Hlavní navigace

Lídrovi trhu se v novém roce nedaří. Nova se snaží podpořit svůj klíčový seriál

27. 2. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: TV Nova
Celé roky bylo jasné, že v úterý a ve čtvrtek večer nemají ostatní televizní stanice proti Nově žádnou šanci. Od nového roku ale televizní trh zažívá nevídanou revoluci. Pozice Novy už není tak neotřesitelná.

Nepříliš povedený začátek televizní sezony aktuálně zažívá management dlouholeté české komerční jedničky, televize Nova. Nejenom že stanice po letech ztrácí dominantní postavení v úterním a čtvrtečním hlavním vysílacím čase, nefunguje jí ani ten páteční. Zatímco pokračování seriálu Kameňák stáhla Nova z pátečního prime time okamžitě, patnáct let vysílanou Ordinaci v růžové zahradě 2 se snaží udržet, jak jen to jde.

Pro Novu přitom nejde o zanedbatelný neúspěch. Ordinaci už léta považuje za svůj klenot a jeden z hlavních programových pilířů, s jehož sledovaností dokázalo pohnout máloco. Ještě loni na podzim k televizním obrazovkám pravidelně přitáhla více než milion diváků a patřila tak k nejsledovanějším seriálům na českém televizním trhu. 

Nova formátu i po letech věří, do jeho výroby navíc v posledních letech výrazně investovala. Kvůli přechodu na filmové snímání, které mělo seriálu dodat dramatičnosti a akčnosti, musela nakoupit nové kamery a přestavět dekorace.

„Náš úspěch je postaven na pokračování dlouhodobě oblíbených seriálů i pořadů a vyváženém zpravodajství. Divákům se zároveň nebojíme nabízet nové zajímavé televizní formáty,“ říkala ještě začátkem ledna programová ředitelka Novy Alex Ruzek.

Alespoň oslabit, když ne porazit, vlajkový seriál Novy se různými formáty léta pokoušela především televize Prima. Vždy však bez výraznějšího a dlouhodobějšího úspěchu. Až na začátku letošního roku vsadila na dlouho připravovaný rodinný seriál z venkovského prostředí Slunečná. Příběh nahradil ukončený seriál Krejzovi.

Seriálová novinka, se kterou Prima od začátku počítala na úterní a čtvrteční večery, se ve vysílání poprvé objevila druhou lednovou sobotu. Televize tak chtěla zvýšit šanci seriálu uspět v konkurenci Ordinace růžové zahradě 2. U Primy nejde o úplně mimořádný krok, své seriálové projekty v sobotním prime time úspěšně zahajovala už dříve. Tento taktický tah se jí navíc vyplatil i tentokrát, Slunečnou totiž napoprvé dokázala zaujmout 1,37 milionu diváků starších 15 let.

Do přímého střetu se oba seriály poprvé dostaly v úterý 14. ledna. Přestože Slunečná v konkurenci nekonečného seriálu napoprvé přišla přibližně o 300 tisíc diváků, rozhodně nemůže být řeč o neúspěchu. Primě se totiž podařilo Ordinaci poprvé výrazněji oslabit, když ji ve sledovanosti srazila k hranici 900 tisíc diváků, a přeskočila ji ve všech hlavních cílových skupinách. Pro srovnání, v týdnu před nástupem Slunečné Ordinaci v průměru sledovalo 1,07 milionu diváků starších 15 let.

„Úspěch seriálu Slunečná nás upřímně potěšil. Podařilo se nám najít nejen skvělé herecké obsazení, které přilákalo k obrazovkám mladší cílovou skupinu, ale také zajímavý příběh, který navzdory populárnímu tématu, jako je pečení, i historicky zavedenému konkurenčnímu seriálu podruhé zvítězil,“ pochvaloval si Marek Singer, generální ředitel televize Prima.

Sledovanost Slunečné nemohla chybět ani při tiskové konferenci, kde se Prima chlubila novými formáty pro jarní vysílání:


Autor: TV Prima

Srovnání sledovanosti Slunečné a Ordinace v růžové zahradě na základě oficiálních dat z měření sledovanosti

Kampaň láká na dějové zvraty

Zatímco Prima se na sociálních sítích začala okamžitě škodolibě ptát, jestli se nad Ordinací stahují mračna, Nova se tvářila, že se nic neděje. Svému stěžejnímu formátu pravděpodobně věřila natolik, že i tentokrát počítala s tím, že se diváci k Ordinaci stejně zase vrátí. Jak však ukázal vývoj v dalších týdnech, náskok Slunečné nad seriálem z kamenické nemocnice se naopak postupně zvyšoval.

Diváci dali všech šest lednových večerů, kdy seriály běžely proti sobě, přednost Slunečné. Tu v průměru sledovalo více než 1,1 milionu diváků, Ordinaci přibližně 0,9 milionu diváků starších patnácti let. Propad Ordinace zaznamenala také v cílové skupině Novy (15–54), kde se seriál v konkurenci Slunečné dostal pod hranici 20 %. V loňském roce jej přitom podle Novy ve stejné cílové skupině v průměru sledovalo necelých 24 % diváků.

Že by Slunečná mohla být pro Ordinaci skutečným problémem, (si) Nova poprvé připustila na přelomu ledna a února. Nejprve cíleně o několik minut posunula začátek seriálu, díky čemuž svůj hlavní večerní program zahájila o několik minut dříve než konkurence. Navíc úplně vynechala reklamní pauzu následující po Počasí, čímž chtěla diváky plynule přesunout k Ordinaci. 

Odlákat část diváků Slunečné se Nova pokusila také o týden později, když do vysílání poněkud neobvykle zařadila několikaminutový Speciál Televizních novin: Koronavirus Wuchan. Ten první únorové úterý a čtvrtek Ordinaci předcházel, takže začínala až kolem 20:30. 

Jenže ani při jednom pokusu se Nově Slunečnou příliš oslabit nedařilo. Ordinace se sice ve skupině 15–54 vrátila nad 20% hranici, druhý únorový týden se však ve stejné skupině propadla ještě hlouběji. Za šest únorových večerů Ordinace nevystoupala nad milion ani jednou. Slunečná naopak ještě posílila a přiblížila se k hranici 1,2 milionu diváků, kterou také několikrát překročila. 

Nejvýrazněji Nova na oslabení svého nejdéle vysílaného seriálu reagovala v polovině února, kdy Ordinaci začala intenzivně promovat v reklamní kampani. Ta je postavena na hlavních tvářích a aktuálních dějových linkách, jejichž další vývoj nastiňuje. Oficiálně se tváří, že kampaň souvisí právě s „dějovými zvraty“.

Prozatím se však zdá, že diváky nepřesvědčila ani nová postava v příběhu, ani rozšíření seriálu o prostředí urgentní pediatrie.

Ani Kameňák nefunguje

Úterní a čtvrteční večery nejsou jedinými, kdy se Nově aktuálně příliš nedaří. Od minulého týdne televize z vysílání úplně stáhla premiérové díly seriálu Kameňák, který vychází ze stejnojmenné filmové série režiséra Zdeňka Trošky. V aktuální sezoně přitom odvysílala pouze jeden díl z osmi, které měla pro letošní jaro připraveno.

Kameňák se ve vysílání neobjevil poprvé, osm dílů televize odvysílala už před rokem.  Tehdy si je v průměru nenechal ujít téměř milion diváků starších 15 let při podílu 27,9 % v divácké skupině 15–54. Letošní pokračování ovšem čelilo silné konkurenci v podobě detektivního seriálu České televize Poldové a nemluvně, který pravidelně sleduje více než milion diváků, a nového pořadu televize Prima se Zdeňkem Pohlreichem Superšéf: 24 hodin do pekla a zpět.

Výsledkem bylo, že premiérový díl Kameňáku sledovalo 620 tisíc diváků starších 15 let, v cílové skupině 15–54 měl podíl 15,5 %. Další týden ho tedy nahradil film Ženy v pokušení, jenž v cílové skupině Novy dosáhl na 24% podíl.

Seriálu se přitom už loni podobně nedařilo na Slovensku, kde se objevil v programu televize Markíza. Ta stejně jako Nova odvysílala osm epizod, zbylých osm epizod letos plánuje nasadit už mimo hlavní vysílací čas. 

Nova páteční večery prozatím vyplní českými filmy – Jak se zbavit nevěsty, Jak se budí princezny nebo Nejkrásnější hádanka. 

Tip_PPC

V záloze má také nový seriál Co 'ste hasiči v hlavních rolích s Petrem Rychlým a Václavem Koptou. Televize původně avizovala, že s ním plánuje ještě na jaře navázat na premiérové díly Kameňáku.


Autor: TV Nova

Z chystaného seriálu Co 'ste hasiči

„Zatímco šéf hasičské jednotky zdolává nebezpečné úkoly, starosta mu hází klacky pod nohy a hodlá hasiče zlikvidovat. Jak jejich souboj dopadne? Dotkne se obyvatelů Horní?“ popisuje Nova příběh, který se podle tiskových materiálů odehrává v „malebném Ladově kraji“.

Autor článku

Publicista se zaměřením na média.