Včerejší zpráva o prodeji M.I.A. není překvapením, protože o chystané operaci se vědělo už dlouho dopředu, v M.I.A. proběhlo několik auditů a nakonec i na Lupě jsme se o chystaném prodeji několikrát zmínili. Pokud je tedy na celé zprávě něco překvapivého, je to skutečnost, že přichází až nyní, se značným zpožděním oproti původním plánům. Podle některých informací jsou na vině určité komplikace, které se během jednání vynořily, nakonec se však patrně vše v dobré obrátilo a Český Telecom získal stoprocentní podíl v M.I.A. Na straně prodávající byla především zakladatelka této společnosti Ivana Juráňová, svůj podíl však podle dostupných informací měl – výměnou za vklad Světa namodro – také Daniel Dočekal.
Jak už jsme si u nás zvykli, cena nebyla zveřejněna. V případě Českého Telecomu, který je přeci jen pod větší kontrolou než jiné společnosti, však nelze vyloučit, že se tato částka v budoucnu přeci jen někde objeví. Podle zpráv, které bylo možné zachytit v průběhu jednání, se však cena pohybovala v řádu několika desítek milionů, což by mohlo odpovídat skutečnosti.
Jak jsem již poznamenal v úvodu, M.I.A. je nepochybně významným hráčem českého Internetu. Pokud jde o obsahovou část, má ve své stáji weby jako Trafika, Svět namodro, Zmije či Profese. Zejména první dva mají přitom velmi slušnou návštěvnost, přestože v případě Trafiky je v poslední době možné zaznamenat určité kolísání. V poslední době mám sice pocit, že M.I.A. – až na specializované zpravodajské servery, které vznikají z jednotlivých sekcí Světa namodro – nepřichází s žádnými výraznými novinkami, ale to je možné přičíst nervozitě kolem prodeje a lze očekávat, že po stabilizaci se situace změní.
Významnější je však z mého pohledu druhá část M.I.A., kterou je reklamní síť IMS. Podle oficiální zprávy M.I.A. dosáhla v loňském roku z reklamy příjmu 16,8 milionů korun, což z ní dělá v tomto okamžiku jednoznačně největší Internetovou mediální agenturu s poměrně výrazným náskokem; dalším v pořadí je podle odhadů Internet Servis/Clickworx s 10 miliony a IP Praha s necelými 5 miliony za loňský rok. S M.I.A. tedy Telecom získává zajímavé portfolio desítek Internetových serverů, které povětšinou M.I.A. výhradně zastupuje.
Do budoucna však M.I.A. na tomto poli čeká velká konkurence, dosavadní konkurenti rozhodně nespí a navíc se začátkem tohoto roku objevila nová společnost Run Interactive, která se zatím vyvíjí velmi slibně; o situaci na tomto trhu se ostatně chystám napsat zvláštní článek. Skutečnost, že M.I.A. spojuje obsah a reklamní zastupitelství pro ni přitom znamená výhodu i nevýhodu zároveň. Je jistě příjemné, že může prodávat reklamu na svých vlastních serverech, kde jí zůstane celá částka a nikoliv „pouhá“ provize, na druhou stranu na tuto skutečnost negativně hledí řada zastupovaných serverů, které mají pocit – a často to není jen pocit – že se na ně reklamy dostává málo. Podle mého názoru by bylo bývalo rozumné ještě před prodejem obě části oddělit, protože tuto skutečnost jistě konkurence využije při přetahovaní serverů do svých sítí a nakonec možná i při zpochybňování nabídek M.I.A. u klientů.
Otázkou zůstává, co vlastně Český Telecom koupí M.I.A. sleduje. Vzhledem k ceně je nepravděpodobné, že by tuto investici bral čistě jako finanční a předpokládal, že se mu v dohledné době vrátí v podobě zisku. To svádí k nejrůznějším úvahám: pokud by například Internet OnLine začal nabízet připojení k Internetu zadarmo, mohl by se mu nepochybně hodit nějaký zajímavý portál pro jeho uživatele, na kterém by současně potřeboval prodávat a prodat reklamu. V takovém případě by M.I.A. mohla být v jeho portfoliu cenným přírůstkem. Ozývají se však i paranoidnější hlasy, které hovoří o tom, že Český Telecom si tímto způsobem vlastně kupuje český Internet. Osobně nejsem zastáncem této démonické teorie, na druhou stranu je skutečností, že v době konání Bojkotu před rokem a půl M.I.A. tuto akci „stažením“ svých stránek nepodpořila a již tehdy se spekulovalo o tom, že možným důvodem mohou být v té době již probíhající předběžná jednání o možné koupi.
Starší, související články: