Ilustrace: Nenad Vitas
Může to znít jako špatný vtip, ale John Boileau skutečně sepsal žádost o přijetí do špičkového anglického fotbalového klubu na místo trenéra. Nebylo by to divné, kdyby neměl zkušenosti pouze z počítačové simulace řízení fotbalového klubu (pokud zanedbáme trénování jedenáctiletých žáčků). Server The Next Web tuto zprávičku zveřejnil spíše jako kuriozitu než vážně míněnou zprávu. „Trenér“ byl samozřejmě vedením klubu s díky odmítnut. Šéfa Middlesbrough nepřesvědčil ani poutavý popis v životopise, uvádějící zázračné tažení původně provinčního klubu Ligou mistrů. Samozřejmě jenom ve hře.
K tomuto příběhu, který je trochu přitažený za vlasy, najdeme ale v běžném životě dost paralel. Třeba řidiči si mnohdy myslí, že když zvládnou závod na počítači, mohou se podobně pohybovat po silnici i v reálu. Samozřejmě že nezvládnou, je to jako nebe a dudy, řídit auto na silnici nebo závoďáka ve hře. Pokud vám jde karta ve hře, nespoléhejte na to, že budete vyhrávat i v reálu a za peníze. Živí soupeři jsou trochu jiní a hlavně blafují, což počítač neumí.
Pokud vám půjde cokoliv online, neznamená to, že se vám bude úplně stejně dařit podobná činnost i v reálném životě. Slavíte úspěchy na svém blogu? To ještě neznamená, že budete oslavováni jako autoři novinových článků. Hrajete si s grafikou jako samouci a myslíte si, že jste dobří. Pokud se porovnáte s lidmi, kteří se tím živí, začnete se stydět. Tímto výčtem zklamání chci jenom opatrně naznačit, že online svět nám velmi rychle vsugeruje, jak jsme dobří, a pak přijde vystřízlivění.
Online svět je obvykle „jenom jako“, jednodušší než opravdová život. Online úspěchy mohou zvednout sebevědomí, což je dobré. Hlásil by se zmíněný „trenér“ do profesionálního fotbalu, kdyby mu nešel ani počítačový manager? Asi těžko, že? Teenageři, když chtějí začít podnikat, startují obvykle na Internetu. Je jasné proč – je to levné, jednoduché, bez nároků na kanceláře nebo dokonce výrobní haly, stačí nápad. Proto dvanáctiletí chlapci rozjíždějí svoje první byznysy online. Znají to prostředí, líp než vlastní reálný život. Je to pochopitelné. Když ale narazí na první problémy, nevědí, co s nimi. Počítali s tím, že jim zákazníci nebudou platit faktury? Jak za zákazníkem zajít a říci mu, aby zaplatil, když nepomáhá ani výhrůžný e-mail? Pokud si tedy chcete něco nanečisto vyzkoušet, tak klidně online, ať už jde o cokoliv. Ale nespoléhejte se na to, že to pak půjde jako po drátkách i v reálu. Buďte si jistí, nepůjde.