Hlavní navigace

Kvantum - Nokia mezi výměnnými reklamními systémy

9. 5. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Trhu výměnných reklamních systémů dominují dva giganti - BillBoard a Mr.Lin(x). Každý z nich má nedostatky, oba jsou však na vysoce profesionální úrovni, proto má jejich konkurence velmi obtížnou pozici. Jedním z projektů, který se v posledních týdnech propracoval do funkčního stadia, je Kvantum od MIA. Má šanci na obsazeném trhu uspět?
V první řadě je třeba říci, že Kvantum není už kvůli své historii typický výměnný reklamní systém. Vznikl hlavně pro potřeby serverů sdružených v největší české komerční reklamní síti IMS – na těchto serverech donedávna v době mimo komerční kampaň běžela jen víceméně náhodná směsice jejich bannerů, které vyměňoval administrátor po zaslání emailem. Díky tomu Kvantum od IMS zdědilo řadu zajímavých členů, mj. Quick, Fincentrum či Neviditelného psa. Systém je sice otevřený dalším členům, ti však podléhají schválení administrátora, dá se tedy předpokládat, že cílem bude určitá kvalita a exkluzivita účastníků na úkor masovosti a maximálního množství protočených impresí.

Administrace reklamy v Kvantu je jednoduchá a přehledná – tvůrci toho dosáhli tak, že místo vymýšlení něčeho nového většinou jen okopírovali kusy BillBoardu a Linxe. To by nemuselo být nic špatného, pokud by občas nepřevzali i některé nedostatky toho kterého systému. Kvantum tedy nepřináší mnoho převratného, na druhou stranu nepostrádá žádnou základní funkci a přihlédneme-li k tomu, že se stále vyvíjí, obsahuje i poměrně málo nedostatků a chyb.

Zřejmě největší výhoda Kvanta oproti ostatním reklamním systémům je možnost snadno používat pro jeden členský server neomezené množství reklamních prvků – uživatel tedy není omezen jedním (!) bannerem u Linxe nebo třemi reklamami od jednoho rozměru u BillBoardu (u obou jmenovaných systémů lze omezení obejít např. založením více účtů, jde však o otravnou komplikaci). U každé reklamy se jednoduše nastaví procento z celkového počtu zobrazení. Kvantum podporuje stejné rozměry reklamy jako BillBoard, tedy 468×60, 125×125 a 88×31, získané kredity jsou přitom mezi formáty navzájem převoditelné v poměru 4:2:1 (poměry stejné jako u BillBoardu). Garantovaný výměnný poměr 4:5 se opět nijak výrazně neliší od konkurence, zvláštnůstkou je o 50 % vyšší cena za zobrazení rich-media banneru.

Šetření kreditů je vyřešeno obdobně jako u BillBoardu Kreditní bankou – každý člen Kvanta má jeden či více serverů, u každého může spořit od 0 do 100 % získaných kreditů na spořící účty. Kredity na spořících účtech pak lze převádět na běžné účty ke spotřebě či si za ně definovat kampaně. Kredity bohužel nelze převést z běžného účtu zpět na spořící. Systém příliš nepočítá s velkými servery, protože v objednávce kampaně jsem se nesetkal s nabídkou kapacity více než 100.000 impresí denně, a i pokud jsem převedl na běžný účet téměř milion kreditů, více než 200.000 impresí banneru 468×60 denně se mi nikdy nezobrazilo. Je tedy potřeba počítat s tím, že to, co se dá BillBoardem protlačit za den (cca 1.500.000 impresí 468×60), se bude v Kvantu rozpouštět až dva týdny.

Zobrazování reklamy lze cílit na 52 různých kategorií. Vzhledem k nízkému počtu členů by to téměř odpovídalo cílení na jednotlivé servery, nebýt vážného nedostatku – zatím neexistuje katalog členů, nelze tedy jinak než metodou pokus-omyl zjistit, kdo je zařazen ve které kategorii. Ze stejného důvodu je sporná využitelnost možnosti zakázat zobrazování reklamy až ze tří kategorií na vlastním serveru – blokování reklamy konkurence tak svým opakovaným označováním různých zakázaných kategorií a sledováním, jak se změna projevila, připomene známou hru Logik.

Nejvíce slabin má zřejmě Kvantum ve statistikách – solidní základ je zatím znehodnocen řadou nedotažeností. Na řadě míst, kde je uváděno CTR (kterou Kvantum ve shodě s konkurencí stále tvrdošíjně označuje jako úspěšnost), je hodnota zaokrouhlena na celá procenta – např. 54.589 zobrazení a 287 kliknutí systém prezentuje jako úspěšnost 0,01. Většina statistik je dostupná za dnešek, včerejšek, týden a měsíc – inspirace tentokrát Linxem bohužel zašla tak daleko, že stejně jako v Linxovi chybí statistika celkem. Pokud tedy pouštíte banner na sklonku měsíce, tak řekněme v pondělí 1. dne v následujícím měsíci už jsou předchozí data nenávratně pohřbena. Oproti BillBoardu tedy značná nevýhoda – ať už jsou nedostatky BillBoardu jakékoliv, celková data za daný banner jsou dostupná okamžitě, u Linxe a Kvanta až po složitých výpočtech vycházejících ze zaznamenaných mezihodnot. Kvantum přitom data ukládá, protože nabízí přehled míst, kde se banner zobrazil, dokonce pro tento i minulý rok. U těchto dat však není k dispozici celkový součet, to, že je lze setřídit pouze podle CTR a ne podle počtu zobrazení, také příliš nepotěší. Naopak je třeba u Kvanta pochválit, že na jedné stránce jsou dostupné statistiky reklamního prostoru všech spravovaných serverů i statistiky každého jednotlivého banneru.

KL24

Důležitým hlediskem kvality reklamního systému je i podpora uživatelů. Ta je podobně jako ostatní faktory u Kvanta na celkem solidní úrovni – komunikoval jsem s několika různými lidmi a až na jeden případ byly reakce rychlé, slušné a relevantní. U odpovědi až za několik dnů po odeslání připomínky byla připojena omluva za zpoždění, bug v systému byl opraven také po několika dnech. Pokud tedy nebudete mít zrovna smůlu na toho, kdo s vámi komunikuje, budete pravděpodobně s uživatelskou podporou spokojeni.

Kvantum je výměnný reklamní systém, který je spolehlivý, příjemně vypadá, snadno se ovládá, má jen minimum výrazných funkčních nedostatků, na druhou stranu však nepřináší nic převratného ani se nesnaží konkurovat velkým množstvím funkcí a vychytávek. Třešničkou na dortu a jedním z důvodů pro jeho vyzkoušení je atraktivní skupina členských serverů, které není možné zasáhnout přes jiný výměnný systém. Metaforicky řečeno – pokud by byl Kvantum mobilní telefon, měl by značku Nokia.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje on-line marketingu českého portálu. Atlas a svému soukromému projektu - portálu pro dívky 17.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).