Hlavní navigace

Kolik lidí surfovalo i na Štědrý den?

13. 1. 2003
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Vánoce jsou svátky klidu a míru a zpravidla s sebou přinášejí i značný útlum pracovní činnosti. To se samozřejmě nemůže neprojevit ani v oblasti Internetu: návštěvnost tradičně klesá. Data z Navrcholu, které měří český Internet, však vedou k překvapivému závěru, že bylo letos dost živo i během svátků.
Počet stránek, které sledují svoji návštěvnost prostřednictvím služby Navrcholu.cz, v současné době převyšuje 20 tisíc. Popisovat zde podrobně její mechanismus by patrně bylo nošením dříví do lesa: na měřené stránce je zkrátka umístěn neviditelný bod, který je zavolán při každém jejím načtení. Díky tomu pak systém dokáže zjistit počty návštěv i zobrazených stránek. Výhodou takto globálního sledování návštěvnosti je však také možnost podívat se na český Internet jako na celek.

Jedním ze základních pohledů je obvyklý vývoj návštěvnosti v průběhu kalendářního týdne.

794

Jak je vidět z grafu, jednotlivé dny se od sebe dosti výrazně liší. Hlavní změnu pochopitelně představuje víkend, kdy klesá návštěvnost – měřená počtem shlédnutých stránek – zhruba na dvě třetiny pracovního dne. Řada známých serverů přitom vykazuje pokles ještě větší, třeba až pod polovinu: značně to závisí na zaměření daného serveru, u některých může návštěvnost paradoxně naopak vzrůst. Zajímavý je však i detailní pohled na jednotlivé dny: pondělí až středa se od sebe prakticky neliší, zato ve čtvrtek a v pátek už v předzvěsti víkendu aktivita poněkud klesá. Snad bychom to mohli vnímat i jako malý odraz českého pracovního týdne. Nejslabším dnem v týdnu je jednoznačně sobota (snad den domácího úklidu?), naopak neděle už se opět drápe nahoru.

Nikoho zřejmě nepřekvapí, že s tímto stabilním průběhem Vánoce notně zamávaly. Při pohledu na celková čísla mne nejvíce zajímalo, odkdy k útlumu dochází: když se člověk před Vánocemi probíjel nacpanými obchody, nemohl se ubránit myšlence, že pokud jsou všichni tam, u Internetu nemůže být ani noha. Čísla však tuto úvahu příliš nepotvrdila: až do pátku 20. prosince byla návštěvnost na obvyklé úrovni, maximálně o jedno či dvě procenta pod normálem, což je celkem běžný výkyv. Určitý pokles nastal až o předvánočním víkendu, kdy se návštěvnost snížila zhruba na 90 procent průměrného víkendu; stále však nic významného.

795

Opravdový skok se tak projevil až v pondělí 23. prosince: díky načasování letošních Vánoc si tento den řada lidí vzala dovolenou, což se projevilo i na návštěvnosti, jež spadla na pouhé tři čtvrtiny normálu. Nižší návštěvnost pak pokračovala i v dalších pracovních dnech mezi svátky (27. a 30.), kdy se vyšplhala jen o kousek výše. Pracovním dnem je i Silvestr, z hlediska návštěvnosti se však choval spíše jako svátek: pouhých 60 procent běžného dne.

cif 24 - early cena - média

Při pohledu na graf možná překvapí relativně malé rozdíly mezi těmito pracovními dny a samotnými svátky, Na Štědrý den byl Internet zhruba na 56 procentech normálu, což je – alespoň pro mne – překvapivě vysoké číslo. Podobná čísla se pak opakovala i v další sváteční dny i na Nový rok.

Možností, jak interpretovat tyto výsledky, je celá řada. Osobně mne napadají dva závěry: penetrace Internetu v domácnostech je zřejmě lepší, než by se zdálo, a se závislostí na něm jsme na tom patrně naopak hůř, než bychom si mysleli.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).