Pojďme se nejprve vrátit na začátek příběhu a zrekapitulovat obsah prvního článku. Českým webmasterům byla v listopadu a prosinci zasílána nabídka na umístění placených odkazů, které vedly na zahraniční online casina. Zadavatelé nabízeli za jejich umístění 200 korun měsíčně, tedy 2400 korun za rok. Zájem byl především o malé a amatérské weby, často s mizivou návštěvností. Cílem kampaně totiž nebyli návštěvníci, ale vyhledávače.
Masivnost a kontroverzní forma kampaně rozproudila v internetových kruzích živé diskuse, v nichž byla nabídka převážně označována za velký podvod. Jejím obhájcem se stal koordinátor kampaně Michal Kadera a snažil se přesvědčit početné nedůvěřivce o své serióznosti. Počet stránek s reklamním řetězcem „poker online casino online casino texas hold em poker“ utěšeně rostl každým dnem v řádech stovek a tisíců.
Ačkoli veřejné mínění bylo většinou pěvně přesvědčeno o tom, že webmasteři své peníze za odkazy nikdy neuvidí, opak se stal skutkem. Ti, co odkazy přidali na stránky ještě v listopadu, se mohli ve druhém prosincovém týdnu těšit z předčasného ježíška. Zde bychom mohli udělat za celým případem tečku s konstatováním, že obchod mezi skupinou Michala Kadery a webmastery proběhl v pořádku. To by ovšem nemohlo ve vzduchu viset několik nezodpovězených otázek, které se mohou brzy týkat i tvůrců stránek.
Kdo je Michal Kadera a jeho lidé?
Na tuto otázku si možná zkusí odpovědět každý, komu není lhostejné, že dostává peníze od takřka anonymních lidí, nezaštítěných žádnou organizací. I přes ochotné diskuse v internetových fórech se totiž koordinátor Michal Kadera snaží zůstat v pozadí, odpovídat jen na základní otázky a svou činnost příliš nepropagovat.
Naši nabídku o vyjádření odmítl s požadavkem, abychom o jeho činnosti dále nepublikovali žádné informace. „Byl jsem na diskusních fórech terčem útoků. Řada z nich byla velmi nefér. Proto jsem se rozhodl situaci nejitřit tím, že bych spolupracoval na Vašem článku.“
Ředitel internetové firmy RobertNemec.com Robert Němec označuje Michala Kaderu a spol. za SEO spammery: „Jedná se o gigantickou link-farmu. Jejich cílem je získat zpětné odkazy, které jim pak zajistí lepší místa ve vyhledávačích,“ říká Robert Němec a vysvětluje, v čem tkví úspěch: „Představte si, že hledáte doktora. Položíte dotaz vyhledávači. Ten se podívá, kdo má nejvíce referencí, a doporučí vám jej. Pak přijde člověk, rozdá tisícovce lidí 200 korunách, aby o něm říkali, že je nejlepší doktor. Když ta tisícovka o vás řekne, že jste nejlepší doktor, má to velkou váhu.“
„Nic revolučního na tom není,“ říká Marek Prokop z firmy Prokop Software, „zpětné odkazy se nakupují běžně. V ČR je možná výjimečné měřítko, ale rozhodně ne princip.“
„Firma, která kampaň na získání zpětných odkazů vede, získává od online casin 24 až 40 procent z jejich čistých příjmů,“ tvrdí Robert Němec. „Za předpokladu, že hráči nepřejdou do jiného casina, budou SEO spammeři z provizí žít celý život.“
Po stopách kampaně…
Michal Kadera slavil na českém Internetu se svou kampaní značný úspěch. Ačkoliv od počátku deklaroval, že jeho cílem je získat 500 stránek, jejich počet několikanásobně narůstal. Před dvěma týdny jich vyhledávač Google registroval okolo třinácti tisíc, dnes je jich skoro 40 tisíc. Vzhledem k vývoji kauzy se dá předpokládat, že budou nadále přibývat další.
„Kampaň jsem zdůvěryhodnil tím, že jsem zaplatil. Řada webmasterů, kteří mě na fórech kritizovali, mě kontaktovali bezprostředně po té, co zjistili, že vyplácím odměny, s prosbou o navázání spolupráce,“ říká Michal Kadera o své rehabilitaci.
Realizaci kampaně zajistila e-marketingová firma Actum s.r.o. „Smluvní vztah mezi námi a panem Kaderou skutečně existoval,“ potvrdil ředitel Jan Havel. Odmítl však prozradit bližší informace.
Ochuzeny nezůstávají ani anglicky mluvící stránky. Tamějším webmasterům ale nenabízí jakýsi Jeremy Rolling (píšící z adresy Michala Kadery) za odkazy peníze, nýbrž jejich pouhou výměnu. I proto se možná na celosvětové síti vyskytuje jen malý zlomek českého čísla.
Vyhledávač Google samozřejmě nezůstává lhostejný a „naše“ casina v jeho žebříčku stále stoupají. To se samozřejmě odráží v návštěvnosti, jak se každý může přesvědčit na stránkách jednotlivých casin v adresáři /stats. Zatímco po jejich vzniku, na jaře tohoto roku, se návštěvnost pohybovala v řádech stovek návštěvníků za měsíc, v listopadu a prosinci je navštívilo v průměru více než 150.000 lidí. Není bez zajímavosti, že poměrně velkou menšinu tvoří přímí návštěvníci z České republiky.
Jsou české weby ohroženy?
Odborníci, které jsme oslovili, ale vesměs české webmastery varují, že odkazy na online casina se ve výsledku nemusí vyplatit. „Vyhledávač vás může potrestat za to, že podporujete SEO spammery,“ říká Robert Němec. „Snažili se získat falešné reference a to je jednoznačný podvod.“
Eduard Hlava, odborník na internetové aplikace, e-commerci a e-marketing, je stejného názoru: „Je to taková placená google bomba. Je jen otázkou času, kdy ‚pyrotechnici‘, pracující pro vyhledávače, zakročí.“
Jak může vyhledávač zakročit? Zúčastněné stránky penalizovat a handicapovat je při vyhledávání, nebo i dokonce úplně vyřadit z databáze. V případě této kauzy k tomu mají ještě o důvod navíc – problematičnost obsahu. Casina spadají do kategorie gamblingu, pornostránek, online lékáren nebo warezu. Tedy kategorie, jež není vyhledávači podporována.
„Tím, že odkazujete na obsah, který vyhledávače nemají rádi, jej podporujete,“ říká Robert Němec. „Vyhledávače se hodně přizpůsobují společnosti, a protože většina společnosti (alespoň v USA) si myslí, že prapodivné léky, porno a gambling jsou špatná věc, postihují jejich podporu.“
Čeští webmasteři si navíc přidali na své stránky kontroverzní slova z gamblingového slovníku, vyhledávač tudíž může jejich vlastní stránku označit jako pololegální či nelegání. Výsledkem by opět byla penalizace nebo rovnou vyřazení z indexu.
„Etika vyhledávačů je velice přísná a mocná. Jinou šanci ale nemají,“ doplňuje Robert Němec.
Přidat odkazy, nepřidat odkazy?
Rozhodnutí, zda odkazy na casina přidat, ponechat či odebrat, je na samotném majiteli stránky. Někteří se i přes zjevná nebezpečí a kontroverznost nebudou rozhodovat dlouho – vždyť dostali bez práce zaplaceno i za takřka zapomenuté a málo navštěvované stránky 200 korun.
Podle Roberta Němce je ale skutečná hodnota odkazu vyšší. „Kompetitivní cena za vybudování jednoho zpětného odkazu po celém světě je zhruba 300 korun. Za čtyři uvedené odkazy tedy dostane firma, která zpětné odkazy obstarává, minimálně 1200 korun.“
Nabízená cena pro neznalé amatérské tvůrce osobních a zájmových stránek však vypadá lákavě a rozhodovat se budou spíše podle svého přesvědčení.
„Cena se pro provozovatele stránek zdá slušná. Ale casina, gambling a jejich propagace se mezi konzervativnější populací těší velmi špatné pověsti,“ říká Dušan Janovský, autor známého serveru jakpsatweb.cz. „Mezi moji politiku odkazování patří mj. to, že nikdy neodkazuji na stránku, která odkazuje na porno, warez, gamblin apod.“
I Eduard Hlava má jasno: „Byl jsem též osloven. Chvíli jsem nad nabídkou skutečně uvažoval, ale nakonec jsem ji hodil do koše. Umístěním takovéto reklamy na své stránky bych je okamžitě poslal do kanálu. Totéž by si měli uvědomit ti, kteří nad tím uvažují.“
„Kdyby se jednalo o neanglický, neproblematický nebo ne tak masový fenomén, mohli by webmasteři spát v klidu. Ovšem takto si dovolím tvrdit, že všechny stránky, které na sobě mají odkazy na ona texaská casina, jsou ve velkém ohrožení,“ varuje Robert Němec.
Důležitou otázkou samozřejmě také je, zda první splátka za odkazy nebyla také splátkou poslední. Reklamní kampaň Michala Kadery sice slibuje odměnu ve výši 2400 korun za rok, nikdo si ale nemůže být jistý, zda peníze v této výši dostane. Od smlouvy mohou totiž obě strany kdykoliv odstoupit i bez udání důvodu.
„Cílové stránky potřebují, aby na ně vedly odkazy trvale. Myslím, že jsou schopni platit 200 korun měsíčně hodně dlouho,“ předpovídá Robert Němec.
Eduard Hlava je skeptičtější: „Celé to na mě působilo důvěryhodněji než jiné podobné kampaně, ale budu překvapen, pokud budou webmasteři dostávat zaplaceno ještě i za rok.“
Revoluce v e-reklamě?
Kampaň Michala Kadery padla na úrodnou půdu a můžeme ji z pohledu odkazovaných casin označit za úspěšnou. Je možné, že se i další firmy ze serióznějších oblastí budou inspirovat, zanevřou na neefektivní bannerovou reklamu a jejich cílem se stanou vyhledávače?
Eduard Hlava zastává záporný názor. „U casino webů a jim podobných to bude hrát jistě nezanedbatelnou roli i nadále. Nemyslím si však, že takovýto způsob reklamy přinese revoluci na poli solidní internetové reklamy.“Podle Dušana Janovského k revoluci ani změně není důvod. „Nabídka necíleného prostoru dlouhodobě převyšuje poptávku po něm a to, že se na chvíli a lokálně zvedne poptávka v cenově zajímavější oblasti, nic neznamená. Tenhle typ marketingu je zajímavý spíš tím, že už nemíří na živé uživatele, kteří stejně neklikají, ale na roboty, kteří si občas kliknou.“
Eduard Hlava i Dušan Janovský však nevylučují, že se podobné kampaně budou vyskytovat i v budoucnosti. „Se zpětnými odkazy začali Němci, kde přímo fungují firmy zabývající se zprostředkováním nákupu zpětných odkazů. Teď se zdá, že jde o trend mezinárodní,“ říká Dušan Janovský a Eduard Hlava ho doplňuje: „Není to poslední kampaň, jen zadavatelé budou čím dál vynalézavější a drzejší.“