Zdá se, že přestává platit pravidlo, že televizi v létě zapíná jen největší zoufalec. Tedy že v „bedně“ o prázdninách nic nedávají, pokud tedy zrovna neujíždíte na opakování silvestrovských veselic nebo mnohokrát reprízovaných zábavných pořadů z televizního archivu. Letos to ale dopadne trochu jinak: i Nova se rozhodla na léto, tedy období „reklamně hluché“, nasadit premiérové formáty. Vystartuje s Farmou a Čtyřmi svatbami, tedy dvěma reality show.
Ani Prima nezůstane pozadu a o letních měsících vrátí na obrazovku italského šéfkuchaře Emanuela Ridiho, který se loni poněkud vytratil a vyjednávání o podmínkách další spolupráce televizi trvalo o něco déle, než asi sama předpokládala. Česká televize bude sice na hlavním programu ČT 1 reprízovat a novinky si nechá až na září, v obrazovkám ale diváky přiková díky sportovnímu kanálu ČT 4. Nejdřív prostřednictvím fotbalového Eura a potom letních olympijských her v Londýně.
Nejzajímavější je ale přeci jenom změna přístupu Novy k letnímu vysílání. Loni v létě ještě nejsledovanější česká televize léto programově zcela vypouštěla, reprízovala a její největší diváckou „bombou“ byla seriál Chalupáři, který ale vysílala už předchozí léto 2010. A zatímco před letními prázdninami se v týdenních podílech na dospělém publiku držela nad 30 procenty, v létě klesla hluboko pod ně a na podzim se už na jarní čísla nevrátila. Letos se Nova drží výrazně níž než v loňském roce a léto by ji mohlo opět srazit o dost níž, takže by na podzim startovala opět z horší pozice.
Jistě, určitou jistotu Nově dávají seriály Ulice a Ordinace v růžové zahradě 2, které budou mít přes léto přestávku a na podzim na ně budou diváci – pardon, divačky – hodně natěšení, ale každým rokem se to natěšení projevuje méně a méně. Pro Novu je tedy určitě rozumnější udržet si pozornost publika i přes léto, aby na podzim nestartovala z úplného dna. Nehledě na to, že i v létě, ačkoli to je ta nejhorší sezóna pro zadavatele televizní reklamy, se dají prodávat televizní spoty – zvláště firmám, které si je v hlavní sezóně nemůžou dovolit.
Plánuje-li tedy Nova na léto velký projekt reality show Farma, které věnuje pět ze sedmi večerů v týdnu v lukrativním čase od 20 hodin a nabízí k němu nové reklamní formáty za příznivé ceny i pro dosavadní „neinzerenty“, je to dobrá strategie. Vidím v ní jen dvě trhliny: pokud bude v létě hezky, těžko někoho přikovete k obrazovce už v osm hodin večer, kdy je ještě dost světlo a teplo. A pokud ano, je dost pravděpodobné, že dá přednost přenosům z londýnské olympiády, zvlášť když tam zrovna bude bojovat o medaile některý z českých sportovců.
Jste rádi, že televize přestávají přes léto pouze reprízovat a přicházejí i s premiérovými formáty?