Hlavní navigace

Liberalizace - pro nedostatek zájemců zrušeno?

Mirek Zeman

Contactel, jediný velký operátor, který projevil zájem o domácí uživatele, právě prochází restrukturalizací, která si vyžádala odchod 10 - 11 % zaměstnanců, utlumení provozu Redboxu apod. Navíc není zcela jisté, zda se Contactel do poskytování služeb domácnostem pustí, takže i po liberalizaci možná zůstaneme s Českým Telecomem na věčné časy.

(1) Provozovatelé veřejných telekomunikačních sítí s výrazným podílem na trhu jsou povinni (…) umožnit přístup ke službám kteréhokoli (…) propojeného poskytovatele veřejných telefonních služeb (…), a to jak formou nastavení předvolby čísel, tak krátkou individuální volbou čísel pro jednotlivá volání.
(2) Provozovatelé veřejných pevných telefonních sítí (…) zajistí přenositelnost telefonních čísel (…), aby účastníci veřejné telefonní služby (…) si mohli ponechat svoje účastnické číslo, jestliže se rozhodnou změnit provozovatele veřejné pevné telefonní sítě (…), poskytovatele veřejné telefonní služby (…).
(3) Provozovatelé veřejných pevných telekomunikačních sítí, kteří jsou uvedení v odstavci jedna jsou povinni splnit povinnost (…) do 30. července 2002.

30. červenec 2002 je datem, které nám díky § 76 Zákona o telekomunikacích dává určitou naději, že bychom coby domácí uživatelé mohli počátkem příštího léta vymést Český Telecom z chalupy. Možná si vzpomínáte, že sám proces schvalování zákona byl velmi bouřlivý, protože faktické prodloužení monopolu Českého Telecomu je tak trochu v rozporu se směrnicemi Evropské unie, se kterou se snažíme legislativně sladit. Zákon byl nicméně našimi zákonodárci nakonec prosazen (viz Pachatel známý, monopol pokračuje), a bylo tak oficiálně posvěceno nejen prodloužení monopolu Českého Telecomu na poli veřejných hlasových služeb do 1. ledna 2001, ale také jeho současná dominance do zmíněného 30. července 2002. Až bude spuštěna možnost předvolby, alternativní operátoři budou mít volné působiště.

Tedy někteří alternativní operátoři – kteří mají jednak zájem o domácí uživatele a současně dostatečný potenciál, aby si mohli dovolit tyto domácí uživatele oslovit (ale hlavně je vyprovokovat k nějaké akci). Dva největší (počítáno bez Českého Telecomu) – GTS Czech (obrat za minulý rok činil 1,2 miliardy korun) a Aliatel (obrat za minulý rok činil 0,5 miliardy korun) nabízí své služby výhradně firemní klientele a zdá se, že ani do budoucna nebudou mít o rezidenční trh (= domácí uživatele) zájem. Metropolitní alternativní operátor eTel (původně Globix, obrat za minulý rok činil 0,24 miliardy korun) se rovněž specializuje převážně na firemní sektor a o domácí uživatele se rovněž nezajímá. Zbývá tedy „čtvrtý vzadu“ – společnost Contactel (obrat za minulý rok činil 0,21 miliardy korun).

Contactel se již od samého počátku snažil profilovat jako alternativní operátor, kterému jde o domácí uživatele a který hodlá po definitivní liberalizaci českého trhu svést s Českým Telecomem onu nerovnou bitvu o rezidenční trh, jež svým poměrem cena/výkon není pro ostatní telekomunikační operátory příliš atraktivní. Zdá se tedy, že po definitivní liberalizaci – ve které řada domácích uživatelů vidí (dle mého názoru naprosto zcestně) spasení – bychom namísto telekomunikačního operátora jednoho měli mít operátory dva, což s největší pravděpodobností neotřese cenami telekomunikačních služeb způsobem, jakým bychom si představovali. Je to ovšem lepší než nic. Nedávno totiž z útrob Contactelu „prosákly“ neoficiální informace, že možná bezprostředně po liberalizaci své služby domácím uživatelům nenabídne.

Dánský telekomunikační operátor Tele Danmark se totiž zřejmě zamotal do privatizace Českých radiokomunikací, kterých se česká vláda zjevně nechce vzdát bez boje a dokonce koketuje s myšlenkou odložení procesu privatizace na okamžik, kdy se nad telekomunikačními trhy opět vyčasí, aby do státního rozpočtu přibylo co možná nejvíce peněz (nutno podotknout, že státní rozpočet se svým deficitem podobnou finanční injekci nesporně potřebuje). Je však více než pravděpodobné, že dokud nebude mít Tele Danmark „pojištěné“ České radiokomunikace, nebude se v České republice pouštět do žádných investic. Pokud by se tedy prodej Českých radiokomunikací výrazným způsobem opozdil, Contactel možná k realizaci hlasových služeb pro rezidenční trh z nedostatku peněz přistoupí se zpožděním.

WT100

Tlak na zefektivnění chodu společnosti – která se nyní díky skluzu v zavádění hlasových služeb (a našim zákonodárcům) nachází v červených číslech podstatně hlouběji, než se původně plánovalo – ze strany Tele Danmark je zřejmě značný. Svědčí o tom i probíhající restrukturalizace společnosti, která si dosud vyžádala životy 10 – 11 procent zaměstnanců, ale díky změně organizační struktury také zrušení marketingového oddělení a propuštění části lidí, kteří měli na starost provoz portálu Redbox (který i po několikerém redesignu vykazuje všechny znaky neúspěšného projektu – Contactel nicméně zřejmě těší, že předstihl Quick Českého Telecomu). Tele Danmark se tedy namísto výroby lákadel na získávání dalších a dalších zákazníků rozhodl spíše tlačit na hospodářské výsledky.

Může se tedy stát, že pokud teoretická liberalizace proběhne 30. července 2002, nebude na českém trhu nikoho, kdo by dokázal situace bezprostředně využít k nabídce nových telekomunikačních služeb. Plánovaná válka, která měla srazit ceny telefonních poplatků, tak možná skončí dříve, než vůbec začala. Rok je samozřejmě dlouhá doba – na trhu se může objevit další operátor, jenže… světový telekomunikační trh je v recesi a operátoři se tlačeni bankami snaží snížit dluhy, které nadělali nákupem nových telekomunikačních licencí – nemají peníze. A pokud jsou náhodou při penězích (francouzské Vivendi, španělská Telefónica), brousí si zuby na Český Telecom, který česká vlada nakrmila řadou exkluzivit. Ne nadarmo má u agentury Standard & Poor's hodnocení A-. Žádné dluhy, žádné závazky.

Našli jste v článku chybu?