Hlavní navigace

Končí Patch.com, lokální žurnalistika zřejmě není životaschopná

17. 12. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Patch.com by sice nyní mohl najít partnera, ale získat zpět 300 milionů? Vypadá to, že Tima Armstronga stále nepustily megalomanské nápady.

Už v srpnu se nad Patch.com začala sbíhat mračna a objevily se informace, že AOL likviduje Patch, dřívější revoluční zpravodajskou platformu. Současný šéf AOL Tim Armstrong byl v roce 2007 zakladatelem Patch.com a AOL službu koupilo v roce 2009, tedy v době, kdy bylo ještě součástí Time Warner.

Služba Patch měla stavět na lokální žurnalistice, tedy zprávách typických pro malá města a územní celky (ne zcela typickými příklady v Česku mohou být zprávy typu V Kohoutovicích hořel pařez či Muž upadl. Zvedli jej až brněnští strážníci).

Lokální žurnalistika přitom měla být založená hlavně na možnosti využít lokálních inzerentů, tedy místních menších a středních firem, pro které reklama v národním tisku pokrývajícím celou zemi nedává příliš smysl.

Lokální žurnalistika ale v USA boj o přežití spíše prohrává a velmi pravděpodobně můžeme hlavní důvod hledat právě v existenci Internetu. Ten územní dělení boří a ignoruje a samotným novinám staví do cesty mohutné protivníky, hlavně v podobě sociálních sítí.

AdAge uvádí, že Armstrong na UBS konferenci řekl, že pro Patch.com se rýsuje budoucnost v podobě partnerství, což velmi pravděpodobně nebude znamenat nic. Patch.com spaluje miliony dolarů měsíčně, i když služba prošla výraznou zeštíhlovací kůrou a propustila stovky lidí. A partnerství už zkoušel New York Times s další lokální (v USA spíše hyperlokální) službou známou jako The Local.

UI21_tip

New York Times se také domnívá, že Patch.com míří ke konci. Zmiňuje i to, že Patch v některých místních variantách podle všeho dokázal získat dostatek návštěvníků k tomu, aby inzerci prodávat mohl. Ale logickou otázkou zůstává, zda ji prodává. A co s dalšími místními variantami, které nezískaly ani dostatečnou návštěvnost. A samozřejmě také jak se vyrovnat s náklady ve výši desítek milionů, které služba spolykala rok co rok od roku 2009.

Byl to samozřejmě hlavně Armstrong, který do služby sypal další a další peníze, bez ohledu na výsledky. To nakonec vedlo k až 300 milionové ztrátě (AOL uvádí 200 milionů) a v roce 2012 vedla i menší potyčce s akcionáři. Ambiciózní projekt nakonec selhal, ale nikdy nebude jisté, jestli selhat musel, nebo jestli je součástí dění i probíhající restrukturalizace AOL jako takového.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.