Jistě jste se už také stali obětí některé z marketingových kampaní, prostřednictvím kterých se české internetové portály přetahují o první příčku žebříčku nejpopulárnějších webových stránek. Kdo nakonec vyhraje – Seznam.cz, MSN.Atlas nebo Centrum.cz? Odpověď je prostá, šanci nemá ani jeden z těchto serverů. Nejoblíbenější v Čechách vytvářená stránka /zdroj/ nenabízí ani kvalitní vyhledávač, ani cizojazyčný slovník a dokonce ani připojení k Internetu zadarmo. Jmenuje sexxltits.net
a najdete zde: „Velká, obrovská, gigantická prsa na Internetu (…). Vše stoprocentně zdarma, v nejvyšší kvalitě, s náhledy, denně aktualizováno, výběr z více než 10.000 obrázků.“ Ano, i českému Internetu dominuje pornografie.
Podle odhadu společnosti DataMonitor dosáhly loňské tržby světových pornografických serverů téměř tří miliard dolarů, což znamená nárůst téměř o sto procent. To jsou čísla téměř totožná s odbytem gigantického knihkupectví Amazon.com, je tu však jeden rozdíl: Amazon dosáhl takového výkonu jen za cenu 1,4miliardové ztráty, kdežto pornoservery naopak v poklidu 750 milionů vydělaly. /zdroj/ O pornografii jsem ovšem mluvit nechtěl. To byl jen krátký ekonomický exkurz do problematiky týkající se domény sex.cz
. Na myšlenku napsání tohoto článku mě přivedla „nadčasová“ páteční zpráva (k prodeji došlo koncem minulého roku) ČIA, která uvádí, že: „Doména sex.cz byla prodána za statisíce korun.“
Jak jste asi mohli zjistit z vyjádření Jana Eislera, spolumajitele služby Escort Online (na kterou je doména sex.cz
nasměrována), zpráva byla nejen nadčasová, ale také nepřesná. Co jste se ovšem nedozvěděli vůbec bylo, kolik vlastně doména sex.cz
nakonec stála. Jinak to vypadá na docela povedený PR článek. Vyplatí se takovou doménu vůbec pořizovat s ohledem na kupní sílu průměrného obybatele České republiky (Escort Online je regionální záležitostí)? A pokud ano, tak jakou hodnotu taková doména ve skutečnosti může mít? Na tyto a další otázky nelze rozumně odpovědět, pokud neznáme konkrétní prodejní cenu domény sex.cz
, kterou jak kupující (Intermedia CZ), tak prodávající (Globe Internet) tají.
Doména za sebou nemá nijak bouřlivou historii. Kam až elektronická paměť registrační databáze sdružení CZ.NIC sahá, patří společnosti Globe Internet a nebyl na ní provozován žádný smysluplný obsah. Globe Internet ostatně nic podobného ani neměla v úmyslu, protože služby podobného typu neposkytuje. Doména tedy zůstávala ležet ladem, dokud o ni neprojevili zájem provozovatelé služby Escort Online. Nabídka Escort Online na odkup domény sex.cz
rozhodně nebyla první, nicméně byla první rozumná (tj. ani nízká, ani vysoká). Jakub Ditrich, jednatel Globe Internet, konkrétní částku neprozradil, ale odpověděl lišácky: „Nebylo to sto tisíc a nebyl to milion.“
Pokud jde o konkrétní cenu, nejsou sdílní ani provozovatelé Escort Online. V rozhovoru pro ČIA Jan Eisler uvedl: „Získali jsme ji (…) za částku v řádu statisíců korun.“ Pro Hospodářské noviny zase: „Každá z nich [erotika.cz
a sex.cz
] stála statisíce korun; celkem ty adresy vyšly na milion.“ Zbývá tedy jediné logické řešení – najít si k informacím jinou cestu. V loňském Reflexu je v článku Svatý Vojtěchu, oroduj za nás! zmínka o koupi/prodeji domény erotika.cz
, za kterou podle Andreje Anastasova, spolumajitele služby Escort Online a současně majitele obou domén, Escort Online zaplatil čtvrt milionu. Racionální úvahou se tedy dostáváme k číslu 600 až 750 tisíc korun.
Je to málo nebo hodně? Jak se to vezme. Domény typu sex.cz
mají zajímavou vlastnost, která se jmenuje „type-in traffic“ (zná/má někdo český výraz?). Uživatelé píší do internetových vyhledávačů a prohlížečů slovo „sex“ (porn, erotic atd.) a webovou stránku navštíví i v případě, že se na ní nic smysluplného nenachází. Kupříkladu doména sex.cz měla v době, kdy ležela ladem, průměrnou návštěvnost 250 až 300 unikátních IP/den. Co by za to řada webů dala, že? Nyní (podle veřejně dostupných statistik Navrcholu.cz) přichází skrze tuto doménu na službu Escort Online přibližně dva tisíce unikátních IP/den, což je asi pětina návštěvnosti této stránky.
Na druhou stranu je otázkou, zda lidé, kteří si zvykli na Escort Online přicházet skrze tuto doménu, skutečně využívají stránkou nabízených služeb, či zda si pouze přicházejí prohlížet kvalitní obrázky spoře oděných slečen na místo, kde nejsou obtěžováni neúnosným množtvím reklamních bannerů a falešných internetových odkazů. „Lidé z oboru“ tvrdí, že by za doménu zaplatili maximálně 400 tisíc korun, a to pouze v případě, že by se dala doména spojit s nějakým vhodným projektem (v tomto případě Escort Online), který teoreticky potřebuje jakousi prestiž. A důvod? Důvod je prostý – malá kupní síla obyvatelstva. Každopádně částce, která byla vyplacena zahokej.cz
se cena nejatrativnější české domény neblíží.
Srovnáme-li situaci se zahraničím, stránka za doménou sex.cz
má přibližně sedm milionů PV/měsíc a vydělává odhadem 350 až 450 tisíc korun měsíčně (každý podnik platí 1.000 korun měsíčně, soukromá osoba 500 korun měsíčně a zvýraznění loga stojí 3.500 korun měsíčně – zde však svítí upozornění, že inzertní plocha je v současnosti vyprodána). Stránka za doménousex.com
má přibližně 140 milionů PV/měsíc a vydělává odhadem 100 milionů amerických dolarů ročně. Kupní cena sex.cz
činila již zmíněných 600 až 750 tisíc korun, kupní cena sex.com
je odhadována přibližně na 250 milionů amerických dolarů. Globální ekonomika je globální ekonomika.
BTW: Při prohledávání WHOIS jsem si všiml, že provozovatelé Escort Online chystají na adresách banner.cz a banneronline.cz také vlastní výměnný reklamní systém.