Lidé sdílí na Facebooku méně vlastních příspěvků. A vůbec méně sdílí

14. 4. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Proč asi dále klesá šíření obsahu na Facebooku? Tedy příspěvků přímo ze života, nikoliv nasdílených odjinud? Byť i těch je prý méně.

Zahraniční média ze všech stran rozebírají, že Facebook Struggles to Stop Decline in ‘Original’ Sharing (pozor, článek není přístupný volně, ale pouze pro předplatitele). 

Autoři v něm tvrdí, že Facebook musel vytvořit nový tým, který se zabývá poklesem toho, jak lidé na Facebook sdílí vlastní příspěvky – tedy ty, které označují za „původní“ (original).

Meziroční pokles přitom má být dvouciferný. Navíc se má týkat i „neoriginálních“ příspěvků, tedy něčeho nasdíleného odjinud. Jak už to tak bývá, Facebook popírá, že by se něco takového dělo, a médiím poskytuje vyjádření, že všechno je jak má být.

Konečně konec Facebooku

Vlastně to začíná vypadat jako poměrně dobrá zpráva pro všechny, kdo doufají, že Facebook konečně zanikne. Nebo alespoň ztratí na významu. Pokles o 21 % u sdílení „originálních“ příspěvků by to mohl naznačovat, stejně jako 5,5% pokles u sdílení všeobecně. Ale osobně se obávám, že jásat je předčasné.

Facebook prý každopádně opět změnil algoritmus filtrování příspěvků. „Originální“ příspěvky nyní zvýhodňuje a „profesionální“ obsah potlačuje. Což, ať se na to díváte z jakékoliv strany, je pro Facebook dost nepříjemná situace. Příspěvky firem a celebrit jsou už teď potlačeny tak hodně, jako nikdy předtím. A další znevýhodnění nic příznivého nepřinese – přitom právě odtud plyne většina příjmů Facebooku. 

Firma ale prý také doufá, že plošné zpřístupnění možnosti vysílat živá videa jí přinese nový originální obsah. 

Co všechno přispívá k pádu Facebooku

Výše uvedené, tedy zásadní snaha Facebooku proměnit se v placený nástroj pro firemní marketing, je jedním ze zásadních důvodů, proč přestáváme Facebook mít v oblibě. Uživatele i firmy přestává bavit zveřejňovat na Facebooku příspěvky, které skoro nikdo nevidí. Firmám vadí, že Facebook chce stále více a více peněz, aniž by za to poskytoval odpovídající služby. Uživatelům vadí, že na Facebooku vidí více a více placených příspěvků a pokud ne, tak více a více „virálních“ příspěvků bez jakékoliv hodnoty, vytvořených jenom proto, aby se šířily bez placení.

Další možný důvod? Příchod chatovacích aplikací. Facebook sám řeší problém s tím, že mladší generace přestávají používat Facebook jako takový a místo toho se „stěhují“ do Messengeru. V ještě horším případě do Snapchatu (ten Facebooku nepatří), WhatsApp (ten Facebooku patří) či Instagramu (ten Facebooku také patří). Situace je nepříjemná i pro firmy, protože pokoušet se o marketing v kanálech 1:1 (1:několik místo 1:mnoho) je obtížné, nákladné a neefektivní.

Uživatelé Facebook opouštějí, protože jde příliš tvrdě po penězích a ignoruje uživatele i firmy, protože jeho jediným cílem je maximalizace zisku. Filtrování příspěvků je pak dalším důvodem, proč klesá množství „originálních“, ale i těch sdílených příspěvků – chuť něco na Facebook dávat je tím nižší, čím méně Facebook příspěvky ukazuje. I proto vypadá Instagram jako zajímavá alternativa, a proto je lepší si chatovat, protože tam žádná filtrace není.

Na Instagram ale nakonec filtrace dorazí a do chatovacích aplikací musí nutně dorazit záplavy reklamy – stejně jako se to stalo i na Instagramu. Chvíli bude pro uživatele i firmy zajímavé zkoušet boty, tedy „konverzační“ způsoby sdílení, ale s jejich stoupajícím počtem i zde nastoupí Mark Zuckerberg a „ve jménu dobra pro uživatele“ nastaví nová omezení.

Soukromí je také dost podstatný důvod

Uživatelé také začínají být zkušenější v otázce soukromí, část z nich zjistila, že bezhlavé sdílení osobních příspěvků může mít čas od času nepříjemné následky. Právě v tom najdete důvod vzestupu popularity Snapchatu, který je jinak ve všech ohledech tou nejhorší komunikační aplikací, kterou můžete vůbec dostat do rukou. Mládež, která si ho hlavně oblíbila, na námitky reaguje ve stylu „je nám jedno, jak divně to funguje, důležité je, že tam nic nezůstává“.

Soukromí začalo hrát roli i z důvodu toho, co na světlo vynesl Edward Snowden, a jakkoliv si můžete myslet, že jsou takové věci lidem jedno, tak tomu tak není. Je zde pořád dost velká část uživatelů sociálních sítí, která se začala bát (čistě hypotetického) faktu, že je může šmírovat kdokoliv odkudkoliv.

Díl viny zde má i Facebook. Po mnoha selháních se soukromím a falešných slibech mu nejen uživatelé moc nevěří, ale změny vedoucí k tomu, že většina příspěvků na Facebooku je soukromá (tedy zpravidla pouze pro přátele), znamená, že je velmi těžké objevovat „nový obsah“, tedy jiné lidi, než tu stále stejnou skupinku původních „přátel“.

Únava, nuda, nic nového, vyhoření

Jeden ze zásadních důvodů poklesu je ale zároveň tím nejprostším. Uživatele už Facebook nebaví a přísun nových lidí, kteří se ještě nestihli vyčerpat, je příliš malý na to, aby vyvážil klesající ochotu (zájem) neustále něco sdílet. K čemuž opět přispívá to, že když už něco sdílíte, chcete aby na to někdo reagoval, což v okamžiku omezení dosahu vašich příspěvků vede k zjištění, že sice pořád něco vkládáte, ale buď na to nereaguje nikdo, nebo pořád jen těch pár lidí, kteří vás možná nakonec zajímají ze všeho nejméně.

Těžké je i to, abyste po třech a více letech měli stále co nového psát. Témata došla, 365 dní v roce nemáte nic nového a závratného, minulé zkušenosti z nezájmu vašeho sociálního kruhu navíc přispívají k tomu, že nakonec cenzurujete sami sebe. A Facebook pak má méně a méně příspěvků.

Je to podobné, jako když někoho přestane bavit hrát nějaké hry (počítačové). A se stárnoucí populací uživatelů Facebooku tu hraje roli i další aspekt: mladí, kteří mají přemíru volného času, se mění v pracující, kteří mají času naopak nedostatek. A do života jim přibývá strach o vlastní kariéru, rodiny, hypotéky a další věci. Bez sociálních sítí se přitom dokáží snadno obejít.

Facebook už není jediný a navíc jsme mobilní

To, že lidé používají více sociálních sítí, tedy Facebook a k tomu něco na obrázky (Pinterest, Instagram), možná něco jako Twitter a vždy ještě něco na chatování (Messenger, Snapchat, WhatsApp), znamená, že i když uživatel publikuje dohromady pořád přibližně stejné „množství“ příspěvků měsíčně, rozdělení mezi více míst vyústí v to, že na Facebook jich dá ve výsledku méně.

Navíc jsme mobilní, což pro řadu uživatelů znamená menší ochotu něco na Facebook psát a vkládat, stejně jako méně sdílet to, co právě čtou. Je to často složité, ale také to příliš zdržuje. Proto má Instagram úspěch, nemusíte dělat nic jiného, než zmáčknout spoušť a pak na pár kliknutí fotku odeslat, bez nutnosti psát popisky, vytvářet složité příběhy. Proto se vrací chatování, ač to vypadalo, že s koncem ICQ jeho časy definitivně skončily.

Proč se to zatím drží?

Po přečteních všech předchozích úvah to skoro vypadá, jako kdyby snad už Facebook měl být na konci sil a jeho uživatelé dávno jinde. Jenže tomu tak není. Prvním zásadním důvodem je, že tu není silná alternativa, všechno ostatní je buď skoro stejné (Google+), nebo nepochopitelně nepraktické (Twitter). K tomu ale přistupuje druhý důvod: nikde jinde nejsou ti, kvůli kterým na Facebooku lidé zůstávají.

Když v roce 2009 začal konec českých sociálních sítí (Lide.cz tehdy ještě mělo přes 2 miliony uživatelů, dnes jsou rádi za pár set tisíc), došlo k masovému exodu uživatelů právě na Facebook.

Pár jedinců tam přešlo, zjistili, jak je to nové, jiné a zajímavé, a velmi rychle za nimi přešly jejich sociální kruhy. Znamenalo to konec pro Líbimseti.cz, odkud se děti stěhovaly na Facebook po stovkách tisíc měsíčně, včetně jmen a přezdívek z „Líbka“. Ústup ze slávy to přineslo i pro Lide.cz či Spoluzaci.cz, kde ani síla Seznamu nepomohla k tomu, aby se tam návštěvnost udržela.

Doufat v příchod něčeho tak revolučního (jako byl Facebook vs. Lidé.cz) je hezké, ale zatím to nebyl ani Instagram a ani Snapchat. Různé další pokusy snažící se zvítězit tvrzením „nejsme jako Facebook“ nefungují (viz předchozí dva důvody).

A tak budeme zatím sledovat jenom to, jak na Facebooku postupně klesá „provoz“. Facebook mezitím bude řešit, jak ovládnout Messenger, WhatsApp a Instagram, protože už je asi jasné, že aktuální trend nemá jak zvrátit. 

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).