovaný a připraví se druhá stanice, která bude šířená volně, nakonec bylo vše naopak. Slovak Sport 1 má být onou volně šířenou stanicí, jež bude dostupná pouze na Slovensku, Slovak Sport 2 se stane mezinárodním, respektive česko-slovenským programem. Chceme, aby se diváci dostali ke slovenskému sportu, ale protože budeme vysílat i některé sporty, na něž máme práva pouze pro toto území, budeme ho nabízet pouze na Slovensku. Přesný termín startu televize ještě není stanoven. Čekáme na licenční radu, až nám vydá licenci,
konstatoval Greguš.
Už před několika týdny padlo, že ke startu televize by mělo dojít v červenci, což platí i nadále. Zahájení vysílání není spojeno s žádnou významnou událostí. Odstartujeme, jakmile bude vše technicky připraveno,
sdělil šéf Slovak Sport TV. Cokoliv ohledně financí, případně ekonomické stránky programu, odmítá jeho ředitel jakkoliv komentovat. Robert Greguš se dokonce nevyjádřil ani k případnému jednání s vybranými operátory. Tuto otázku bych nechal otevřenou,
uvedl stručně a dodal: V našem zájmu je pochopitelně to, aby program sledovalo co nejvíce diváků. Vždy se snažíme dostat ke každému operátorovi, ale záleží na podmínkách.
Co se týká distribuce obou kanálů prostřednictvím satelitu, jednání jsou stále otevřená.
Jak to bude nadále s obchodními vztahy satelitní služby Skylink a zástupci Slovak Sportu? Ještě se uvidí.
Co bude s česko-slovenskou verzí Digi Sportu?
Bezpochyby zajímavá otázka. Když stanice před třemi lety vznikala, jejím hlavním pilířem se stala právě anglická Premier League, sázet mohla také na slovenskou fotbalovou ligu. Německá satelitní platforma ArenaSat před lety získala práva na fotbalovou Bundesligu, když o ně přišla, tak to pro ni de facto znamenalo konec. Produkt už neměla čím jiným vyvážit,
uvedl Juraj Koiš. U Digi Sportu je situace podobná. Majitelem společnosti Digi Slovakia, která stanici provozuje, se stal nedávno Slovak Telekom. Jde o velkou korporaci, která bude pochopitelně koukat na to, zdali je tento program ufinancovatelný i do budoucna. Pokud by se ukázalo, že to bez Premier League nepůjde, dají přednost jiným značkám.