Jedním ze základních pohledů je obvyklý vývoj návštěvnosti v průběhu kalendářního týdne.
![obrazek-494 794](https://i.iinfo.cz/urs/lupa-794.gif)
Jak je vidět z grafu, jednotlivé dny se od sebe dosti výrazně liší. Hlavní změnu pochopitelně představuje víkend, kdy klesá návštěvnost – měřená počtem shlédnutých stránek – zhruba na dvě třetiny pracovního dne. Řada známých serverů přitom vykazuje pokles ještě větší, třeba až pod polovinu: značně to závisí na zaměření daného serveru, u některých může návštěvnost paradoxně naopak vzrůst. Zajímavý je však i detailní pohled na jednotlivé dny: pondělí až středa se od sebe prakticky neliší, zato ve čtvrtek a v pátek už v předzvěsti víkendu aktivita poněkud klesá. Snad bychom to mohli vnímat i jako malý odraz českého pracovního týdne. Nejslabším dnem v týdnu je jednoznačně sobota (snad den domácího úklidu?), naopak neděle už se opět drápe nahoru.
Nikoho zřejmě nepřekvapí, že s tímto stabilním průběhem Vánoce notně zamávaly. Při pohledu na celková čísla mne nejvíce zajímalo, odkdy k útlumu dochází: když se člověk před Vánocemi probíjel nacpanými obchody, nemohl se ubránit myšlence, že pokud jsou všichni tam, u Internetu nemůže být ani noha. Čísla však tuto úvahu příliš nepotvrdila: až do pátku 20. prosince byla návštěvnost na obvyklé úrovni, maximálně o jedno či dvě procenta pod normálem, což je celkem běžný výkyv. Určitý pokles nastal až o předvánočním víkendu, kdy se návštěvnost snížila zhruba na 90 procent průměrného víkendu; stále však nic významného.
Opravdový skok se tak projevil až v pondělí 23. prosince: díky načasování letošních Vánoc si tento den řada lidí vzala dovolenou, což se projevilo i na návštěvnosti, jež spadla na pouhé tři čtvrtiny normálu. Nižší návštěvnost pak pokračovala i v dalších pracovních dnech mezi svátky (27. a 30.), kdy se vyšplhala jen o kousek výše. Pracovním dnem je i Silvestr, z hlediska návštěvnosti se však choval spíše jako svátek: pouhých 60 procent běžného dne.
Při pohledu na graf možná překvapí relativně malé rozdíly mezi těmito pracovními dny a samotnými svátky, Na Štědrý den byl Internet zhruba na 56 procentech normálu, což je – alespoň pro mne – překvapivě vysoké číslo. Podobná čísla se pak opakovala i v další sváteční dny i na Nový rok.
Možností, jak interpretovat tyto výsledky, je celá řada. Osobně mne napadají dva závěry: penetrace Internetu v domácnostech je zřejmě lepší, než by se zdálo, a se závislostí na něm jsme na tom patrně naopak hůř, než bychom si mysleli.