Své hlasy v Křišťálové Lupě 2012 můžete uplatnit v celkem sedmi kategoriích pro veřejnost. Formulář pro hlasování najdete zde, uzávěrka hlasování je 31. října. Ti z vás, na které se usměje štěstí, získají exkluzivní možnost zúčastnit se slavnostního večera, na němž budou za přítomnosti všech oceněných vyhlášeny výsledky sedmého ročníku ankety.
Abychom vám pomohli zorientovat se v nabídce nominovaných projektů, představujeme vám postupně jednotlivé kandidáty. Dnes jsou na řadě kategorie Internetové obchodování a Nástroje a služby.
Internetové obchodování
Alza.cz
Největší internetový obchod s výpočetní technikou je v kategorii internetového obchodování nominován už posedmé a zatím ani jednou nevyhrál – dvakrát byl třetí a čtyřikrát bral bronz. V roce 2011 hlásila na českém a slovenském trhu obrat 6,8 miliard korun a spustila prodej bílého zboží, který jí v současné době tvoří jednotky procent z tržeb. Letos v březnu spustila mobilní e-shop m.alza.cz, na jaře začala prodávat e-knihy a na podzim do sortimentu zařadila také elektronické licence od Microsoftu. A ano, stále skrývá své akcionáře za kyperský holding L.S. INVESTMENTS LIMITED.
Aukro.cz
Největší český aukční server se v Křišťálové Lupě poprvé objevil v roce 2008 a hned opanoval kategorii e-shopů, kterou od té doby pravidelně vyhrává. Server vznikl v roce 2003 jako česká varianta polského aukčního serveru Allegro.pl a od té doby vytrvale roste. Jeho postavení neohrozil ani vstup jeho předobrazu, americké aukční jedničky eBay na český trh v roce 2009. Dnes se Aukro.cz, které v srpnu oslavilo deváté narozeniny, chlubí tím, že je na něm registrováno 2,7 milionu uživatelů a že se jeho prostřednictvím prodává 24 položek za minutu. Neuspěl ale pokus s vlastním slevovým serverem AukroCity, který v květnu po roce fungování jako samostatný projekt skončil. Spuštěním aplikace pro systém Windows Phone v květnu také dovršila svou „mobilizaci“ – nabízí teď aplikaci pro Android, iOS, Windows Phone i Symbian.
Bazos.cz
Za jedním z nejvýznamnějších českých inzertních serverů nestojí velká firma, ale jeden konkrétní člověk: podnikatel z Olomoucka Radim Smička. Server založil v roce 2003 podle svých slov jako doplněk k magazínu o hardwaru. Ten dnes sice odpočívá v prachu dějin, ale Bazos.cz se postupem času rozrostl a expandoval i na Slovensko (2004) a pak do Německa a Rakouska (2008). Dnes podle NetMonitoru zaznamenává návštěvnost přes milion RU měsíčně, denně se na něm objeví na 20 tisíc nových inzerátů a roční obrat se pohybuje kolem 20 milionů korun. Nominaci na Křišťálovou Lupu letos Bazos.cz získal úplně poprvé. „Inzertní servery nejsou až tak zajímavé jako aukce – o těch se mluví desetkrát tolik,“ říká Radim Smička. „Ale na druhou stranu jsou užitečné pro velkou masu lidí, kteří nejsou ochotní s prodejem starých věcí trávit moc času.“
BigBrands.cz
Nákupní klub zaměřený na módu a módní doplňky je vlastně jedním z prvních slevových serverů na českém internetu – funguje od roku 2009. Provozuje ho společnost Brands Diffusion, a.s. za kterou investičně i výkonně stojí Vassili Gaëtan le Moigne (manžel šéfky českého Google Taťány le Moigne, která je členkou dozorčí rady). V sortimentu se soustředí na zlevněné módní zboží známých značek. K nabídkám se původně bylo možné dostat jen na pozvánku, dnes už je možné přihlásit se například prostřednictvím svého účtu na Facebooku. BigBrands už ve své krátké historii stihl expandovat na Slovensko a do Polska.
Fler.cz
Zřejmě největší české centrum prodeje rukodělných výrobků amatérů i profesionálů spatřilo světlo světa v únoru 2008. Také za jeho vznikem stojí jeden člověk – reklamní kreativec a grafik Jiří Kubeš. Podle informací serveru je na Fler.cz zaregistrováno asi 40 tisíc prodávajících a 120 tisíc zákazníků, kteří denně zobrazí 2,1 milionu stránek s jednotlivými výrobky a až 4 tisíce kousků za den koupí. Za rok 2011 uvádí Fler.cz obrat ve výši 150 milionů korun. Letos v říjnu server představil novou podobu směřující k pročištění designu.
Heureka.cz
Skupina Allegro Group má v kategorii internetového obchodování dalšího zástupce – jednoho ze dvou největších cenových srovnávačů v ČR Heureka.cz. Web spustila v říjnu 2007 firma Miton, o rok později Heureka expandovala na slovenský trh a ve stejném roce Miton navázal spolupráci se skupinou Allegro. Ta letos v březnu vyústila v úplné začlenění Heureky do Allegro Group. Návštěvnost Heureka.cz se dnes pohybuje kolem 1,9 milionu RU měsíčně. Na jednom místě porovnává výrobky z více než 25 000 internetových obchodů. V Křišťálové Lupě 2008 Heurece těsně unikla cena pro Projekt roku, v roce 2010 a 2011 se umístila na čtvrtém a třetím místě v kategorii Internetové obchodování.
iTesco.cz
Známý obchodní řetězec Tesco spustil letos v lednu e-shop s potravinami jako první ve své kategorii. Za první půlrok fungování se podle informací Tesca do e-shopu zaregistrovalo 30 tisíc lidí, kteří si koupili přes 2,2 milionu výrobků – nejvíce prý jdou na odbyt mléčné výrobky, nealkoholické nápoje, čisticí a prací prostředky. Tesco zboží rozváží zákazníkům ze svého pražského, kladenského nebo mladoboleslavského obchodu a do budoucna plánuje rozšiřovat pokrytí do dalších regionů. V e-shopu je momentálně ke koupi na 20 tisíc položek.
Kosmas.cz
Jedno z největších internetových knihkupectví začalo v listopadu 2011 prodávat kromě papírových také e-knihy. Za prvních pět měsíců letošního roku se mu podařilo prodat přes 10 tisíc e-knížek, což tvoří něco přes 5 % jeho obratu. Firma Kosmas existuje už od roku 1999 a kromě internetového prodeje knížek provozuje dvanáct kamenných knihkupectví a distribuuje tituly 400 nakladatelů. V srpnu Kosmas.cz s nakladatelstvím Argo představil speciální dvojjazyčné e-knihy, které obsahují českou a anglickou verzi.
Mall.cz
Internetový obchodní dům s nabídkou od bílého zboží, zahradní techniku až po kosmetiku a módu se v roce 2012 do historie českého internetu nesmazatelně zapsal tím, že ho za rekordní částku odhadovanou na 5,5 miliardy korun koupil jihoafrický konglomerát Naspers. Ten mimochodem vlastní i skupinu Allegro Group. Historie Mall.cz sahá do října 2000, kdy pod názvem Bílé zboží vznikla firma dodávající ledničky, pračky a myčky. Sortiment se postupně rozšiřoval, e-shop rostl a za rok 2011 už oznámil konsolidované tržby ve výši necelých 4 miliard korun. Loni v listopadu zaujal marketingovou akcí, při které mohli zákazníci nakupovat drogistické zboží prostřednictvím QR kódů přímo v pražském metru, za což je letos nominován v kategorii Marketingová inspirace, ve které rozhoduje odborná porota.
VotocVohoz.cz
Výměnná burza oblečení, kosmetiky a doplňků je na českém internetu teprve krátce, od jara 2011, nasbírala ale už 38 tisíc registrovaných uživatelů a v katalogu má asi 300 tisíc předmětů. Za projektem stojí dva studenti Lukáš Vala a Janet Lavicka, kteří do Česka přenesli koncept vytvořený původně litevským studentem Justasem Janauskasem. „Dáme našemu oblečení druhou šanci a tím ho citlivě zrecyklujeme. Věci, které nás už omrzely, prodáme, darujeme nebo vyměníme za jiné. Tak se zároveň postavíme i proti nesmyslnému plýtvání,“ vysvětlují na webu hlavní myšlenku projektu. Uživatelé mají tři možnosti, jak na serveru se svými věcmi naložit: mohou je darovat, vyměnit nebo prodat. Kromě burzy nabízí web také diskusní fórum, na kterém si mohou uživatelé vyměňovat názory nejen na módu. Používání serveru je bezplatné.
Nástroje a služby
AAAPoptavka.cz
Tento poptávkový server se ve čtvrtek zapsal na seznamu velkých letošních transakcí: od majitele ho za nezveřejněnou cenu koupilo vydavatelství Mafra. Služba, za kterou stojí podnikatel Pavel Matoušek, vznikla v dubnu 2007. Nabízí zprostředkování zakázek pro firmy v řadě oborů – od auto-moto až po zemědělství. V roce 2009 server rozšířil služby o databázi veřejných zakázek a expandoval na slovenský trh. Firmy za registraci do systému platí roční poplatek 3000 Kč, zákazníci mohou jejich služby poptávat zadarmo. AAAPoptavka.cz o sobě tvrdí, že je největším poptávkovým serverem v Česku – podle svých údajů ovládá nadpoloviční většinu trhu (54 % zveřejněných poptávek). Prvenství si ale nárokuje i jeho největší konkurent, server ePoptávka.cz (viz níže). V lednu letošního roku prošel web redesignem. Službu využívá 550 tisíc zadavatelů a 252 tisíc registrovaných firem, ročně vyřídí 140 tisíc poptávek a její obrat se pohybuje kolem 60 milionů Kč za rok.
CSFD.cz
Největší filmovou databázi s tradičně silnou komunitou uživatelů měsíčně navštíví podle NetMonitoru kolem 1,5 milionu uživatelů. Projekt v roce 2011 založil bývalý novinář Martin Pomothy, který z ní postupně vybudoval jeden z nejnavštěvovanějších webů českého internetu. Zakladatel dodnes říká, že CSFD je pro něj koníčkem a že o prodeji webu vůbec neuvažuje. V loňském roce CSFD.cz v anketě Křišťálová Lupa vyhrálo kategorii Zájmové weby.
ePoptavka.cz
Server ePoptavka.cz nabízí podobné služby jako jeho konkurent AAAPoptavka.cz a také on tvrdí, že je největším poptávkovým systémem v ČR. Chlubí se 192 tisíci aktivními dodavateli a necelými 10 tisíci vyřízenými poptávkami za měsíc." ePoptávka.cz se specializuje na firemní poptávky s výrazně vyšší bonifikací. AAApoptávka.cz obsahuje více poptávky soukromých osob," popisuje rozdíl mezi hlavními konkurenty ředitel firmy Otto Kočí. Za službou stojí firma B2M.CZ, která provozuje pobočky také v Polsku, Maďarsku a na Slovensku.
Jizdomat.cz
Server umožňující zprostředkování spolujízdy prostřednictvím internetu existuje od roku 2010 a za dva roky své existence nasbíral 36 tisíc uživatelů. Už v roce 2011 se tvůrcům projektu podařilo najít investora – vydavatelství studentského magazínu Studenta získalo ve firmě 49% podíl. Letos v září Jizdomat.cz spustil mobilní aplikaci a od října začalo nabízet přihlašování přes mojeID. V poslední době tvůrci pracují na lepším ověřování a hodnocení uživatelů.
Mapy.cz (turistické mapy)
Letošní inovace map od Seznamu přinesla v červenci vrstvu nových turistických map. Mapy jsou velmi podrobné (nabízejí měřítka až do 1 : 5000), a lze tak na nich najít velké množství detailů, jako jsou všemožné lesní cesty a pěšinky, okótované podrobné vrstevnice, turistické rozcestníky, studánky či například památné a významné stromy. Nabízí mimo jiné plánovač pro pěší, který nabízí volbu mezi cestou po trasách turistických a cestou nejkratší. Stínování terénu a vrstevnice pocházejí od společnosti Geodis, podkladová data sbírala kartografická redakce společnosti Mapy.cz, s.r.o. vlastněná Seznamem.
Scuk.cz
Průvodce po (nejen) českých restauracích, kavárnách, cukrárnách, pekárnách, farmách či prodejnách s potravinami koncem července oslavil dvouleté výročí. Za projektem databáze stravovacích zařízení a jejich recenzí stojí foodbloger Martin Kuciel alias Pan Cuketka. Recenze podniků a provozoven píší sami uživatelé, kteří kolem projektu vytvořili věrnou komunitu. V současné době podle zmínek na Twitteru připravuje novou verzi webu.
Twitter.com
Celosvětově populární mikroblogovací síť letos konečně dostala českou verzi a objevily ji i české celebrity. Podle statistik serveru Klaboseni.cz překonal počet českých a slovenských účtů 100 tisíc.
Uschovna.cz
Nejstarší český web pro pro posílání dat prostřednictvím internetu umožňuje ukládání souborů do 300 MB zdarma, pokud si uživatel zaplatí, může ukládat data až do 2 GB. K dispozici je také desktopová aplikace, která umožňuje posílat až soubory o velikosti 4 GB. V roce 2010 službu od Dial Telecomu koupila firma Capsa-Premier.cz. „Za dva roky, co provozujeme Úschovnu, se nám podařilo zvýšit počet unikátních návštěvníků z 350 tisíc na 900 tisíc a průměrný počet zásilek odeslaných za měsíc z 163 tisíc na 431 tisíc,“ pochlubil se provozovatel letos v říjnu na facebookové stránce služby.
Zakonyprolidi.cz
Užitečná služba nabízí přehled předpisů Sbírky zákonů ČR v aktuálním konsolidovaném znění, a to zcela zdarma a bez registrace. Provozovatelé spustili databázi z prostého důvodu: „Je zřejmé, že službu typu zakonyprolidi.cz by měl občanům poskytovat stát. Avšak nedělá to v použitelném a době odpovídajícím provedení,“ vysvětluje jeden z tvůrců projektu Pavel Gardavský. Loni v prosinci služba představila mobilní stránku a i letos pokračuje v postupném vylepšování služby.