V tiskové zprávě, kterou jste zveřejnili v souvislosti se spuštěním nové podoby serveru zlatestranky.cz, píšete o novém standardu hledání firemních kontaktů online. Mám tomu rozumět tak, že se jedná o nový standard v globálním měřítku, nebo to bylo míněno jako nový standard vyhledávání na českém Internetu?
Na českém Internetu. Platforma, kterou jsme na konci srpna spustili, je společná pro celou skupinu European Directories, která působí v osmi evropských zemích. Začali jsme na ní pracovat loni v dubnu. V průběhu vývoje konkrétní podoby pro Českou republiku a Slovensko jsme zjistili, že původní specifikace platformy neodpovídala našim požadavkům, zejména kvůli tomu, jaká je pozice našich konkurentů na českém trhu. V rámci vývojové fáze se nám ale podařilo do původní aplikace implementovat takové úpravy, které současnou verzi pro český a slovenský trh posouvají výše, než jsou verze v ostatních státech, kde skupina European Directories působí. Českou verzi lze tudíž považovat za určitý model, jemuž se do budoucna přiblíží naše služby i v ostatních státech. To, že jsme použili termín nový standard, nebylo náhodné. Chtěli bychom se stát firmou, která bude v ČR brána vážně i v online oblasti, což se nám zatím dosud příliš nedařilo.
Když říkáte, že zatím není Mediatel brán vážně v oblasti Internetu, není to tak trochu dané tím, že jste se na síti objevili příliš pozdě a navíc jste se v online službách dlouhou dobu „hledali“?
Ano, to nebudu zapírat. Mediatel měl vstoupit na internetový trh před rokem 2000. To ale bohužel dnes už neovlivníme.
- Luboš Čipera vede tým lidí ve společnosti MEDIATEL, který zodpovídá za rozvoj a provoz online produktů a služeb.
- Od roku 1991 stál u zrodu systémů kabelové televize v České republice a v jejich využití pro multimediální služby.
- V letech 2000–2001 byl v pozici Viceprezidenta zodpovědný za rozvoj internetových služeb a služeb digitální televize u německé společnosti PrimaCom AG.
- Od roku 2005 se věnuje rozvoji online služeb na reklamním a mediálnímu trhu.
Na českém Internetu existuje mnoho firemních katalogů. Jak byste přesvědčil uživatele, aby použil pro hledání kontaktů právě ten váš? V čem přináší přidanou hodnotu?
V současné době sledujeme dva směry. Tím prvním je funkčnost webu, neboli snaha přinést uživatelům takové funkce, které ostatní nenabízí. Jednou z nich jsou například 3D návštěvy. O virtuální prohlídky mají uživatelé poměrně velký zájem. Dále se jedná o propojení na mapy. Osobně, když hledám v konkurenčních katalozích, velmi často narážím na to, že musím specifikovat, co vlastně chci a ten systém mě procesem vyhledávání nevede. Proto se snažíme uživateli pomoci upřesnit to, co opravdu hledá. Funkcí, která na naší platformě zjednodušuje hledání, je hledání podle Radiusu, kdy uživatel určí svou pozici a poloměr, ve kterém chce nalézt požadovanou službu, firmu nebo osobu. Nejklíčovější je ale pro nás v současné době druhý směr, a to je kvalita dat. Nejde o kvantitu, ale o to, aby záznamy, které v katalogu jsou, byly relevantní. S tímto problémem bojují všichni provozovatelé firemních katalogů.
Jak ověřujete kontakty v databázi?
Využíváme několik zdrojů. Tím hlavním jsou data od telekomunikačních operátorů a u nich existuje vysoká pravděpodobnost, že data, která nám dodávají, jsou v pořádku. Naši obchodníci také pravidelně navštěvují zákazníky a ověřují přímo u nich údaje, které zveřejňujeme nejen na webu, ale i v tištěných katalozích. Samozřejmě si uvědomujeme, že na Internetu je potřeba aktualizovat údaje častěji než v tisku. Snažíme se proto oslovovat své zákazníky několikrát do roka.
Když se vrátíme k mapám a 3D mapám, kdo vám dodává mapový podklad?
Máme smlouvu s několika dodavateli (Tele Atlas, DPA, Geodis, EUROSENSE, aeroGRID). Co se týče virtuálních návštěv, tak máme smlouvu se společností Naproma, která dodává obrazový podklad. Máme také dodavatele ve Finsku a Rakousku, kteří tyto poklady zpracovávají do aplikací.
Plánujete rozšíření lokalit, které budou pokrývat 3D mapy?
My přistupujeme k 3D návštěvám trochu jiným způsobem než NORC nebo Google. Naším cílem není nabídnout pouze streetviews. Zaměřujeme se spíše na obchodní část. Bereme to jako doplněk, kdy našim zákazníkům prostřednictvím 3D návštěv nabízíme prezentaci jejich provozoven, což například Google zatím v současné době neplánuje. V pilotním provozu jsme si vybrali lokality, které jsou pro nás zajímavé. Po měsíci, kdy je služba k dispozici a naši obchodníci ji aktivně nabízí, máme přibližně 150 zákazníků, takže je možné říci, že je o tento produkt poměrně zájem. V současné době nabízíme 3D návštěvy i v lokalitách, které zatím nejsou pokryté. Ve chvíli kdy získáme zákazníka na ulici, kterou nemáme nafocenou, uděláme fotografie i v okolí jeho provozovny. Rozhodně neplánujeme fotit celé lokality nebo města. Budeme fotit tam, kde budeme mít zákazníky.
Nová podoba Zlatých stránek už běží měsíc, zaznamenali jste nárůst návštěvnosti?
Zaznamenali, a to zejména pokud se bavíme o přímých návštěvách. Porovnáme-li čísla z června, nárůst činí přibližně 35 procent. V tuto chvíli pracujeme také na optimalizaci webů, abychom ve vyhledávačích začali obsazovat přední pozice.
Je možné v souvislosti s návštěvností prozradit i konkrétní čísla?
Odhady Netmonitoru za září se pohybují někde okolo 800 tisíc unikátních návštěvníků. Naším cílem je dostat se na začátku příštího roku přes jeden milion unikátních návštěvníků.
A kdybychom se podívali na nějaké dlouhodobější cíle…
Dostat se do top desítky, co se týče návštěvnosti.
Můžete říci, kolik jste do nové podoby webu investovali?
Nemohu. Ne proto, že bych nechtěl, ale proto, že projekt běží v rámci celé skupiny European Directories. Odhaduji, že se v rámci skupiny jedná o desítky milionů eur. Česká pobočka přispívá na rozvoj celého systému.
Jaký je zájem o mobilní verzi stránek?
Mobilní verzi na WAPu jsme spustili začátkem roku 2008. WAPové služby obecně nejsou příliš využívané. Záleží zejména na tom, jak vysoko se dostanete na portálech mobilních operátorů. V současné době jsme na portálu společnosti Vodafone, s ostatními operátory jednáme. Abych se ale vrátil k vaší otázce – návštěvnost mobilní verze stránek není příliš vysoká.
Plánujete do budoucna rozvoj právě mobilních služeb?
Naším cílem je, abychom byli umístěni na portálech všech mobilních operátorů. Co se týče WAPovské aplikace, tak ta se od svého spuštění nevyvíjela. V současné době má European Directories nového dodavatele mobilních aplikací a ve velice krátké době chystáme představit novinky právě v oblasti mobilních aplikací. Tento týden oficiálně spouštíme aplikaci pro iPhone včetně lokalizace, která po pár dnech vede žebříček TOP Free aplikací v iTunes. Do konce roku bychom měli mít k dispozici XHTML a Java aplikaci. V prvním čtvrtletí příštího roku pak přijde na řadu Windows Mobile a aplikace pro Android. Chceme mít do budoucna pokryty všechny platformy.
Mediatel provozuje také server mstranky.cz. Jak zapadá do vaší současné koncepce? Připadá mi, že tento projekt „spí“.
Máte pravdu. Tento projekt byl propojen na mobilní aplikaci, kterou jsme chtěli vyvíjet. Myšlenka byla taková, že nabídneme firmě, aby si ve velice krátké době vytvořila svůj firemní profil, který je optimalizovaný pro mobilní telefony. Počítali jsme ale s tím, že budeme mít WAPovskou aplikaci tak, že z ní budeme moci vstupovat do jednotlivých profilů. Kvůli změně dodavatelů k tomu ale nedošlo. Mstránky by se měly znovu rozjet ve chvíli, kdy přijdeme s novými aplikacemi pro mobily. Abych to tedy shrnul, mstránky v současné době spí, ale plánujeme jejich probuzení. Nedávno jsme navíc podepsali smlouvu s Vodafone a prodáváme jejich bannerové prostory na mobilech. Ve chvíli, kdy uživatel na takový banner klikne, tak je třeba, aby se dostal na stránky, které jsou optimalizované pro mobil. Zde vidíme prostor pro mstránky.
Uvažujete o propojení stránek hotelguide a zlatestranky.cz. V současné době to i po designové stránce vypadá, jako by oba projekty zaštiťoval jiný provozovatel.V tomto případě je to otázka priorit. My jsme se v poslední době intenzivně věnovali rozvoji hlavní platformy. Počítáme ale s tím, že hotelguide, resp. travelguide, který bude všechny průvodce zastřešovat, bude nějakým způsobem propojen na hlavní platformu.
V tomto případě je to otázka priorit. My jsme se v poslední době intenzivně věnovali rozvoji hlavní platformy. Počítáme ale s tím, že hotelguide, resp. travelguide, který bude všechny průvodce zastřešovat, bude nějakým způsobem propojen na hlavní platformu.
Chystáte do budoucna i nějaké úplně nové projekty?
Určitě. Ale nemohu zatím prozradit, o jaké služby konkrétně se bude jednat.
Tak to zkusíme jinak. Co si myslíte o propojení webu se sociálními sítěmi, například s Facebookem? Je to pro vás zajímavé?
Ano. A je to jeden z projektů, na kterém v současné době pracujeme.
Vraťme se ještě k serveru zlatestranky.cz, na jakém principu se tam přidávají kontakty. Už jsme hovořili o databázích, já jsem si všiml, že uživatelé mohou kontakty zadávat i prostřednictvím webového formuláře. Když jsem si ale zkoušel vyhledat naše vydavatelství, tak mi to vyhodilo úplně jinou firmu.
V první fázi jsme se zaměřili na aplikaci jako takovou a nyní pracujeme na kvalitě dat. Od července máme úplně novou databázi, která je základem pro internetové Zlaté stránky. Vznikla migrací šesti různých databází, které Mediatel měl. Problém yellowpages všude po světě je v tom, že nikdy nevytvářely katalog firem, vytvářely pouze katalog inzerátů. To je také jedním z důvodů, proč současná databáze není v takové podobě, v jaké bychom ji chtěli mít.
Byl to bolestný proces uvnitř firmy, přesvědčit vedení, že by se měl Medialel razantně vrhnout na Internet?
Nepochybně. Lidé, kteří ve firmě byli před několika lety, se Internetu příliš nevěnovali. Z vrcholového vedení ve firmě nezůstal nikdo. Zásadní proměnou prošla velká část firmy včetně obchodního oddělení.
Od koho vzešel prvotní impuls, že je potřeba ve firmě něco změnit?
Od akcionářů. Skupina European Directories v roce 2005 prošla zásadní přeměnou. Bankovní konsorcium, které skupinu v témže roce získalo, se začalo mnohem více věnovat dění v jednotlivých pobočkách a důležitá změna se udála také v oblasti korporátního řízení. Do té doby každá pobočka fungovala naprosto samostatně a centrálu reprezentovali dva, tři lidé. Centrála nyní funguje opravdu jako centrála, včetně několika desítek zaměstnanců, kteří se zabývají rozvojem služeb. Máme celoevropskou strategii. Dochází k optimalizaci finančních zdrojů. Tudíž ta změna byla bolestná nejen uvnitř Mediatelu, ale i uvnitř celé skupiny. V České republice a na Slovensku funguje Mediatel od roku 1992, resp. 1993, změna přišla na přelomu let 2005 a 2006. Je to relativně dlouhá doba, ale není to tak strašlivě dlouhá doba jako v jiných státech západní Evropy, kde si stejnou změnou museli projít po padesáti či šedesáti letech.
Pokračuje vaše spolupráce s iDnes.cz?
Nepokračuje. iDnes se vydal svojí cestou, provedl akvizici společnosti Internet Trading a spustil vlastní katalog. Tím spolupráce skončila. Nyní na podobné bázi spolupracujeme s televizí Nova a portálem Volný. Upřímně řečeno, to, co nám přinášel iDnes, několikanásobně převyšuje současná spolupráce s Volným a Novou. Do konce roku 2008 jsme spolupracovali také s Telefónikou O2 na společném online řešení. Věříme tomu, že se nám podaří dostat do top desítky nejnavštěvovanějších webů na českém Internetu pouze díky podobným partnerským webům. Připravujeme na příští rok nástroje, které si budou webmasteři schopni sami implementovat.
Neodporuje to vaší současné mediální strategii, kdy se snažíte posilovat značku Zlaté stránky?
Vůbec ne. Vždy bude jasně patrné, že se jedná o Zlaté stránky. Pro nás je toto pouze další kanál, kterým budeme značku komunikovat.
Spolupracujete také s Googlem. Říkal jste, že Google vám mapové podklady nedodává. Na jaké bázi tedy spolupráce probíhá?
Dodáváme data pro jejich mapy. Když hledáte na Google Mapy, vidíte, že záznamy o firmách dodávají Zlaté Stránky. Pro inzerenty to znamená, že pokud budou investovat do našich služeb, tak budou k nalezení i na mapách na Googlu. V současné době jednáme o dalším rozšíření spolupráce.
Jak bude vypadat vyhledávání firemních kontaktů na Internetu třeba za deset let? Co bude vaším byznysem do budoucna hýbat? Bude to například interaktivita?
Když se ptáme našich klientů, jak nejčastěji přichází k novým zákazníkům, tak říkají, že je to na doporučení. Hodně lidí při výběru firmy dá na doporučení někoho blízkého. To znamená, že budoucnost je například v propojení s již zmiňovanými sociálními sítěmi. Na důležitosti také získají recenze. Počítáme s tím, že tyto funkcionality do vyhledávání v budoucnu nasadíme. Důležité také bude vyhledávání co nejvíce lokalizovat a personalizovat. Chceme se soustředit také na mobilní aplikace. Výsledky vyhledávání by měly být více interaktivní a umožňovat jednoduše provést i další kroky, jako objednání služeb či nákup zboží. Například v rámci Travelguide budeme implementovat systém rezervace hotelů. U 3D návštěv bychom rádi přišli s online vstupy, kdy se uživatel bude moci podívat přes webové kamery, jak to v reálném čase v provozovně vypadá.
Změní se něco i z pohledu inzerentů?
Inzerenty zajímá, zdali k nim zákazník, který si je našel třeba právě v našem katalogu, přijde a opravdu u nich udělá obchod. A to je směr, kterým se chceme vydat. Z pohledu inzerentů vývoj nepochybně spěje k tomu, že budou platit za výkon. Dnes je většina příjmů u nás i u našich konkurentů generována paušálními poplatky za rok. Založili jsme proto novou obchodní jednotku – ClearSense, která se v první fázi začíná zabývat internetovým marketingem. Vznikla jako agentura, která se v tuto chvíli zabývá řízením PPC reklamních kampaní.
Kolik lidí se v Mediatelu věnuje ryze Internetu?
Okolo třiceti lidí se u nás věnuje onlinu. Proti tomu, jak je Mediatel velký, to není moc. Dá se říci, že personální část v online sekci je podceněná a já teď bojuji za to, abych své kolegy přesvědčil, že stejně tak jako na výrobu tištěného obsahu, je i na výrobu internetového obsahu potřeba určitý počet lidí.
Je možné říci, jak v současné době vypadá podíl příjmů z reklamy, porovnáte-li tisk a Internet?
Protože prodáváme mediální balík, tak příliš nerozlišujeme, jestli se jedná o print nebo online. Když se ale podívám na český trh jako celek, tak online část už dnes dělá více než 55 procent příjmů. Ve světě, ale i v ostatních státech Evropy tvoří printová část od 75 do 80 procent příjmů. Jsme tedy mnohem dál než zbytek světa a může za to jeden nejmenovaný člověk.
Když se vrátíme na český trh, kdo je pro vás z vašeho pohledu největším konkurentem?
Firmy.cz. Ty mají v současné době největší podíl na katalogovém online trhu. Když vezmeme kombinaci tištěného a online trhu, tak tam jsme stále ještě jednička, co se týče výnosů.
Co si myslíte o dalších firemních katalozích, jako je Klikni od iDnes?
To jsou pokusy. Budou se sice smát, až si to budou číst, ale je to tak. Oni to dnes dělají jako doplňkovou službu.
Jaké jsou cíle, co se týče návštěvnosti?
Chtěli bychom se v příštím roce přiblížit serveru firmy.cz. Už dnes jsme dvojka, ale s poměrně velkým odstupem, který bychom právě v příštím roce chtěli snížit.
Děkuji za rozhovor.