(2) Daňový doklad v písemné formě lze převést do elektronické podoby, uchovávat pouze v této podobě, pokud metoda použitá pro převod a uchování zaručuje věrohodnost původu a neporušitelnost obsahu daňového dokladu a jeho čitelnost a pokud je daňový doklad převedený do elektronické podoby opatřen zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu20) nebo označen elektronickou značkou založenou na kvalifikovaném systémovém certifikátu20) osoby odpovědné za jeho převod.
Informace je dostupná na stránce odkazované z článku:
http://www.vkc.cz/tema_ep.htm#NZoDPH
konkrétně v tomto dokumentu:
http://www.vkc.cz/pdf/NZoDPH_377-05.pdf
(2) Daňový doklad v písemné formě lze převést do elektronické podoby a uchovávat pouze v této podobě, pokud metoda použitá pro převod a uchování zaručuje věrohodnost původu, neporušitelnost obsahu daňového dokladu a jeho čitelnost a pokud je daňový doklad převedený do elektronické podoby opatřen zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu20) nebo označen elektronickou značkou založenou na kvalifikovaném systémovém certifikátu20) osoby odpovědné za jeho převod.
Jsem několikaletým zákazníkem UPC a faktury mi chodí šnečí (klasickou) poštou, jejich e-mailovou schránku ale nevybírám, tak nevím, zda tam něco zasílají elektronicky.
Elektronicky by pdf nebyl problém, pokud buďto: - jde jen jako avízo, papír následně poštou, - je elektronicky podepsané (což v PDF jde).
Lze si o to zažádat na stránkách UPC (Klientské centrum - Kontakty - Kontakt - Kontaktní formulář [UPC dělá vtipně odkazy přes javascript, aby si jejich zákazníci ten internet vychutnali]). Lze zvolit zasílání podepsaného, či nepodepsaného pdf...
Takový automat "bez dohledu" může zprávu "e-označit", ale ne "e-podepsat". Technicky nelze v ČR zatím zabránit, aby automat podepsal zprávu pomocí klíče, jehož veřejná část je součástí kvalifikovaného certifikátu, ale je to protiprávní. Podpis se má dělat interaktivně za přítomnosti podpisující osoby, k automatickému podepisování byla loni do zákona o e-podpisu přidána e-značka.
Plyne to nepřímo ze ZoEP, § 3, odst. 1
(1) Datová zpráva je podepsána,pokud je opatřena elektronickým podpisem.Pokud se neprokáže opak, má se za to, že se podepisující osoba před podepsáním datové zprávy s jejím obsahem seznámila.
Jde o to "seznámení se". Srovnej se zněním § 3a, odst. 2, také v ZoEP:
(2) Pokud označující osoba označila datovou zprávu, má se za to,že tak učinila automatizovaně bez přímého ověření obsahu datové zprávy a vyjádřila tím svou vůli.
Zákon sice striktně nenakazuje, aby při vytváření (opatřování) e-podpisu osoba interaktivně seděla, ale vyžaduje, aby se s podepsaným obsahem předem seznámila, a to s konkrétním obsahem, ne s nějakým algoritmicky předpokládaným obsahem.
Jinak je fakt, že polopaticky ta interaktivita v ZoEP napsána není (nejsem autorem ŽÁDNÉ části ZoEP ani předpisů jiných resortů, např. MFČR), ale toto je přinejmenším "velmi dobře ustálený" výklad.
Já jsem se např. na jaře zde dohadoval s Mgr. Vondruškou, že např. nic mi právně nebrání, abych v kvalifikovaném certifikátu měl klíč určený pro šifrování obsahu, ale on namítal, že ustálený výklad (mnohem méně dobře ustálený, ale budiž) MIČR použitelnosti "kvalifikovaného certifikátu" je "pouze pro elektronický podpis". Je to ovšem vhodná praxe. Takže o tom lze vést debaty, ale nemá to moc smysl.
2. Zpřísnění nároků daňového dokladu na e-podpis/e-značku.
Ohledně toho, že se zpřísnilo připojení "elektronického podpisu" za "zaručený elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu nebo elektronickou značkou založenou na kvalifikovaném systémovém certifikátu podle zvláštního právního předpisu 20)" - toto je pro běžné firmy důležitá změna (k horšímu), možná jsem ji měl více takto v článku akcentovat. Dobrá zpráva to je pro certifikační autority, kterým to oživí poptávku po kvalifikovaných certifikátech, včetně těch systémových.
Pojem "Elektronický podpis" je totiž ještě volnější, než si myslíte, nepotřebujete vůbec žádný certifikát.
Ve svém nejvolnějším výkladu znamenal pouhé připojení jména (např. v ASCII-Win 1250) ke zprávě, takže dříve skutečně mohly obstát i "digitálně" nepodepsané soubory PDF, nebo internetový e-mail, zatímco nyní nemohou. Je třeba některý "certifikát vydaný jako kvalifikovaný" (což zahrnuje oba druhy kvalifikovaných certifikátů), aspoň některé z nich v ČR vydávají 3 akreditované CA, v článku uvedené.
Pojem "Elektronický podpis" je především právní mezi-termín pro definice složitějších právních konstrukcí (např. zaručený e-podpis), nemohu za to, že Ministerstvo financí nebo jiné úřady jej daly do svých předpisů pro konkrétní používání.
Na druhé straně praxe vytváření "elektronických podpisů" v nejvolnějším výkladu je prakticky bezcenná - to to v tom zákonu o DPH nemuselo být rovnou vůbec uvedeno/požadováno - nejsem si jist, jak by to obstálo vůči nějakým nárokům na průkaznost, ať již jsou uvedeny v zákonu o DPH, nebo pokud plynou ze zákona o účetnictví následně (možná ale pro daňový doklad takové požadavky neplynou, netvrdím to). Já bych již dříve používal e-podpis s kvalifikovaným certifikátem. Pokud si vytváříte aplikaci na generaci elektronických dokladů, tak vás již doplnění o podporu "digitálních e-podpisů" a "kvalifikovaných certifikátů" nejspíš nezabije.
Jen na okraj, pojmem "kvalifikovaný e-podpis" se v branži označuje ještě jiný druh podpisu (významně silnější), než co se vyžaduje v zákonu o DPH, nebo v ZoEP pod termínem "uznávaný e-podpis" ;-).
Co dodat, kupte si mou studii, hodí se pro úřady i pro firmy, má dobře přes 350+ stran a několik let člověko-know-how v sobě:
E-podpis v ČR
Jo a taky na www mají:
Společnost SEVT, a. s. je držitelem certifikátu systému jakosti ČSN EN ISO 9001:2001 a systému environmentálního managementu ČSN EN ISO 14001:1997 uděleným společností Bureau Veritas Quality International. (Což není ani česká věta, tak nač se zabývat ještě nějakou shodou podnikání se zákony.)
Takže ta citace z jejich dokumentu:
Zálohová faktura (přišla mi šnečí poštou - papírová), splatno 13.10.2005
...Daňový doklad k platbě zálohové faktury si můžete vytisknout na www.sevt.cz do 10-ti dnů po provedení platby. Použijte přihlášení na hlavní stránce. Heslem je vaše IČ. b>
Internet Info Lupa.cz (www.lupa.cz)
Server o českém Internetu. ISSN 1213-0702
Copyright © 1998 – 2021 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.